Sydämellinen separatisti Kuiskauksia vapaudesta

Mainostaminen vie Vapauden

  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
  • Mainostaminen vie Vapauden
    Tottahan markkinat rakastaa mainostamista, millä kurin sitä muuten saisi ihmisille tiedon kaikista uusista fantastisista tuotteista, joita voi ostaa, eikö niin?

 

Katsotaan nyt kuitenkin tätä asiaa hieman tarkemmin, joka tietenkin tarkoittaa, paljon tarkemmin. Mainostaminen nimittäin on kaikkea muuta kuin harmitonta, joka valkenee, kun asiaan hieman paneudutaan syvemmin.

 

Aivan ensimmäisen, Hesarissa männävuosina kirjoitti jonkin tontin professori, joka totesi, ettei ihmiselle tee hyvää lukea liikaa huonoja uutisia, eikä lehdissä muita olekaan. Tästä hän tuli siihen tulokseen, että lehtien lukeminen on monessa mielessä pahasta, ainakaan se ei yksilön onnellisuutta lisää.

Kolikon toisella puolella on Platonin toteamus siitä, että hinta jonka me maksamme siitä että me emme seuraa yhteiskunnallisia asioita on se, että me joudumme pahojen ihmisten hallitsemiksi.

Mainosten laita on monella tapaa sellainen, että ne aivan varmasti huonontavat ihmisten elämänlaatua, lisäävät kulutusta turhan päiten ja siten ovat eräänlainen ympäristöterrorin muoto paitsi siltä osin miltä koko meidän ympäristömme näyttää, myös siltä, että joutavuustavaroiden haaliminen turmelee ympäristöä ja haaskaa luonnonvaroja.

 

On itseasiassa jonkinlaista kiinalaista vesikidutusta, että joka paikka on täynnä mainoksia, joissa meille viestitään, että me emme kelpaa sellaisina kuin me olemme ja me emme voi hyvin juuri nyt ollessamme nykyisessä olemuksessamme, identiteetissämme, viiteryhmässämme ja niin pois päin.

Meille kerrotaan aivan jatkuvalla syötöllä, että olisimme kauniimpia, menestyksekkäämpiä ja kaikin puolin seksikkäämpiä ja joviaalisempia, jos ostaisimme uuden talon, uuden auton, uuden kännykän, uutta viinaa, uudet tissit, uuden veneen, uuden sen, tän ja tuon ja matkustaisimme sinne, tänne, tuonne ja takaisin.

 

On päivän selvää, ettei tuosta kenenkään olo parane, että kaikkialla jatkuvasti oleva mainonta murentaa meidän hyvinvointiamme, omanarvontuntoamme ja identiteettejämme, sillä pitäisihän jokaisen meistä aina olla nuorempi, nopeampi, rikkaampi, viisaampi, suositumpi, pidempi, lyhyempi ja etenkin uniikimpi.

Ja jokaiselle viinaan menevälle toki on tarpeen hokea, että voisit olla muuten kännissä nyt, nyt ja nyt – ja jokaisen peliongelmaisen unelma on nähdä joka paikassa mainoksia siitä miten voisit nytkin olla pelaamassa, skulaamassa ja gamettamassa ykskätistä, kakskätistä ja kolmekätistä rosvoa.

 

Ehkä alat ymmärtää mitä tarkoitan?

 

Mutta me jatkamme eteenpäin, sillä toistuvasti joku neropatti tulee minulle kertomaan, minne kuljenkin, että kun kasvattaa lapsensa oikein ja omaa tahdonvoimaa, voi vastustaa tätä jatkuvaa aivot syövyttävää turhuuden ja turhamaisuuden zombieksi vaivuttavaa voimaa.

Näin ei tietenkään ole. Jos olisi, niitä miljardeja ja taas miljardeja, jotka valuvat vuolaana jokena mainosrahoitukseen ei todellakaan käytettäisi, elleivät ne todellakin parantaisi tuotteiden menekkiä.

Mainostaminen siis vaikuttaa. Mikä pahinta, mainostaminen vaikuttaa – ei vain tietoisesti – vaan usein alitajuisesti. Vain ohimenevä mainos, jota et edes tiedosta nähneesi, vaikuttaa sen näkijään, eli juurikin minuun – ja juurikin sinuun.

