Sydämellinen separatisti Kuiskauksia vapaudesta

Väärinpäinmaailma

  • Väärinpäinmaailma
  • Väärinpäinmaailma
  • Väärinpäinmaailma
  • Väärinpäinmaailma

Olipa kerran väärinpäinmaailma. Väärinpäinmaailmassa aivan kaikki oli väärin päin. Väärinpäinmaailma oli rakentunut sellaisella tavalla, että jokainen, joka teki jotain haitallista palkittiin. Vastaavasti kaikki, jotka tekivät hyviä asioita asetettiin rangaistavaksi, joko yhteisön toimesta, lakijärjestelmän avulla tai muutoin.

Väärinpäinmaailmassa niitä arvostettiin, jotka ottivat itselleen enemmän kuin tarvitsivat. Väärinpäinmaailmassa eniten saivat he, jotka olivat valmiita valehtelemaan, varastamaan ja käyttämään toisia ja ihmisten hyväuskoisuutta hyväkseen.

Väärinpäinmaailmassa rangaistiin avuliaita ja kilttejä ihmisiä, samoin kuin anteliaita ja lempeitä. Hyväsydämiset olivat kaikista halveksituin ryhmä ja heitä sätittiin ja arvosteltiin ja heille naurettiin päin naamaa. Hyväsydämisiä pidettiin haihattelijoina, naiveina typeryksinä.

 

Väärinpäinmaailmassa lapsille opetettiin, miten istutaan paikallaan, jotta heitä voisi myöhemmin syyllistää liikkumattomuudesta. Samoin lapsille opetettiin kaikki kasvit, jotka ovat myrkillisiä, eikä heitä päästetty ulos. Heille ei koskaan kerrottu kaikista niistä kasveista, joita luonto oli pullollaan ja joita saattoi syödä, eikä heitä päästetty koskaan ulos niitä katsomaan.

Väärinpäinmaailmassa rangaistiin niitä, jotka ajattelivat itse ja kysyivät kysymyksiä. Väärinpäinmaailmassa palkittiin heidät, jotka mitään kyselemättä tottelivat sellaisten ihmisten käskyjä, jotka olivat pahempia, kuin he itse olivat.

Väärinpäinmaailmassa olisi riittänyt ruokaa kaikille, mutta päätettiin, että etuoikeutetut saavat enemmän kuin tarvitsevat ja heikoimpien annettiin kuollan nälkään. Kun nälkäiset koettivat sitten ottaa ruokaa, väärinpäinmaailmassa heidät vangittiin, hakattiin, karkoitettiin tai tapettiin.

 

Väärinpäinmaailmassa asui ihmisiä, jotka olivat niin kasvatettuja, kasvaneita ja tottuneita väärinpäinmaailmaan, että kutsuivat sitä oikeinpäinmaailmaksi. Heistä oli aivan luonnollista, että ruoka haettiin supermarketeista, joissa tarjoiltiin epätervellistä ruokaa, joka oli osin tuotettu lapsityövoimalla, vaikka luonto oli täynnä ilmaista ruokaa.

Väärinpäinmaailman asukit söivät paljon lääkkeitä, koska vaikka he uskoivat asuvansa oikeinpäinmaailmassa, heidän sisällään oli jokin syntymätieto ja kahlittu minuus, joka raivosi, huusi, itki, sylki ja potki ja riuhtoi kahleitaan ja retuutti vankilansa kaltereita.

Väärinpäinmaailman asukit vaimensivat sisäisen äänensä juottamalla sille alkoholia ja sulkemalla sen suun lääkärien määräämillä turruttavilla lääkkeillä, joita väärinpäinmaailman lääketehtaat valmistivat sen sijaan, että ne olisivat valmistaneet lääkkeitä, jotka parantavat vaivoja.

 

Väärinpäinmaailmassa asui myös ihmisiä, jotka halusivat asua oikeinpäinmaailmassa, eivätkä he uskoneet, että väärinpäinmaailma oli oikeinpäinmaailma. Silti monet näistä häiriköistä olivat niin pitkään asuneet väärinpäinmaailmassa, että aina kun he yrittivät rakentaa oikeinpäinmaailmaa, he epäonnistuivat siinä.

Oikeinpäinmaailma rakennettiin monta kertaa väärinpäinmaailman malliseksi ja sen takia näistä yrityksistä yhä uudestaan rakennettiin väärinpäinmaailma tai oikeinpäinmaailma onnistui palkitsemaan toimia samoin kuin väärinpäinmaailma ja siten väärinpäinmaailmalaiset ottivat sen haltuunsa ja tekivät siitä uudestaan väärinpäinmaailman.

Väärinpäinmaailman varjoissa silti asui merkillistä väkeä, joiden syntymätieto oli niin vahvaa ja voimallista, että he eivät kyenneet välttymästä tämän kaiken näkemiseltä. Heilläkin oli paha olo, koska he eivät pitäneet väärinpäinmaailmasta.

 

Tämä outo heimo kuitenkin asui väärinpäinmaailmassa oikein päin. He tapasivat pitää seuraa vain oman heimonsa kesken, koska jokainen heistä oli väärinpäinmaailmalaisten keskuudessa vielä enemmän yksin kuin väärinpäinmaailmalaiset olivat toisensa kanssa.

Oikeinpäinmaailmalaiset näkivät, että väärinpäinmaailmalaisten maailma oli välttämättä ajautumassa umpikujaan, mutta väärinpäinmaailmalaiset eivät kuunnelleet oikeinpäinmaailmalaisia ja pilkkasivat ja leimasivat heitä.

