Sydämellinen separatisti Kuiskauksia vapaudesta

Fasismin nousu vasemmiston syy

  • Fasismin nousu vasemmiston syy
  • Fasismin nousu vasemmiston syy
  • Fasismin nousu vasemmiston syy
  • Fasismin nousu vasemmiston syy
  • Fasismin nousu vasemmiston syy
  • Fasismin nousu vasemmiston syy
  • Fasismin nousu vasemmiston syy

Vasemmisto on tehnyt EUroopassa, mutta aivan erityisesti Suomessa jotain kert’kaikkisen anteeksiantamatonta. Se on onnistunut tupeksimaan niin ruhtinaallisesti, että sen seurauksena fasismi on nostanut päätään paitsi EU:ssa, myös Suomessa.

Miten tähän on tultu ja miksi syyttävä sormeni osoittaa nimenomaan vasemmalle eikä oikealle, niinkuin moni saattaisi äkkiarvaamatta ajatella?

Vasemmiston tehtävä on toimia oikeiston vastavoimana ja sen vaihtoehtona. Kun vasemmisto on mennyt sänkyyn oikeiston kanssa ja kun vasemmisto on ollut kyynerpäitä myöten mukana sössimässä tämän maan asioita, se on tehnyt mahdottomaksi tilanteen, jossa se voi toimia nykyisen vastavoimana.

Koska vasemmisto ei voi olla vaihtoehto ja vastavoima itselleen, ollaan avattu ovi uusille pelureille. Tämä n.s. uusi peluri on hyvin usein wanha kehno, eli vasemmistolaisesta ajattelusta viime vuosisadan alkupuolella syntynyt epäpyhä bastardisoitunut keskusjohtoinen marxilaisuus, jolta ”ihmisoikeudet on päässy hukkumaan”.

Fasismi nousee aina samassa tilanteessa, eli huonoissa talousoloissa. Tältäkin osin vasemmisto on tilanteeseen suursyyllinen, koska se on antanut suomalaisen talouspolitiikan oikeistolaistua osallistumalla sen tekemiseen ja eritoten antamalla oikeiston mellastaa vapaasti talouspoliittisella kentällä.

Vastineeksi tästä epäpyhästä lehmänkaupasta vasemmisto on saanut oikeistolta luvan puuhastella ihmisoikeuksien areenalla, joka oikeiston ylikansalliselle agendalle (kapitalistilla ei ole isänmaata) se on sopinut mitä parhaiten.

Todellisuudessa kuitenkin oikeiston talouspolitiikka veronleikkauksineen ja köyhyyden lisäämisineen on kymmenkertaisesti syönyt kaiken pohjan siltä ihmisoikeustyöltä, jota vasemmisto muka on edistänyt.

Tosiasiassa vasemmisto on ihmisoikeuksien edistämisen sijaan toiminut ääritaantumuksellisena toimijana, jonka vahtivuorolla Suomeen on saatu proto-fasistinen puolue, jolla on melkein 20% kannatus.

Tämä proto-fasistinen puolue ottaa happensa ja elinvoimansa vallitsevan läpimädän vallan vastustamisen ohella rasismista ja rasismin ohella sen mätä sielu elää myös kaikkien muiden vähemmistöjen oikeuksien polkemisesta, joihin kuuluu niin homot kuin naisetkin  ja aivan kaikki muutkin paitsi ihmisenlihaa syövät heteromiehet.

Jotkut lukijani jaksavat toistuvasti mainita siitä, että parjaan oikeistoa siellä missä myös vasemmiston kädet ovat olleet hillopurkissa, älkää hetkeäkään kuvitelko, etten minä olisi siitä tietoinen.

Tämän maan vasemmisto ei ole yhtään syyttömämpi vallitsevaan asiaintilaan kuin oikeisto, joka kuitenkin tulee nähdä kansan päällimmäisenä vihollisena, koska sen kilipäinen talouspolitiikka on aina väistämättä eliittiä tukeva ja kansaa polkeva.