Tietenkin tilanne on vakavampi ja mainostaminen toimii identiteettiä luovasti ja siihen vaikuttaen. Voit ostaa itsellesi identiteetin, kielii lipevät mainokset, voit ostaa hipsteriyden, kun ostat Applea. Voit ostaa punkkariuden, kun vedät keesin ja ostat hiukka Talentin Billyä – ja näin pois päin, ad nauseam, pahoinvointiin asti ja sen tuolle puolen.

 

Ihmisistä tehdään pelkkiä kuoria, mistä pääsemme seuraavaan seikkaan: mainostuksen äärimmäisen syvään valheellisuuteen. Ei se eläintestattu meikki tee kenestäkään yhtään nuorempaa, eikä se uusi auto tai uusi kännykkä yhtään makeempaa.

Ei tee, mutta lupaa. Ja kun lankeaa auttamatta tähän ansaan, huomaa pian, ettei uusi roina auta himoihin kuin hetkellisesti. Saa fiksin, hetken kiksin, rahat meni ja ei ole hullua hurskaampi.

Perään taas lisää mainontaa, ai multa puuttuukin vielä toi vene – ja kierre tarpeen luonnista, hetkellisestä ostohumalasta ostokrapulaan ja mainostuksen kautta uusiin refloihin. Mainonta on osa kulutusnarkomaniaa. Kysymys on pohjimmiltaan riippuvuuksien aiheuttamisesta: reflojen, trippaamisen ja reflojen kierteestä.

 

Mainonta on huumetta ja kun on koukussa, ei aivan varmasti ole vapaa. Näin kulutusnarkomania saa ihmisen tuntemaan itsensä riittämättömäksi ja alistaa orjakseen, kaikkialla läsnäolevana ja ikuisesti jatkuvana.

Mainonta on jatkuvaa viestintää siitä, että voisit nytkin vetää tavaraheroiinia ja toki myös nyt, nyt, nyt ja nyt ja vielä nytkin – voisit niin paljon paremmin – kun ostaisit NYT tämän ihastuttavan NYTkäyttimen!

 

Jos joku vielä tämän jälkeen koettaa mulle kertoa, että on järkevä ajatus, että alkoholia saa mainostaa, lienee lääkkeiden tarkastamisen paikka: tässä maassa yli 90% poliisiin tietoon tulevasta väkivallasta tapahtuu s.e. joko uhri, tekijä tai molemmat on humalassa.

Ja tottakai viina on numero yksi, kun katsotaan työikäisten miesten kuolinsyitä, naisilla se taisi olla vasta kakkosena. Tässä maassa, jossa jengi vetää jatkuvasti viinapäissään, pamipäissään, unilääkepäissään ja masennuslääkepäissään kaivataan yhtä paljon alkoholimainontaa kuin heroiinimainontaa.

Me kaipaamme aivan yhtä paljon lisää alkoholinarkkareita kuin hepo-, spiidi- ja reseptiroinanarkkareitakin: ei enää yhtään lisää.

 

No niin, hyvä lukija: olemme siis todenneet, että mainonta vähentää hyvinvointia, on valheellista, antaa vääriä lupauksia, tuhlaa käyttäjänsä rahat ja siten orjuuttaa syvemmin tuloriippuvaisuuteen, aiheuttaa narkomaniaa, turmelee ympäristöä ja rumentaa sitä visuaalisesti ja auditiivisesti.

Olemme siis todenneet, että mainostaminen on hyvin suuressa määrin pahasta ja kun me voisimme korvata sen kaiken luomalla Google-haun kaltaisen indeksin, josta tuotteita voisi halutessaan selata – ei jatkuvasti ja kaikkialla läsnäolevan aivopesun kautta pakotettuna – me havaitsemme, ettei mainostamiselle ole edes mitään todellista tarvetta.

 

Sen sijaan, että jättäisin sinulle, hyvä lukija, harkittavaksi sen, onko mainostus – ja aivan erityisesti päihteiden mainostaminen alkuunkaan suotavaa, pyydän sinua miettimään, miten kaunis ympäristömme olisi, jos mainosten ikuisen läsnäolon sijaan kaikki vastaavat pinnat ja tilat olisivat päällystettyjä kauneudella, osin tyhjyydellä, osin taiteella ja osin millä vain – asioilla, jotka ei halua sinusta yhtään mitään, vaan sen sijaan haluavat olla sinulle jotakin -  ja lisätä sinun hyvinvointiasi, omanarvontuntoasi ja terveyttäsi.

