Anarkistisia otteita I
- Oscar Wilde paljasti vahvan vapauden kaipuunsa runossaan "Sonetti Vapaudelle" ja luettuaan anarkokommunisti Peter Kropotkinin töitä (jota hän kuvasi "mieheksi, jonka sielu on kaunis kuin valkoisella Kristuksella, joka vaikuttaa tulevan Venäjältä") hän totesi olevansa anarkisti. ~ Oscar Wilde: The Soul of Man under Socialism
- "Kaikki taloudelliset ideat, joita olen kehittänyt 25 vuoden aikana voidaan tiivistää näihin sanoihin: maatalouden ja teollisuuden federaatio. Kaikki minun poliittiset ajatukseni kiteytyy yksinkertaiseen malliin: poliittiseen federaatioon tai desentralisaatioon." ~ Pierre-Jospeh Proudhon (1863)
- "[Valtiososialismi on] kaikkien aikojen hirvittävin, hyödyttömin ja tuhoisin järjestelmä” ~ Pjotr Kropotkin, kymmeniä vuosia ennen Venäjän vallankumousta
- "Me olemme vakuuttuneita siitä, että vapaus ilman sosialismia on etuoikeuksia ja epäoikeudenmukaisuutta ja siitä, että sosialismi ilman vapautta on orjuutta ja barbariaa." ~ Mihail Bakunin
"Vangittujen toveriden puuttuminen ei silti jättänyt hautajaistilaisuutta tyhjäksi. Kaksikymmentätuhatta ihmistä marssi kaksi tuntia kestäneessä kulkueessa, orkesterin torvien jäätyessä helmikuun pakkasessa.
Joukossa oli anarkisteja mustine lippuineen ja sosialisteja punaisineen, työväen järjestöjen jäseniä, opiskelijoita, tiedemiehiä, kansaa. Tolstoi-museon kohdalla kulkue pysähtyi hetkeksi ja laski lippunsa osoittaakseen kunnioitusta toiselle suurelle venäläiselle.
Tolstoilaiset soittivat Chopinin Hautajaismarssin. Goldman, yksi vapautetuista anarkisteista, työväen, opiskelijoiden ja tiedemiesten edustajat pitivät puheita, samoin Sosiaalivallankumouksellisen puolueen ja Kommunistisen puolueen edustajat.
Tämä oli samalla viimeinen kerta, kun anarkistien tunnuksia voitiin julkisesti kantaa Venäjällä, viimeinen suuri mielenosoitus kommunistista diktatuuria vastaan seuraavaan seitsemäänkymmeneen vuoteen."
~ Pjotr Kropotkinin hautajaiset, 1921
Me painotamme, että hierarkioiden vastustus ei ole anarkisteille rajoittunutta vain valtion ja hallinnon vastustamiseen. Hierarkioiden vastukseen kuuluu kaikken autoritääristen taloudellisten, poliittisten ja sosiaalisten suhteiden vastustaminen ja aivan erityisesti niiden, jotka liittyvät kapitalistien pääoman ja palkkatyön sovittamattomaan ristiriitaan.
Tämä on havaittavissa Proudhonin argumentista, että "Pääoma… poliittisella kentällä on verrattavissa hallintoon … Kapitalismin taloudellinen idea, hallinnon tai auktoriteetin politiikka ja teologinen idea kirkosta ovat kolme identtistä ideaa, jotka linkittyvät toisiinsa monin tavoin.
Hyökättäessä yhtä niistä vastaan hyökätään niitä kaikkia vastaan … Mitä pääoma tekee työvoimalle ja valtio vapaudelle, sen kirkko tekee hengellisyydelle. Tämä itsevaltiuden kolmiyhteys on yhtä tuhoisa käytännössä, kuin se on teoriassa. Tehokkain tapa sortaa kansa on samanaikaisesti orjuuttaa sen ruumis, sen tahto ja sen järki."