Lopulta oikeinpäinmaailmalaiset eivät enää jaksaneet yrittää auttaa vastahakoisia ja pahansuopia väärinpäinmaailmalaisia ja vetäytyivät tyystiin omiensa pariin. Kun vääjämätön romahdus sitten tuli, väärinpäinmaailmalaiset kirosivat oikeinpäinmaailmalaisia siitä, että he olivat olleet oikeassa.

 

Oikeinpäinmaailmalaiset eivät kuitenkin tätä kuulleet, sillä he olivat menneet jo kauan tätä ennen kauas vuorten ja metsien taa. Oikeinpäinmaailmalaiset eivät koskaan varsinaisesti nähneet väärinpäinmaailmalaisten maailman romahtamista resurssi- ja ympäristökriisin tähden.

He olivat näet menneet pois tutustumaan toisiinsa ja harjoittelemaan oikeinpäinolemista, jotta maailma voitaisiin rakentaa oikein päin sitten, kun väärinpäinmaailmalaiset olivat tuhonneet itsensä ja maailmansa.

Sinä, rakas lapseni, olet näiden oikeinpäinmaailmalaisten heimoa. Minun isoäitini kertoi minulle tämän tarinan, kun minä olin pieni ja hänen isoäitinsä kertoi tämän tarinan puolestaan hänelle. Tämä tarina väärinpäinmaailmasta on kulkenut meidän heimossame ja meidän suvussamme niin kauan, kuin me jaksamme enää muistaa.

 

Tämä tarina on sinunkin kerrottava lapsillesi ja lapsenlapsillesi, ettei väärinpäinmaailmaa koskaan enää tule. Tämä tarina on näet totta ja kauan sitten kaikki oli kuten kerroin. Sen takia meidän tapamme ovat niin tärkeitä, koska ne ovat alkuperäisten oikeinpäinmaailmalaisten opettamia.

He näet näkivät väärinpäinmaailman ja pitkään pohtivat, miten rakentaa oikeinpäinmaailma. Oikeinpäinmaailma on kaunis ja täällä meidän on hyvä olla. Väärinpäinmaailma syntyy hyvin helposti ja siellä jokaisen on paha olla, tiedostavat he sen sitten tai eivät.

Se, että meidän on nyt hyvä, on vaatinut lukemattomien sukupolvien pahoinvoinnin ja on aina vaarana joutua väärinpäinmaailman takaisin. Tämän tähden, rakas lapseni, ota tosissasi vastaan se, mitä me sinulle tavoistamme opetamme, niin sinunkin lapsesi saavat elää oikeinpäinmaailmassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Susanna Kaukinen

Romahduksesta:

Guardian: Romahdus aikataulussa - väkiluku romahtaa
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Väistämättömän romahduksen elementeistä
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

DGR, NASA, Guardian : Romahdus tulossa
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Romahdus (Facebook)
=> https://www.facebook.com/romahdus

Ikuisen kasvun emävalhe
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

SITRA: kapitalismista luovuttava
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Naomi Klein: Tiede käskee kapinoimaan
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Öljykriisin paluu ja loppulama
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Ilmastonmuutoksesta ja hyväksyttävästä riskienotosta
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Poliisi kysyy - vastaus on romahdus
=> http://anarkisti.vuodatus.net/lue/2014/05/poliisi-...

Susanna Kaukinen

Romahdusheimo - liity nyt!
=> https://www.youtube.com/watch?v=4NydOB2PXmY (bad audio, esp. in the begin)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Oletko jo ennaltanähnyt romahduspäivänkin?

Susanna Kaukinen

Eihän sitä kukaan tiedä ja onhan sellainenkin mahdollisuus, että romahdus tapahtuu niin hitaasti, että yksittäiset ihmiset eivät välttämättä edes tiedosta asiaa. Toisaalta nopea ja dramaattinenkin romahdus on täysin mahdollinen ja jopa sellainen, josta kukaan ei selviä, ei yhtään kukaan.

Kysymys on kuitenkin myös puoliksi siitä, että ne yhteisöt jotka menetettiin ihmisten muuttaessa kaupunkeihin on rakennettava uudestaan. Tämä on tehtävä lopulta mistään riippumatta, koskaan mikään, toistan: mikään muu ei tule auttamaan ihmisten hyvinvointia.

Meidän yhteiskuntamme on kuolemansairas ja sen voi pelastaa vain yhteisöt, ei yksilöt.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Kiitos Susannalle! Tämä on erittäin hyvä tarina.

Todellisuudessahan meillä ei vielä ole oikeinpäinmaailmalle annettu elintilaa, joten se joudutaan raivaamaan jälleen kerran voimia säästelemättä. Meidän ei tarvitse kuitenkaan aloittaa kuokkimalla käsin soita pelloiksi, koska esi-isämme sen meille jo tekivät.

Oikeinpäinmaailmassa me voimme keskittyä huolehtimaan elinympäristöstämme, eikä taloudesta. Rahaa tai kultaa ei voi syödä, eivätkä ne anna lämpöä tai minkäänlaista turvallisuutta. Niille joudutaan vain rakentamaan holveja ja esteitä, jotta suurin osa ihmisten työn tuloksista kannettaisiin holvien ja niiden välisestä bittivirrasta vaurautta imevien iilimatojen ravinnoksi.