Sen sijaan, että sinulle kerrottaisiin koko ajan mitä sinulta puuttuu, sinulle viestittäisiin siitä mitä sinulla jo on.

 

Parempi maailma on mahdollinen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (45 kommenttia)

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Neuvostoliitossa ei ollut mainoksia, jos lukuun ei lasketa luetteloita niistä kolhoosilaisista, jotka olivat palkitut Lenin-mitaleilla.

Susanna Kaukinen

Jotain hyvää siis siinäkin.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La

Se hyvä puoli Neuvostoliitossa varmaan oli, että entisten NL-maiden kansalaiset eivät vieläkään usko kaikkea lukemaansa. Oppivat NL:n aikana, että kaikkea lehdessä lukevaa ei kannata uskoa. Asiat leviää parhaiten puskaradiona.

Susanna Kaukinen

Mun broidin daami on itärajan takaa ja kyl hänkin mun vaikutelman mukaan kuvitteli, että täällä asiat on jotenkin paremmin. On ehkä nyt hieman valaistunut tältä osin, kun on mun blogeja lueskellu.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Täydellinen arvojen muutos. Paluu maalle ja luontoon. Omavaraisuus ja puhdas ympäristö.

Susanna Kaukinen

Aika lailla. Ei kai tässä oikeasti ihan hirveästi ole edes vaihoehtoja. Kulutusyhteiskunta toki vielä porskuttaa, mutta öljyhuippu tulnee tekemään tehtävänsä joka tapauksessa.

Käyttäjän remppamies kuva
Olavi Ruohomaa

Pitäisikö blogitkin kieltää, kun täällä ehdokkaat mainostavat itseään?

Missä kulkee tiedottamisen ja mainostamisen raja?

Mainostajien ongelmana on nykyään se, että ihmiset ovat oppineet väistämään mainoksia ja pystyvät olemaan huomioimatta niitä. Me tosin maksamme mainokset tuotteiden hinnassa, vaikka emme ole niitä nähneetkään.

Miten toimimme julkisuuden mielipidevaikuttajien kanssa, jotka edistävät erilaisten tuotteiden myyntiä saamatta siitä korvausta?

Susanna Kaukinen

Vaaliehdokkaiden mainostus on mielenkiintoinen kysymys: jos varsinaista mainontaa ei olisi, rahan valta ei olisi vaaleissa niin suuri. Käytännössä eduskuntavaaleissa tarvitsee 30.000€ ja eurovaaleissa 100.000€, jos haluaa päästä läpi.

Olisi demokratian kannalta hyvä, jos vaalimainostamista ei olisi sillä tavalla kuin nyt ja ihimisten pitäisi erikseen jostain indeksistä käydä tutustumassa ehdokkaisiin.

PS.
Toki blogin lukeminen on aika lailla valinta, eipä näitä mun tekstejä kauheesti mainosteta.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Hyvä pläjäys, mutta mutta tekstin kokonaisuus kärsii, koska laajempi näkemys puuttuu ja asian tarkastelu jää näinollen vajaaksi:):).

Hienoimillaan mainonta on infon jakamista sen puhtaassa merkityksessä. Aikoinani laitoin kerran vikossa 150mm/palstan ilmoituksen joka tiistai niista vaihtoveneistä, joita oli nurkkiin kertynyt. Asiakkaat tykkäsivät ja syystäkin. Sama koski uutuuksia tai viikonloppunäyttelyiden ajankohtaa. Infoa jolla helpotetaan ihmisten elämää.

Asunto- automyyjät käyttävät nykyäänkin samoja keinoja. Kokonaisuuden kannalta tämän tyyppinen mainonta on ihan OK.

No nyt meillä on netti ja otanpa esimerkin. Lainasin kirjastosta kirjan. Mielenkiintoinen historiallinen asiateos. En lukenut vaan päätin, että tuo täytyy saada kirjahyllyyni. Netistä löytyi uusi hintaan about 45 ja avaamaton 15 minsaa ennen joulurauhan julistusta ostettu 5:llä eurolla. Omassa tunnossa kävi kyllä pistos. Taas lähti muutama ruoanmuru painotyöläisten, paperinvalmistajien pöydästä. Päädyin tottakait ostamaan sen halvemman. Se ei vain valitettavasti työllistä muuta kuin porukkaa pihalle laittavaa postia.