Ja me havaitsemme Emma Goldmanin vastustavan kapitalismia, koska se tarkoitti sitä "että ihminen joutuu myymään työnsä" ja koska sen tähden "hänen halunsa, taipumuksensa ja päätöksensä on alennettu herran tahdon alaisuuteen."
Neljäkymmentä vuotta aiemmin Bakunin teki saman huomion sanoessaan, että nykyisen järjestelmän alaisuudessa "työläinen myy itsensä ja vapautensa sovituksi ajaksi" kapitalistille palkan vastineeksi.
Tuo Proudhonin toteamus, että pääomavalta on valtion hallintovaltaan verrattava valtarakenne on täysin oikeaan osuva. On käsittämätöntä, miten nykyajan taloustieteellisen analyysin hallitsemassa keskustelussa on niin täysin unohdettu tuo valtarakenteen puoli. Keskitetty pääomavalta voi toki tuottaa yleistäkin hyvinvointia, mutta vain niin kauan, kuin pääomavallan haltija sitä haluaa. Pääoma ei tarkoita ensisijaisesti rahaa, vaan kaikkia ihmisille oikeasti tärkeitä resursseja. Rahajärjestelmä on vain väline noiden resurssien hallintaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tahallistahan se on. Sen takia nimenomaan anarkstinen analyysi on niin jäätävää, että se huomioi kokonaisuuden, jonka valtaeliitti haluaa lakaista maton alle voidakseen pitää karhunosaa vallasta ja rahasta.
Proudhonin toteamus ”omaisuus on varkautta” perustunee juuri tämänkaltaisiin analyyseihin, jossa nähdään erilaisten pääomien keskittymisen ongelmat ja niiden epälegitiimi luonne.
Ilmoita asiaton viesti
Yksi syy, miksi itse pidän erittäin paljon näistä anarkistisista analyyseistä ja otteista on nimenomaan niiden perustavanlaatuinen syvyys. Oikeastaan mikään muu taho ei kaiva yhteiskunnan ongelmia esiin pohjia myöten, koska oma agenda estää sen.
Jopa perinteinen autoritäärinen vasemmisto tahtoo olla näistä asioista hiljaa, koska se tykkää käyttää hierarkioiden voimaa ihmisten pakottamisessa haluttuihin sääntöihin. Oikeisto samoin ja sama on totta myös kaikille fasismin haaroille.
Anarkokapitalistit, jotka esiintyy laissez-faise -porukkana sivuuttavat kokonaan tämä aivan keskeisin seikan sen suhteen, että pääoman kasaantuminen johtaa yhteiskunnallisen vallan / poliittisen vallan hallintaan. Tässä mielessä anarkokapitalistien absoluuttinen vapaus oikeasti tarkoittaa vain tyranniaa.
Ilmoita asiaton viesti
On myös tapauksia,joissa taloudellista valtaa omaavat vähät välittävät poliittisesta vallasta,,näin kiinassa ja osittain venäjällä,,varsinkin kiinassa monet tekevät rahaa,mutta poliittinen valta on toisaalla,joka taitaa olla hyvä asia molemmille !
Ilmoita asiaton viesti
Taloudellista valtaa pitävät eivät yleisessä tapauksessa välitä mistään muusta kuin voiton maksimoinnista, jonka seurauksena unohtuu ympäristö, työväen oikeudet, ihmisoikeudet, yhteiskunnallinen vastuu ja ihmisten oikeus demokraattisesti hallita omaa ympäristöään ja sen luonnonvaroja.
Ilmoita asiaton viesti
muutes susanna sähän tiedät että venäjän kumous alkoi vaatimuksella kaikki valta neuvostoille. elikkä alkuun homma oli anarkistis pohjanen mutta nopeasti muuttui keskusjohtoiseksi.
toi kantasii aina pitää mielessä että ei luiskahda homma kynsistä.
Ilmoita asiaton viesti