Väärinpäinmaailman isänä pidetty Adam Smith totesi itsekin, että sillä on taipumus tuhota itsensä ilman poliittisia interventioita. Näinhän on toistuvasti tapahtunutkin ja siksi väärinpäinmaailma on ostanut tämän päivän poliitikot, jotta ne eivät enää estäisi sitä tuhoamasta itseään.

Tuhovoiman taustalla on ihmisen ahneus ja nyt se on päästetty niin valloilleen, ettei sitä saada enää suljetuksi astiaan, josta se karkasi. Hengitysilmamme saastuttanut kaasu (kasvu) on jo räjähdellyt ympäriinsä ja ongelmaa on yritetty korjata lisäämällä kaasun tuotantoa. Tuloksena saamme vain suurempia räjähdyksiä, mutta niiden ajankohta tai sijainti on melko hankala ennustaa.

Räjähdykset kuitenkin puhdistavat saastunutta ilmaa paikoin ja sinne tulee tilaa rakentaa oikeinpäinmaailmaa, kunhan tiedostamme, mitä se meiltä edellyttää.

Olin vuosia oikeinpäinmaailmassa hyvin yksinäinen, mutta nyt sinne on alkanut tulla paljon minulle entuudestaan tuntemattomia ihmisiä, jotka ovat väsyneet väärinpäinmaailmaan.

He kyselevät minulta kovasti neuvoja, mutta en itsekään voi tietää kaikkea. Siksi olen odottanut itseäni fiksumpia ihmisiä, koska oikeinpäinmaailmaa ei pysty rakentamaan yksin. Siihen tarvitaan paljon ihmisiä, mutta hyvin vähän rahaa. Sekin käytetään vain välineenä vaurauteen ja hyvinvointiin tarvittavaan vaihdantaan.

Arvon säilyttäjäksi rahasta ei ole. Se on väärinpäinmaailman suurin harha ja siksi se harha tulee romahtamaan.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Miten siellä oikeinpäinmaailmassa ollaan varauduttu tai estetään väärinpäinmaailmalaisten invaasio?

Koska väärinpäinmaailmalaisilla ei ole moraalia ja heillä on mahdollisuus ostaa vieläpä itseäänkin häikäilemättömämpien sotilasmuurahaisten palveluksia, on heille oikeinpäinmaailmalaisten elämän kaappaaminen helpompaa kuin tikkarin vieminen lapsen suusta.

Mikään ei ole helpompaa kuin lintukodon ryövääminen.

Tekin siis tarvitsette sotilasmuurahaisia, joiden maailma ei kuitenkaan ole ihan niin vinksallaan, mutta jotka ovat sen verran moraalittomia, että kykenevät maksamaan väärinpäinmaailmalaisille heidän omalla mitallaan.

Onko näille sotilasmuurahaisille palveluksen tehtyään enää sijaa oikeinpäinmaalaisten majatalossa?

(Akira Kurosawa, seitsemän samuraita)

Susanna Kaukinen

Tämä on ihan relevantti kysymys ja riippuen tilanteesta erilaiset strategiat ja taktiikat voi auttaa.

Jos rakentaa jotain yhteisöä pienemmässä mittakaavassa on tärkeää pyrkiä hyviin väleihin muun paikallisväestön kanssa. Virkamiesten suhteen on erinäisiä taktiikoita, joiden avulla voidaan näyttäytyä uskottavasti, vaikka yhdistyksen kautta.

Väkivaltaa vastaan sitten asiat riippuu todella paljon tilanteesta. Joissain tilanteissa on järkevää käyttää ainoastaan passiivista vastarintaa, joissain tilanteissa on viisasta jättää se alue, jossa on, ja rakentaa uudestaan muualle. Joissain tilanteissa aseellinen kamppailu on järkevää.

Jokatapauksessa jonkinlainen puolustusstrategia ja/tai -taktiikka on tietenkin oltava. Se on ihan selvä.

Susanna Kaukinen

Marineladan maat aikoinaan saatiin pitkäkestoisella kansalaistottelemattomuudella:

"In 1980, 700 people staged a 13-day hunger strike, demanding better pay and stricter regulation of the old system of community employment. The success of this action led to intensification of the land struggle, with further occupations of large landowners' estates under the slogan "Land to those who work on it".

In 1984, the Cordobilla marsh was occupied for 30 days to demand irrigation for the farm of El Humoso, property of the duke of Infantado, facilitating its later expropriation.

In 1985, the occupation of estates increased in number, by at least 100, as well as length, extending to over 90 days. This led to many legal actions.

In 1991, a 1,200 hectare tract of the El Humoso farm was handed over to Marinaleda for the use of the population."

Toisaalta PKK on aseellisessa kamppailussa tälläkin hetkellä:
=> http://roarmag.org/2014/08/pkk-kurdish-struggle-au...

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Juha-Pekalta aivan aiheellinen huomio ja sen suhteen on varauduttava eri skenaarioihin, kuten kaikessa muussakin toiminnassa. Naiviin hymistelyyn tai moraaliseen ylemmyyteen ei ole varaa kovin pitkään missään ja kenelläkään.

Lähtökohdat paranevat heti, kun molempien maailmojen edustajat neuvottelevat lähtökohtaisesti intressinsä auki ja sovitaan pelisäännöt, joilla maailma voisi ainakin paikallisesti kääntyä yleisesti hyväksyttyyn asentoon.