Kahden suuren kauppaketjun kynnysraha, jota myös markkinointikuluksi nimitetään on tietysti toinen juttu. Infoa silti ja ei ihme, että suoramainonta on kasvanut, vaikka kaikki eivät tykkää eteiseen kertyvistä paperipinoista jotka ovat joko tulossa tai menossa.

Mieluvamainonta onkin jo toinen juttu. Kun myydään 5 sentin tavaraa 2:n euron pakkauksessa ja 90%n voitolla. No mainonnan/markkinoinnin osuus viimemainitusta lienee about 25-45 rossaa. Omasta puolestani nämä kolauutetta tai huulipunaa myyvät jätit voisivat keksiä toisen keinon saada tavaransa kaupaksi, vaan enpä tuosta juuri pulttiakaan ota. Piccadilly Lontoossa on ihan kivan näköinen yöllä ja muutenkin niiden mainonta tuo väriä elämään. Mustavalkoinen julistus sanomalehdessä jossa on muutama sana "osta meidän hajuvettä, kun tuoksuu hyvältä" aika ankeaa vai mitä?

Nuoriso ja ikinuoret eläkeläiset, kuten minä ovat tietysti alttiita mielikuvamainonnan vaikutuksille. Kuinka haitallisesta tai kyseenalaisesta toiminnasta on kysymys. Mitään tosiasioihin perustuvia factoja ei aiheen tiimoilta löydy. Railakas ja ylilyövä kampanja kääntyy monesti negatiiviseksi ja näitä on nähty.

Mielikuvamainontaan puututaan jo nyt aika kovalla kädellä. Kyllä itse näkisin mielelläni jonkin sktottiviskipullon mainokset myös bussien kyljessä. Mitä helevetin haittaa siitä on. Ei yhtään mitään....

Jani Virtanen

Mainonnan merkitys ei ole niin suuri kuin usein uskotaan, kuten tässäkin kirjoituksessa. Ihmisillä on varsin valikoiva havainto ja opittu markkinointiviestintä-immuniteetti. Kehittyneillä markkinoilla mainonnan teho on yleensä aika heikko. Melkoinen osa niistä miljardeista käytetään vaan sen takia koska kilpailijakin käyttää. Tosiasia tietysti on, että jos ei missään brändi näy, niin kohta se kuollut on. En, tiedä: minusta on nykyään aika yksinkertaista ja helppoa elää rakentamatta persoonaansa johonkin tuotteeseen tai brandiin - huomattavasti helpompaa kuin kasariaikoina.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Jani pitää paikkansa ja juuri mielikuvamainonnan suhteen. Tehokkaan mainonskampanjan arvoa on vaikea mitata rahassa. Nousevat myyntikäyrät tuottajalla eivät vielä merkkaa mitään. Lisääntynyt myynti tukkureille tai ketjuille ei vielä tarkoita, että viimeinen lenkki kuluttaja olisi vaihtanut ostotottumuksiaan lopullisesti. Kulutustarvikkeiden lanseeramiseen kuuluu niin monta eri tekijää, että suoranaisen mainoksen arvoa ei pystytä arvioimaan. Joka pystyy tai väittää eli mainostoimistot...no heillä on oma lehmä ojassa.

Ylläpitomainonta on sitä väriä ympäristöön. Isoille se on usein juuri itsetarkoitus. Huopainen erään blogin yhteydessä totesi, että McDonald's on tehnyt eka kerran voitollisen tuloksen maassamme. Neljännesvuosisadan on yritetty ja nyt onnistui. Siinä näkee, että mainonta kannattaa:):)......

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

kyllä ne melkoisen tarkkaa mainoskulut lasketaan, ei kukaan uhraa euroakaan mainontaan ellei se kannata.

mä ite ostan rojut mikrobitin hintavertailun, kuluttajalehden jne mukaan joten en pahasti kärsi mainoksista, eräille ne ovat vakava riski itsetunnolle.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Tässä ja muissa lehdissä on käsitelty viime päivinä Yle-veroa, jonka ennallaan pitämistä (siis indeksiin sidottua korotusta) vastaan kansalaiset käyvät raivokkaina.