Johtopäätöksinä esitän seuraavaa: vasemmistolaisten on parasta tässä maassa valita puolensa ja katsoa, onko IPU vai SKP kotoisampi nurkka josta ponnistaa, koska on selvää, että nykyiset vasemmistopuolueet ovat myyneet itsensä anteeksiantamattomalla tavalla.

Perussuomalaisia ei tule kenenkään äänestää, sillä me kaikki tiedämme mitä tapahtuu kun ruokkii proto-fasistista trollia: päädytään tilanteeseen, jossa meillä on kaikesta epäpyhästä synkin: aito, puhdasverinen arjalainen fasismi, poliittinen epäsikiö ja hirviö, jonka jäljet ovat aina lyhyet, mutta jonka tuhovoima on mitä laajamittaisin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (118 kommenttia)

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Samaa mieltä. Nyt on laiva liikaa oikealle kallellaan ja vasemmisto on siihen syypää, luultavasti sen takia,ettei siellä ole suoraselkäisiä johtajia. Niistä on tullut pehmeitä,vähän niinkuin sossut oli ennen. Sossut on nykyään oikeistoa.

Susanna Kaukinen

Tähän on tultu. Rakennettava vasemmalta uudestaan.

Käyttäjän timpuri kuva
Timo Uppala

Nyt on jäänyt blogistilla väärä levy päälle. Luojan kiitos sosialismi kaatuu kaikkialla sulaan mahdottomuuteensa. Jäljelle jää vain turha kärsimys ja tuho. http://yle.fi/uutiset/venezuela_syoksykierteessa__...

Susanna Kaukinen

Kilpailu ei ole kummonen, kun vaihtoehtoina on konkurssiin itsensä ajanut kaptalismi ja pelkkään ihmisvihaan pohjautuva fasismi. Peli ei ole alkuunkaan pelattu.

Suomessa valtamedia on ihan roskalähde mm. Venezuelan asioiden suhteen. Etelä-Amerikassa huono taloudenpito on kansanhuvi. Siitä ei oikein voi päätellä sen suurempia. Venezuelassa tosin on käsittääkseni hölmöiltykin, mutta se on oma lukunsa ; niin muuten Suomessakin, että se siitä.

Minna Eerolainen

Mitenkäs esim. Ruotsissa sosialismi kaatuu, siellähän sosset on kovin suosittuja?

Aki Häkkilä

Pari viime vaalia on ollut alamäkeä, saa nähdä miten seuraavissa, vieläkö liukumäki jatkuu. Veikkaan, että Sverigedemokraatit saa enemmän ääniä kuin viimeksi.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Blogiin viitaten: Niinhän se menee.
Joissakin uusliberalismimaissa, esim. USAssa, mutta myös Suomessa on tapahtunut ihmeellinen "ota kiinni jos saat"-leikki:
- Vasemmalla olevat ovat siirtyneet keskemmälle (saadakseen lisää ääniä, kun teot ei riitä), oikealle olevat ovat siirtyneet enemmän oikealle, vetäen entistä vasemmistoa perässään.
Ja niin entinen vasemmisto on taas siirtynyt oikealle ja oikeisto siirtynyt puhtaaseen uusliberalismiin.

Kun tyhjiö, tietämättömyys ja tyytymättömyys on kasvanut tarpeeksi nousee esiin erilaisia "tee-liikkeitä", joissa voileipä onkin käännetty täysin nurin ja joiden agenda onkin sitten jo niin oikealla, että uusliberaalipiirit rahoittavat näitä.

Ja media seuraa perässä kaikessa tässä: Täysin kritiikitöntä muussia, jota tarjoillaan kansalle "tasapuolisena uutisointina".

Henry

Susanna Kaukinen

Pitkälti seurasta koko politiikan sirkustumisesta. Kun ei todellista agendaa ole, niin sitten puuhastellaan jossain olympialaisissa ja touhutaan poliittisella kentällä mitä sattuu.

Vanha rehellinen vastakkainasettelu olisi paljon terveempää.