Ei ole mitään järkeä rynnätä toteuttamaan sellaisia suunnitelmia, mitä toimintaympäristö vastustaa ankarasti.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #18

Lupia kun kyselee, kaikki kielletään.

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen

No, ehkä siellä oikeinpäinmaailmassa on myös puolustuksellinen militia (enerally an army or other fighting force that is composed of non-professional fighters; citizens of a nation or subjects of a state or government that can be called upon to enter a combat situation, as opposed to a professional force of regular, full-time military personnel, or historically, members of the fighting nobility class (e.g., knights or samurai)), joka vahtii, että niitä tikkareita ei ihan tolkuttomasti rohmuta.
Usein ne sotilasmuurahaiset ovat realisteja, palkattu muurahainenkaan ei voi syödä rahaa, ja moraalin vinksin vonksin olosta voi olla montaa mieltä ;-)

En nyt sen suuremmin käy kertaamaan, kuinka kotkalle tai karhulle on yleensä käynyt, kun nämä ovat katsoneet aiheelliseksi suuremmin sorkkia muurahaispesää.

Mutta esimerkiksi Thaimaassa sotilasmuurahaiset ovat lukuisia kertoja siivonneet poliitikkomuurahaisten sotkuja ilman sen suurempaa draamaa, kun pesän tai sen asukkaiden turvallisuus on sitä edellyttänyt. Siellä tämä on business as usual. Kun tilanne stabilisoituu, armeija luovuttaa vallan siviileille; armeija ei ole hallituksen tai muun eliitin, vaan muurahaispesän. Demokratiaa? Ei. Mahdollistaa ehkä demokrtaian kehittymisen? Kyllä.

http://yle.fi/uutiset/thaimaan_armeija_ilmoitti_ot...

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #19

Mun mielestä ei ole mitään syytä olettaa, että tässä maassa väkivaltakoneisto tekee yhtään mitään muuta kuin lisää vaikeuksia kansalaisille.

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen

"“It is our belief and our practice that in order to rebel and struggle, we need neither leaders, nor caudillos, nor messiahs, nor saviors. To struggle, we only need a little bit of disgrace, a good amount of dignity and a lot of organization. The rest is either useful for the collective or it isn’t,” reads the last communiqué of subcommandante Marcos.

And that appears to be the real reason why Subcomandante Insurgente Marcos chose to cease to exist. Because now, in Chiapas, there are people who have learned how to govern themselves in an autonomous, horizontal way. There are children who have studied in autonomous schools, patients who have been treated in autonomous clinics, women who are no longer considered inferior to men. And all this should be known to the world without the distraction of the persona of Marcos."

Vuosien 1992 ja 2007 välillä Marcos on kirjoittanut yli 200 poliittiseen ja filosofiseen tematiikkaan keskittyvää esseetä. Marcos kirjoittaa tekstinsä yleensä faabeleina, täynnä epäsuoraa kerrontaa ja symbolismia.

Eräs Marcosin tunnetuimmista teoksista on Maya-intiaanien myytteihin nojaava lastenkirja La Historia de los Colores. Kirjan keskeisiä teemoja ovat suvaitsevaisuus ja erilaisuuden kunnioitus.

Hasta nunca… o hasta siempre!

http://roarmag.org/2014/05/subcomandante-marcos-st...

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #20
Susanna Kaukinen

Mun mielestä on aika sille, että ihmiset jotka on jo saavuttaneet sen pisteen henkisesti, ettei vanhaan ole paluuta - pitäisi oikeasti pyrkiä vaan kokoontumaan niin monta kertaa, että tietää mitä me halutaan tehdä - ja miten. Muuta tapaa ei ole.

Ville Karppinen

Lueskelin joutessani kymmenisen Kaukisen bloggausta ja myönnetäköön, että määrätietoisuuden puutteesta ei voi häntä syyttää.

En ehkä kuitenkaan ole samaa mieltä tuon oikean ja väärän yksioikoisesta jaosta, koska suurin osa ihmisistä on harmaalla alueella, tahi harmaata massaa tasapainoilemassa jossakin kaikkien dilemmojen ja paradoksien keskellä. Ja ajoittain tuntuu siltä, että lampaat pukeutuvat susiksi vain sen takia, etteivät sudet söisi heitä - joka lienee varsin rationaalista, mutta antaa susille tunteen siitä, että he todella voivat tehdä mitä tahansa (koska kuvittelevat olevansa enemmistö).

Ja erittäin ohitse aiheen, mutta Kaukisen kannattaisi pitää mailiosoitetta näkyvillä, jos aikoo olla ehdolla jonnekin joskus - eivät kaikki halua olla facebookissa tai twitterissä.

Susanna Kaukinen

Joo, se on totta, että olen hyvin päättäväinen. Mun suurin vahvuus on tahto ja mä oon aina pitänyt todella paljon tästä quotesta:

“Nothing in the world can take the place of persistence.

Talent will not;
nothing is more common than unsuccessful men with talent.

Genius will not;
unrewarded genius is almost a proverb.

Education will not;
the world is full of educated derelicts.

Persistence and determination alone are omnipotent. The slogan Press On! has solved and always will solve the problems of the human race.”

― Calvin Coolidge

Susanna Kaukinen

Mun email on etunimi piste sukunimi ät nbl piste fi, mutta luen sitä todella harvakseltaan.