Taloususkonnon kyllästyttämä kansanosa (jo huolestuttavan suuri muuten) hyväksyy nähtävästi mukisematta kaupallisten viestinten rahastuksen, jota tosin ei edes huomaa, mutta Yle-veroa ei haluttaisi maksaa sitten millään. Tämä pohjaa tietysti harhaan, että kaupallisten viestinten rahoitus kuvitellaan tupsahtavan taivaasta.

Mutta asiaan - kaupallisten viestinten sisältö on pakko sovittaa rahoittajien (siis mainostajien, koska niitä rahoittava kansa ei edes tiedä rahoittavansa) vaatimuksiin, ja se sisältö ei saa ärsyttää yleisöä niin, että ostohalut kaikkoaisivat. Toisin sanoen sisällön on noudatettava kulutusmyönteistä ja taloususkovaista linjaa, eikä sorruttava ikävän totuuden kertomiseen. Vaikka Ylen ei sitä linjaa tarvitsisi noudattaa, se seuraa muun, umpikaupallisen viestintämme manipuloiman kansanosan (jo huolestuttavan suuren muuten) ja tätä edustavien poliittisten puolueiden vaateita ja toivomuksia.

Totuus ja siitä kertominen rehellisesti jää tuossa kisassa kakkoseksi ellei peräti jumboksi. Voittajana maaliin selviytyy hömppä ja muunneltu todellisuus - siis valhe.

Susanna Kaukinen

Mua enemmän ärsyttää tuossa YLE:ssä se, että se on poliittisesti ohjattu ja sillä seurauksella, että EU:n toistuvista huomautuksista huolimatta se syrjii aina uudempia ja pienempiä puolueita vaaleissa.

Mainonnassa todellinen informaatiomäärä on todella usein pakkasella. Tuotteesta ei kerrota mitään, mutta assosioidaan se johonkin nuoruuteen tai kauneuteen.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Joo,
mistään riippumatonta medioaa ei ole, mutta Yle on ainoa, johon senkaltaiseen olisi mahdollisuus. Se ei tosin käytä asemaansa niin kuin pitäisi.

Puolueista Yle on sietämättömällä tavalla riippuvainen, mutta mieluummin valitsen puolueet (vajavaisena kokoelmanakin) kuin mainontapohjan.

Koska Ylen olisi mahdollista olla kunnollinen viestintätalo, meidän pitää taistella sen muuttamiseksi - ei hajottamiseksi, kuten niin monet tekevät.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #34

Musta sen hallintoneuvoston pitäis olla täysin jäävi poliittisen ohjelman osalta ja sen tilalla pitäis olla joku aivan muu mekanismi.

Mua hieman kaivelee kanssa, että ne ostaa meidän rahoilla joltain isoilta mediafirmoilta jotain roskasarjoja, joista ite en ikinä maksais senttiäkään.

Silti se on ainoa "televisio", mitä Suomesta tsiigaan.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

toi sisällön muokkaantuminen mainostajien linjan mukaiseksi on yhtä paha este sananvapaudelle ja laatujournalismille kuin omistuksen keskittyminen.

ei kukaan halua suurinta mainostajaa säikyttää.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

En minä ainakaan kärsi mainoksista. Ne antavat tiivissä paketissa tietoa tarjouksista ja uusista tuotteista, joista en muuten olisi saanut tietää kenties lainkaan. Mainoksesta saatan huomata, että Lidl myy maitoa alle eurolla litra tai, että Marabou on keksinyt yhdistää suklaan ja suolamantelin samaan levyyn. Tämän seurauksena tietysti minussa herää halu käydä Lidlissä ja ostaa tuo suklaalevy. Enkä ole siitä ollenkaan harmissani. Jos se tekee minusta kulutusnarkomaaniorjazombien, niin olkoon sitten niin.

Sitä paitsi monet mainokset, erityisesti monet tv-mainokset, ovat hauskoja tai jopa taiteellisia. Niitä on viihdyttävää katsoa. Lisäksi mieltäni lämmittää tieto, että niiden tekemiseen ei ole (yleensä) käytetty yhtään veroeuroja. Päinvastoin, niiden katselemisesta saa palkinnoksi myös hyvän leffan, lempparisarjan tai jännän urheilumatsin veloituksetta.

Minua eivät mainokset häiritse lainkaan. Paitsi tietysti vaalimainokset.

Susanna Kaukinen

Olisipa kiva saada sut johonkin tutkimukseen, jossa osoittautuisi miten hankit kaikkea, mistä et oikeastaan pidä sen seurauksena että harrastat mainosten selailua. ;-)

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Jos moinen tutkimus löytyy, niin olen vapaaehtoinen osallistumaan. Yritin tuossa hetken aikaa miettiä, löytyisikö minulta mitään sellaista, minkä olisin hankkinut mainoksen seurauksena ja, minkä hankintaa katuisin. Mieleeni ei tullut kuin semmoinen pöytämallinen tehosekoitin ("blenderi" vai miksikä niitä kutsutaan). Sen hankintaan sain idean muistaakseni jostain TV-mainoksesta, mutta sille ei ole tullut kyllä tullut juuri käyttöä. Sekin tosin johtuu osittain siitä, että ostin muovisen halpismallin ja lisäksi vielä minun käyttööni aivan liian isokokoisen.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #31

Mulle vastaava typerä ostos, joka tulee nopeasti mieleen on riisinkeitin. >_<

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #48

onks se samanlainen kun kanamunan keitin? riisi pistetään kippoon ja...

oikeesti mä oon nähnyt sellasen. huulta piti purra kun tyytyväinen käyttäjä kehui. no oikeesti se toimii. ainakin paremmin kun kattila. mä kerran feissari mokiin pääsin kun kuvailin riisinkeiton ja facen yhdistelmää.

tosin ihmettelen miksi firmat ei toimi yhteistössä. maksaisivat joka kotiin kuluttaja lehden, säästäisi mainoskuluissa ja asiakas saisi oikeaa tietoa.

suuri riisinkeitin vertailu.
1. ...

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La

Kerrankin Janin kanssa samaa mieltä jostain:) Munkin mielestä jotkut mainokset tarjoavat infoo. Vaikka sitten taas olen sitä mieltä, että makeiset eivät ole oikeesti terveellisiä, ja mainonta lisää mielitekoja, mutta sitten taas nykyaikana on niin paljon tietoa terveellisestä ruuasta, ja suomalainen ihminen osaa hakea tietoa (toivottavasti).

Nykyään kun on niin valtava informaatiotulva ja tieto lisääntyy ja muuttuu, niin ihan tavallisen ihmisen on itse seurattava mahdollisimman montaa tiedotusvälinettä ja analysoitava saamansa tieto.

Kaupalliset yritykset välittävät tietoa, joka "menee kaupaksi" ja julkinen taho välittää tietoa ohjelman tekijän kannalta. Joten molempia tarvitaan. Kuluttaja aina maksaa, joko veroissa tai hinnoissa.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Nina Palomäki: - "Kuluttaja aina maksaa, joko veroissa tai hinnoissa."

Totta, mutta noiden maksutapojen välillä on kuitenkin valtavan suuri ero. Hinnoissa maksettaessa voi päättää, kenelle maksaa ja osittain myös, kuinka paljon (eli päättää, mistä, milloin ja mitä tuotteita ostaa). Veroissa maksettaessa mistään ei voi päättää itse, palautusoikeutta ei ole ja kuluttajansuoja on nolla.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La Vastaus kommenttiin #32

Olen kyllä toista mieltä. Koska ei mikään yritys mainoskuluja lisää vain tietyn tuotteen hintaan, vaan kaikkiin yhteisesti. Tietenkin sitten on eri asia yksittäisen tuotteen mainostus, jota sitten taas kauppaa yleensä jokin pieni yritys. Taikka sitten on kyseessä tietty brändi.

Tietenkin yritys voi tehdä kustannuspaikkakohteista omat laskelmat ja sillä tavalla seurata, mikä tuote kannattaa.

Otan nyt esimerkiksi juustot ja Valion. Jos Valio mainostaa paljon Oltermannia, niin kyllä ne mainosrahat otetaan Valion kassasta.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen Vastaus kommenttiin #33

Nina Palomäki: - "Olen kyllä toista mieltä. Koska ei mikään yritys mainoskuluja lisää vain tietyn tuotteen hintaan, vaan kaikkiin yhteisesti."