Käyttäjän KristinaKalliojarvi kuva
Kristiina Kalliojärvi

"Jumala on luonut kaikki tiet suoriksi, mutta itse he (ihmiset) etsivät monia mutkia." Todellisuudessa monet asiat ovat täysin mustavalkoisia. Meitä on vain jo pitkään opetettu ajattelemaan, että lähes kaikki on harmaata, jotta meidät saataisiin hyväksymään yhä suurempi osuus mustaa.

Susanna Kaukinen

Toi on muuten mielenkiintoinen näkemys!

Joni Koivu

Tämä pitää saada lasten satukirjoihin vaikka eihän tuo satua ole.

Susanna Kaukinen

Parhaat sadut ovat sekä opettavaisia että totta. Tosin toivoisin, ettei tämä satu olisi.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Kiitos tästä valaisevasta tarinasta. Aamulehdessäkin näytti se väärinpäinmaailma kurkistelevan; mutta mitäpä ihminen luonnolleen voi?

Susanna Kaukinen

Ihmisen ei tarvitse voida luonnolleen mitään. Niistä muista minä en tiedä.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Niin, olen mielestäni ollut jo useampia vuosikymmeniä valmis rakentamaan/rakentanut oikeinpäinmaailmaa - mutta samalla on myönnettävä - olen rakentanut vääriä asioita - xx% mennyt hukkaan.

Nyt kun vihdoin koen tekeväni oikeita asioita, vieväni viestikapulaa eteenpäin, on vierelläni hyvin harvoja ja hekin hukkuvat - jotkut oikeiden, jotkut väärien asioiden eteenpäinviemisen kovassa yksintaistelussa.

Esim. puoluepolitiikka on täydellistä harhaanjohtamista, aloitteelisten ukkosjohdatin - suoraan liettävään suohon - väärien asioiden rakentamista, hierairkioiden rakentamista.

Yhteisörakentaminen, renkaiden ja erillaisten poikittaisten yhteydennpitojen rakentaminen on se oikea tie.

Jos olen väärässä, olen tässäkin yksin. So what? Jatkan kuitenkin.

Henry

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen

Henry, luulen, että väärinpäinmaailmassa oikeinpäinheimon jäsen voi tehdä asioita myös oikeinpäin suoranaisesti rakentamatta tai tukematta väärinpäintoimintaa. Kansantarusto vain maalaa asiat vähän leveämällä telalla ;-)

Oikeinpäinmaailmaa toteuttava tuntee toimintansa luonteen oikeudentunnossaan, omassatunnossaan, mikä nyt kenenkin kohdalla tästä asiasta kertoo, ja ainakin minulle oikeinpäinmaailma on myös mitä syvimmin henkillökohtainen projekti. Oikeinpäinmaailmassa on kantilaiselle velvollisuuseetikolle vain subjekteja, ei objekteja, eikä oikeinpäinmaailma voi lopulta olla missään ihmisten ulkopuolisessa, vaan se on myös toimijan sisäinen tahtotila. Oleellista on lähinnä se

Susanna Kaukinen

Mä oon suurinpiirtein justiinsa niin mustavalkonen kuin ylläoleva tarina. Harmaata on vaan se, että mä en pelkää tehdä munakasta, jos se on tarpeen.

Susanna Kaukinen

Asenne kohdallaan ja suunta oikea.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

hitto sun kanssa, loistava satu joka loppuu tohon.
...joita väärinpäinmaailman lääketehtaat valmistivat sen sijaan, että ne olisivat valmistaneet lääkkeitä, jotka parantavat vaivoja."

mun mielestä sun ois pitänyt tehdä kaksi blokia. väärinpäin maailma ja ihmiset jotka yrittivät elää oikeinpäin.

no ok. koska bloki on pakko jakaa alun takia, osa lukee lopunkin. mut täydellinen tarina alenee hyväksi.

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen

Hyvä plussa. Plussa pitää antaa Doren kuvituksen käytöstä. Penskana aloitin Raamattuun tutustumisen hyvin visuaalisesti tätä kautta, ja toisaalta blokistivelho ei ole vetänyt yli, kun on jättänyt Nooan arkin käyttämättä ;-)

"The fact that there should be two similar versions of the flood should not come too much as a surprise. Indeed, the legend of a catastrophic flood that destroyed all of mankind except a few who escape in a boat is one of the most widespread myths throughout the world (India, China, Hawaii, Mexican-Indians, aborigines of the Andaman Islands, ancient Greece, New Zealand, Africa, Greenland, Finland, etc. all have a similar version of the primordial flood) but the legend is never told in such a similar fashion."

http://www.alexmitchellauthor.com/noah-and-the-gil...

Susanna Kaukinen

Mä en ymmärrä kritiikkiä, musta se olis ollut pelkkä turha tynkä ilman loppua.

Käyttäjän smallkasu kuva
Jani Kasurinen

Oikein vai Väärin? Musta vai Valkoinen? Periaatteessa kaiken voi tehdä joko oikein tai väärin. Toisaalta reaalimaailmassa harvoin esiintyy täydellistä valkeutta tai täydellistä pimeyttä. Myös sen määrittäminen, mikä on oikein ja mikä väärin, on usein hankalaa. Joskus oikeaksi luultu selviääkin myöhemmin vääräksi tai toisinpäin. Jos kulkee pitkin tuntemattomia teitä, ei voi koskaan tietää tienhaarassa kumman haaran valitsee päästäkseen oikeaan. Viitoitettu tie ja kartta auttavat usein löytämään perille, mutta ihmiset eksyvät silti usein.