Kyllä, mutta vain yhden yrityksen tuotteisiin. Kuluttajana voit valita, minkä yrityksen tuotteita ostat.

- " Jos Valio mainostaa paljon Oltermannia, niin kyllä ne mainosrahat otetaan Valion kassasta."

Nimenomaan siis Valion kassasta, ja jos jostain syystä et haluaisi maksaa Valion mainoksia, niin voit halutessasi etsiä, löytyisikö esimerkiksi Arlalta, Juustoportilta, Riitan Herkulta, Kosken Kotijuustolta tai joltain muulta juustontuottajalta jokin vastaava tuote, jota ei olisi mainostettu ainakaan yhtä paljon, ja ostaa sitä.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La Vastaus kommenttiin #36

Eipä ole muuten loppujen lopuksi paljon eri juuston valmistajia.. Voin tottakai valita rinnakkaisen tuotteen, joka on joko yhtä paljon mainostettu tai sitten hintavampi.

Tottakai kuluttajan pitää itse tehdä ostopäätöksiä. Kuka minkäkin mukaan.. Jotkut valkkaavat luomua, jotkut kotimaista.. Itse kyllä valitsen vielä Valiota, koska olen maalta syntyisin.

Markkinointia pidän toisaalta hyvänä asiana, jos se on informatiivista. Siis markkinointia pitää olla. Mutta mielikuvamarkkinointi on ikävää. Se kun on ihan tosi juttu, että nuorilla on paljon painon kanssa ongelmia tai painon pelkääminen on ongelma. Tämän on aiheuttanut juuri liian laihat mallit. Vaikka mainostaja ei sitten taas edes mainosta laihuutta.

Nyt meillä on onneksi laissa kielletty tiettyjen asioiden mainonta, ja toivottavasti tämä säilyy.

Tästä herää kysymys, mitä tehdä mielikuville? Millaisia mielikuvia oikeasti tarvitaan? Millainen on hyvä elämä? Mitä ihmiset oikeasti haluavat?

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #38

Musta on täysin asiallista, että mainontaa säädellään.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #32

Totta, mutta jokainen ostaa itse kyyn, ne maksaa 1000€/kpl. Jos valtion tai kunnan toimesta ostetaan jokaiselle kyy, kappalehinta on 10€/kpl.

(economies of the scale)

Susanna Kaukinen

Aika harva mainos on oikeasti informatiivinen. Lähes jokainen pelkkää propagandaa. Jos haluan jotain ostaa luen netistä eri kielillä arvosteluja (review) tuotteesta ja vertailen niiden speksejä.

Hikistä hommaa. Sen verran käy työstä, että vähempi tulee ostettua.

Kierrätyskeskuksesta tosin sain 7€ hyvän kahvinkeittimen, siinä oli hinta/laatu kerrankin kohdillaan.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Niina La Vastaus kommenttiin #47

Kuluttajan vastuu on kova. :) Onneksi on netti.

Käytettynä saa tosiaan ihan hyviä keittimiä, ja sit on helloja jne. joita ei oo ees oikeesti käytetty. Vallilassa on yks hyvä liike.

Toivottavasti meillä jatkossa säilyy oma lainsäädäntö, että saadaan jonkun verran valvoa mainoksia.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Google ei mainosta itseensä, mutta elää mainostuloilla. Ilman mainoksia Googlea ei olisi olemassa.

Susanna Kaukinen

Kannattaa muuten käyttää mielummin https://startpage.com/ - hakukonetta, niin saa syötyä rusinat pullasta.

Toisekseen, tottakai meillä olisi todella laadukas hakukone ilman Googleakin. Väite siitä ettei näin olisi on vähän vastaava kuin sanoa, että jos Cola-Colaa ei olisi, ihmiset kuolisivat janoon: ei.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Mielenkiintoinen vaihtoehtohakukone. Tein pari vaikeaa ja erikoista hakua ja startpage löysi oikeat sivut.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu Vastaus kommenttiin #27

Osaakohan tuo oikeasti huijata Googlea ? Vai käykö siinä niin, että kaikki startpagen käyttäjät joutuvat Googlen ja NSA:n erityistarkkailuun ?

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #30

No mä oon jo ihan varmasti ihan pelkästään mun ihmisverkoston takia facebookissa. Mitäpä siitä.

Jos ne tekevät mitä sanovat, niin helppoahan se on pudottaa niitä tunnistetietoja ennenkuin kysyy Googlen hakukoneelta haettua asiaa.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #27

Joo, se käyttää tosiaan suoraan Googlea taustalla, ei vaan välitä mitään tietoja käyttäjästä eteenpäin.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Viestinnän peruslauseissa todetaan jotenkin tämän sisältöisesti, että informoidut eivät noteeraa mainontaa muuta kuin valikoivasti, jos silloinkaan.

Tämän mainonnan "informoitujen" tonttia voisi laajentaa meitä jokaista perus suomalaista koskevaksi ilmiöksi. Itsekriittisyys - tai kyvyttömyys tunnistaa - omia destruktiivisa asenteita, puuttuu usein kokonaan. Erityisesti ihmisten yhdenvertaisen valinnanmahdollisuuden kysymyksistä puhuttaessa.

Susanna Kaukinen

Mun täytyy myöntää, että mulle tulee monista mainoksista lähinnä ärtyneitä tunteita, mutta ehkä sekin saa muistamaan niitä. Muistihan toimii pitkälti tunnesitoutuneesti, mitä vahvemmat tunteet, sen paremmin muistaa.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Katselitko muuten sen The century of self videon mitä joskus suosittelin.. Se olisi kertonut juuri mainonnasta hieman syvemmältä kouraisten.

Susanna Kaukinen

Musta mä olin nähny en jo aiemmin. :-)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino
Taisto Merilä

Mainokset ovat niitä varten, jotka eivät tiedä mitä tarvitsevat. Tässä muutama käytännön toimenpide, joka voi auttaa oman orjuutensa tason selvittämisessä ja mahdollisesti siitä irtautumisessa: 1. Heivaa telkkari 2. Lopeta kaikki lehtitilaukset 3. Laita oveesi mainoskielto 4. Hanki suoramarkkinoinnin esto 5. Torju kaikki kohdallesi osuvat myynti- ja markkinointiyritykset päättäväisesti 6. Lakkaa pettämästä itseäsi vastaanottamalla ilmaisia näytteitä.

Näiden hyviksi kokemieni pikku ohjeiden noudattamisen ja sisäistämisen myötä voit oppia havaitsemaan, ovatko tarpeesi todellisia vai oletko lähinnä pelinappula, jota siirrellään muiden kehittämässä pelissä, muiden keksimillä säännöillä – ja sitähän sinä olet, jos kuvittelet ettei mainonta sinuun vaikuta.

Susanna Kaukinen

Kaikki muut oon tehny, mutta lehtiä mulle tulee. Ja joka paikassa über-adblock:it niin duunissa ku himassakin ja en näe netissä mainoksia ikuna.

Duunissa käytin yhtä toista konetta ja järkytyin siitä että youtube:ssa oli mainoksia. En tiennyt koko asiaa. Tästä on ehkä 1kk.

Käyttäjän MikaKovin kuva
Mika Kovin

Asiallisen tuote-esittelyn kyllä jotenkin ymmärrän, mutta jos pitää illasta toiseen kuunnella jotain epävireisesti esitettyä musapätkää, niin en sitä tuotetta osta ainakaan. On monia muitakin vastaavia "ärsykkeitä", kuten esim. mtv:n nykyinen "aiheeseen siirtymis jodlaus" (vaikka onkin instrumentaalinen). En voi kuin tuntea melko syvää inhoa sitä (yms. vastaavia) kohtaan. Mainosten ainoa "hyvä puoli" on, että voi käydä niiden aikana vaikka kusella. Mutta on siinäkin probleemansa, joka on tosi ärsyttävä kerrostalossa: Nimittäin pitääkö todellakin välttämättä lisätä äänen volyymia niissä typeryyksissä 2-3 näppyä? On nimittäin tosi ilkeää, kun on naapurit huomioiden (tai muuten) säätänyt oman tv-laitteen volyymit melko hiljaiselle, eikä muistakaan kuselle lähtiessä sitä paria pykälää hiljentää, niin sitten weskissä hokaakin, että tv-mainos huutaa niin helvetisti ilman (ainakaan) omaa syytä. Että tunteita väliin rassaa, oli sitten infoa, eli ei.

Toimituksen poiminnat