Jos päämäärä on tiedossa ja suunnan pystyy valitsemaan, voi silloin valita kultaisen keskitien eikä enää tarvitse karttaa tai tienviittoja. Silloin voi kulkea vapaasti pitkin omia polkujaan saapuen silti oikeaan.

Jos käyttää viitoitettua tietä ja karttaa on päämäärä oltava aina tiedossa. Kultaisen keskitien kulkija pääsee aina lopulta oikeaan päämäärään tuntemalla vain suunnan. Hänen täytyy vain saavuttuaan päämäärään tunnistaa olevansa oikeassa.

Pimeässä eksyy helposti ellei valkeus valaise tietä ja kirkkaus osoita, että on saapunut päämäärään.

Kaiken ollessa tasaisen harmaata eksyy varmasti.

Harmaus on kuitenkin vain sekoitus mustaa ja valkoista. Siitä voi aina erottaa oikean ja väärän. Täytyy vain tunnistaa ne ensin ja alkaa sitten kokoamaan valkeutta yhteen ja antaa pimeyden väistyä sen tieltä.

Ne, jotka tuntevat valkeuden, voivat kertoa siitä muille ja saada näin heidän sisäiset kompassinsa toimimaan, jonka jälkeen yhteinen vaellus kohti valoa voi alkaa ;-)

Käyttäjän KrisHyry kuva
Kristiina Hyryläinen

Ihmiset ovat aina toimineet ja toimivat järjestelmän ehdoilla. Järjestelmiä on ollut ja on mahdollista muuttaa. Mutta järjestelmää ei voi muuttaa ellei ole selkeää suunnitelmaa siitä, mitä pitää muuttaa. Järjestelmää ei myöskään voi muuttaa ellei ole edes halua siihen. Näyttää siltä, että suurin osa ihmisistä vielä hyötyy nykyjärjestelmästä. Olisi kuitenkin heillekin tärkeää, että he jo nyt suostuisivat muuttamaan järjestelmää suuntaan, jossa varallisuus jakautuisi tasaisemmin kaikille ennenkuin tilanne ajautuu varattomille kestämättömäksi. Toivossa on yksinäistä ja raskastakin elää.

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen

Järjestelmiä ovat yleensä luoneet tai muuttaneet hyvin pienet ihmisjoukot, joskus jopa yksittäiset ihmiset, ja jokainen järjestelmä on ollut oman itsensä laboratorio, jossa järjestelmä testataan. Pääsääntöisesti tämä on jossain vaiheessa johtanut siihen, että järjestelmän kontrolli on menetetty, siitä on muotoutunut itseohjautuva, sen itsetuhomekanismi on käynnistynyt ja järjestelmä on tuhoutunut, eli systeemi on lopulta osoittautunut kelvottomaksi. Tämä on sinänsä luonnollinen, evoluution tapa toimia.

Poikkeuksen muodostavat lähinnä varhaisemmat afrikkalaiset sekä etelä- ja pohjoisamerikkalaiset, hyvinkin kehittyneet järjestelmät ja kulttuurit, jotka tuhoutuivat järjestelmään tuodun ulkoisen tekijän vaikutuksesta. Näissä tapauksissa on vaikea sanoa, kuinka systeemit olisivat kehittyneet, jos niiden toimintaan ei olisi puututtu ulkopuolelta.

Järjestelmät kuitenkin koostuvat yksilöistä, ja me olemme järjestelmä, se ei voi kestävänä olla ihmisen ulkopuolinen, autonominen toimija.

Kuten Jani Kasurinen toteaa, yksilö voi kehittyä tunnistamaan harmaasta mustan ja valkoisen, ulkoa-annetulla tai ihmisestä erillisellä järjestelmällä sinänsä tätä ominaisuutta ei ole. --> Jotta "järjestelmä voisi erottaa sävyt", on sen muodostavien yksilöiden kyettävä tähän. Tähän pääseminen taas vienee aikaa enemmän kuin on käytettävissä.
On yleensä helpompaa seurata laumaa kuilun reunan yli kuin tunnistaa ja tunnustaa fataali virhe ja kääntyä toiseen suuntaan. Tässä suhteessa emme jurikaan eroa sopuleista, olemme sosiaalinen laji.

Niels Bohr -instituutin tutkijoiden mukaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa toimitaan samalla tavalla kuin osakemarkkinoilla - meklarit ostavat samojen yhtiöiden osakkeita saaden aikaan itseään ruokkivan ilmiön. Kun osakesijoittajat huomaavat jonkin osakkeen käyvän kaupaksi, he loikkaavat mukaan ilmiöön, ja syntyy kurssinousu, jolle ei ole aitoa perustetta.

"- Twitter-käyttäjätkin aktivoituvat yht'äkkiä jonkin yhteiskunnassa tapahtuvan asian vuoksi. Tällä taas on on kumulatiivinen vaikutus, kun useat ihmiset haluavat kirjoittaa nopeasti jotakin asiaan liittyvää. Vaikutamme toinen toisiimme, sanoo professori Joachim Mathiesen Kööpenhaminan yliopiston Niels Bohr -instituutista."

Tutkijat havaitsivat myös, että sosiaalisessa mediassa suursuosio syntyy minuuteissa, mutta katoaa myös suhteellisen äkkiä. Yritykset pyrkivätkin hyödyntämään sosiaalisen median lyhytkestoista suosiota esimerkiksi esitellessään uutuustuotteita.

Tätä kutsutaan sopuliefektiksi.

Omalla kohdallani olen pyrkinyt kyllä elämään lähinnä oman moraalini ehdoilla, en järjestelmän, jolla kollektiivista moraalia ei sinänsä voi olla, kyseessä on yksilön ominaisuus.

Keskitien oppi on sinänsä hyvä lähtökohta myös oikeudenmukaiselle järjestelmälle, joka voi toimia oikein päin; järjestelmä rakentuu ihmisistä ihmistä varten, ei päinvastoin, kuten väärinpänmaailmassa. Aidosti tietoinen ihminen pyrkii toimimaan mahdollisimman oikein missä tahansa syteemissä, ja havaitessaan oman virheensä, tunnistaa ja tunnustaa sen välittömästi, ja pyrkii korjaamaan suuntaa. Teknisesti hyvin yksinkertaista, henkisesti paljon vaikeampaa, ja täydellisyyteen pääsemiseen ei ihmisikä riitä, mutta tämä ei saa estää yrittämästä.

Aidosti tietoinen yksilö x 6 mrd = oikeinpäinmaailma.

Siihen, että odottaisimme kaikkien saavuttavan riittävän tietoisuuden tason väärinpäinmaailmassa, aika ei kuitenkaan riitä, ihmisen evoluutio on hidas prosessi etenkin henkisellä tasolla, vaan joudumme aloittamaan jälleen kerran enemmän tai vähemmän alempaa.

Jos kaikki olisivat kuunnelleet Sokratesta myös uskoen kuulemansa, olisimme ehkä eläneet enemmän oikeinpäinmaailmassa jo kauan aikaa. Sokrates koettiin kuitenkin uhkana järjestelmälle, ja piti poistaa siitä. Noin yhtenä esimerkkinä.

Viime kädessä mikä tahansa järjestelmä on juuri niin hyvä kuin sitä toteuttavat ihmisyksilöt. Virheitä ei voi välttää, mutta oleellista on niiden mahdollisimman varhainen tunnistaminen, tunnustaminen ja suunnan korjaaminen, jolloin järjstelmä voi säilyä hallittuna. Tämän vuoksi oleellisempaa kuin järjestelmän detaljien luominen on sen suunnan määrittäminen. Jos suunta on oikea, ja toimijat riittävän tietoisia, syteemin rakenne on sinänsä vain sopimuskysymys.

Annettuna hyväksytty järjestelmä on aina jonkun muun, ei oma, ja mitä vähemmän järjestelmässä on säädettävää, sitä vähemmän altis se on häiriöille ja ne on helpompi havaita ajoissa.

Ihanteellinen järjestelmä on järjestelmä, jota ei sinänsä ole, vaan kokonaisuus koostuu tietoisten toimijoiden omasta, harmaan sävyt mustasta valkoiseen erottavasta toiminnasta.

Käyttäjän KrisHyry kuva
Kristiina Hyryläinen

Yhteiskuntajärjestelmä on ne lait, joiden mukaan yhteiskunnassa toimitaan. Niitä lakeja ei yksi ihminen eikä pieni joukkokaan muuta, vaan siihen tarvitaan enemmistön tuki.

Taloutta säätelevät lait ovat niitä, jotka ovat johtaneet tilanteeseen, jossa nyt eletään. Niitä on muutettava, jos halutaan ettei rikkaiden ja köyhien välinen kuilu syvene eikä luontoon kohdistuva paine kasva.

Matti Hyryläinen:

http://kirjoituksiataloudesta.blogspot.fi/2013/01/...

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen

Mikä tahansa järjestelmä on ollut alun perin idea, joka on syntynyt yleensä yhden ihmisen tai pienen ihmisjoukon ajattelun seurauksena, jatko on järjestelmän kehittämistä ja säätämistä. Tarkoitat yhteiskuntajärjestelmällä ilmeisesti meikäläistä edustuksellista, liberaalia demokratiaa.

Freedom House määrittelee liberaalin demokratian tarkoittavan demokraattista maata, jossa on taattu kansalaisoikeudet eli yksilönvapauden suoja valtiovaltaa vastaan:

- ilmaisun- ja uskonnonvapaus,
- kokoontumis- ja yhdistymisvapaus,
- laillisuusperiaate ja
- yksilön itsemääräämisoikeus, jota valtio ei saa kaventaa.

Liberaali demokratia alkaa rappetua alhaalta, eli alimpien tulo- ja omistusdesiilien, erilaisten vähemmistöjen jne... itsemääräämisoikeutta kavennetaan ensimmäisenä ja eniten (työttömyys, sosiaaliturvan suunniteltu vastikkeelisuus, "aktivoiva" työllistäminen, maahanmuuttajien vaunut, pienten eläkkeiden taso, ja ylipäänsä tulonsiirrot, jotka ovat jääneet 90-luvun tasolle, jne, jne...).

Meillä rapautuminen on kuitenkin jo paljon perustaa ylemmissä kerroksissa; laillisuusperiaate ei toimi, Perustuslaki väistää muuta, etenkin ylikansallista lainsäädäntöä, ilmaisunvapautta rajoitetaan usein virheellisesti vetoamalla ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon, uskonnonvapaus kuuluu aidosti vain joillekin ja poliisi hajottaa julkisia kokouksia sinänsä mielivaltaisesti tai estää niihin osalistumisen "varautumalla mieluummin yli kuin ali" (Mikko Paatero). Pimeät rekisterit lisääntyvät ja rekisteritietoja käytetään muihin tarkoituksiin kuin rekisterin alkuperäinen tarkoitus on.

Liberaaliin demokratiaan kuuluvat monipuoluevaalit ja poliittinen päätöksenteko itsenäisen lainsäädäntöelimen välityksellä. Liberaalin demokratian tunnusmerkkejä on myös itsenäinen tuomiovalta lainvalvonnan valtion monopolilla.

Meillä voimakkaimmin kasvava ala ovat kaupalliset turvapalvelut, ja yksityisen, julkiseen tilaan Järjestyslain perusteella asetetun järjestyksenvalvojan puuttumisoikeudet ovat jo hyvin lähellä viranomaisoikeuksia.

3/4:aa lainsäädännöstämme on ylikansallista, johon emme voi edes välillisesti vaikuttaa kuin 1,8%:n osuudella, joka sekin hajoaa EU-parlamentin poliittisten ryhmien kesken.

Jos EIT toteaa, että itsekriminointisuoja ohittaa meikäläisen Tieliikennelain kirjaimen ja hengen, on oikeutettua jättää ilmoittamatta siitä, että on vahingoittanut jonkun omaisuutta, eikä siitä voi rangaista, minkä seurauksena meillä on voimassaoleva kansallinen laki, jota ei tarvitse noudattaa... Yksilön oikeuksien nimissä voidaan siis loukata yksilön oikeuksia. Tällainen logiikka on kestämätöntä ja paradoksi, joka mitätöi laillisuusperiaatteen.

Itsenäiselle lainsäädäntöelimelle jää kovin vähän valtaa.

Yksi aikaisimmista maininnoista demokraattisista sivilisaatioista tai joskus väitetyistä oligarkioista löydettiin muinaisen Intian tasavalloista, jotka perustettiin ennen kuudetta vuosisataa ennen ajanlaskumme alkua ja ennen Gautama Buddhan syntymää. Nämä tasavallat tunnettiin Maha Janapadaksina, ja näistä valtioista Vaishali (jossa nykyään on Intian Bihar) olisi ollut maailman ensimmäinen tasavalta. Demokraattisia Sangha, Gana ja Panchayat –järjestelmiä käytettiin joissakin näissä tasavalloissa: nykyään Panchayat-järjestelmää käytetään yhä Intian kylissä. Myöhemmin neljännellä vuosisadalla ennen ajanlaskumme alkua Aleksanteri Suuren aikana kreikkalaiset kirjoittivat nykyisten Pakistanin ja Afganistanin paikalla olleista Sabarcaen ja Sambastain valtioista, joiden ”valtiomuoto oli demokraattinen ja ei loistelias” tuon ajan oppineiden kreikkalaisten mukaan.

Edustuksellinen demokratia on yksi demokratian toteuttamisen tapa ja vain yksi järjestelmä hyvin monien joukossa, uusia voidaan luoda ja niiden välillä on merkittäviä eroja --> toteutettava järjestelmä on seurausta ihmisen valinnoista.

Talouden lainsäädännöllistä ja muuta normatiivista sääntelyä Euroopassa on purettu viimeiset 25 vuotta, ja purkaminen kiihtyy edelleen, vaikka aina, kun muutoksia säädöksiin on tehty, on ollut mahdollisuus valita toisin --> kyse on ihmisen valinnoista.

Taloudella sinänsä ei ole omaa tahtoa, vaan talous perustuu ihmisen toimintaan. Taloustiede, sikäli kun sitä erillisenä tieteenalana voi ainakaan toistaiseksi pitää jo sen lyhyen historian vuoksi, on ihmistiede. Talouden ns. lainalaisuudet ovat aina seurausta ihmisen toiminnasta, suurelta osin aiemmin mainitsemani sopuliefektin kautta --> kyse on ihmisen valinnoista.

Fysikaaliset luonnonlait ovat olemassa sellaisinaan, emme voi muuttaa sitä, että vapaassa pudotuksessa oleva pallo putoaa, kunnes kohtaa riittävän kiinteän vasteen --> kyse ei ole ihmisen valinnoista.

Eli mitä pitäisi muuttaa? Ihmisen valintoja.

Vapaaehtoiseen valintaan vaikuttaminen, niin kauan kuin valinnat eivät loukkaa toisen ihmisyksilön ihmisoikeuksia ja koskemattomuutta, tapahtuipa se lainsäädännön tai fyysisen painostuksen kautta, on aina väkivaltaa, ja nyt elälmme tuon väkivallan seurauksena yhä väkivaltaisemmassa maailmassa.

Säännelty markkinatalous ilman kapitalismia on toki ideana mielenkiintoinen, mutta riittävän pitkälle vietynä se on lopulta valtiososialismia, jota testattiin varsin lähellä niin ajallisesti kuin paikallisestikin, tulos oli kehno.

Systeemeillä on ollut elinkaarensa kautta historian, enkä näe mitään syytä siihen, miksi nykyinen olisi se ensimmäinen poikkeus.

En usko, että kestävä ratkaisu on lisätä väkivallan määrää, tapahtuipa se sitten lainsäädännöllä tai pommeilla. Ainoa kestävä ratkaisu on vapaan tahdon omaavan ihmisen muuttuminen. Perimmäisen ongelman muodostaa käytettävissä olevien luonnonresursien ja ajan rajallisuus.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Demokratia

Toimituksen poiminnat