Mikko Saarinen

Euroopassa fasismia esiintyy enää Venäjällä, Valko-Venäjällä ja Ukrainassa. Suomessa fasismia edustaa putinilaiset antifasistit, johon kuuluu lähinnä kommunistisia nuoria. Usein ne jotka kiihkeimmin huutavat "fasisti, fasisti", ovat itse fasismin kiivaimpia kannattajia.

Susanna Kaukinen

"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa."

Taisi osua kohille?

Mä en sanonut, että PS on fasistinen puolue, koska siitä voidaan keskustella. Sen sijaan on päivänselvää, että se on proto-fasistinen.

Minkäs teet. Ei tuo tuosta kiistämällä muutu.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Fasisti-leimakirveen käyttäminen kertoo lähinnä sen käyttäjän vieraantumisesta todellisuudesta.

Noiden neuvostotermien käytön soisi jo jäävän historiaan.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #13

Harmiksesi totean nyt sen tosiseikan, että PS on proto-fasistinen on minulle myönnetty ihan nettikeskustelussakin perussuomalaisen toimesta.

Ja näkeehän sen nyt sokea kepillään, että näin on.

Todella väsynyttä väittää mitään muuta, kun tunnusmerkit suuresta johtajasta ja rasistis-sovinistisesta ohjelmasta täyttyy ja mukana on muutankin tunnusomaista kuten pakkotyön kannattaminen.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä Vastaus kommenttiin #14

Olenko siis mielestäsi proto-fasisti?

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #16

En sano juuta enkä jaata kun en mielipiteitäsi tunne, mutta jos kuulut Perussuomalaisiin, on selvää, että kuulut proto-fasistiseen puolueeseen. Nämä kaksi asiaahan eivät välttämättä aina kulje käsi kädessä.

Mikko Saarinen

"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa."

Kuka tässä on koira ja kuka älähti?
Kun sinun juttujasi lukee, niin kyllä ne aika fasistisilta tuntuvat.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #24

En kannata keskuvaltaa, en kannata harvainvaltaa, en kannata suurta johtajaa vaan kannatan suoraa demokratiaa. Tämä on itsessään, pelkästään fasismin antiteesi.

Kannnatan yleismaailmallisia ihmisoikeuksia, tämä on itsessään fasismin antiteesi.

En kannata pakkotyötä, tämä on itsessään fasismin antiteesi.

En kannata valtion ja yksityisen talousvallan lehmänkauppaa, tämä on itsessään fasismin antiteesi.

En ideologisesti vastusta maahanmuuttoa, tämä on fasismin antiteesi,

Muutaman asian mainitakseni.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen Vastaus kommenttiin #27

Susanna Kaukinen: - "En kannata pakkotyötä"

Milläs meinasit varmistaa sen, että vähäosaisista huolehditaan?

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #48

Oletko ihan varma Jani, että et itse olisi joskus pakkotyön tekijä?

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen Vastaus kommenttiin #56

En. Sitähän minä pelkäänkin, että ilman pakkotyötä ei noita kaikkia Kaukisen ajamia asioita saada toteutettua.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #77

Minun mielestä Kaukinen ei mitään kovin rahaa nieleviä asioita kannata /esittele.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen Vastaus kommenttiin #80

Pakko tunnustaa, että en kyllä oikein ole edes saanut käsitystä siitä, mitä Kaukinen nyt loppujen lopuksi esittelee tai kannattaa. Hänen sanomansa tuntuu hukkuvan "Oikeisto!", "Fasismi!", "Barrikadeille!" -huutelun alle. Käsitykseni voi siis olla hyvinkin väärä, mutta olen (lähinnä kai siitä, että hän esittelytekstissään kertoo vaikuttavansa Tasavaltaisen Vasemmiston riveissä) saanut sellaisen kuvan, että hän ei juuri haluaisi palkita menestymistä. Sen taas pelkään johtavan siihen, että käytettävissä olevat resurssit pikkuhiljaa vähenevät, kun ei ole enää tietyn rajan jälkeen syytä yrittää ponnistella tai siitä ei ainakaan itselle mitään hyötyä saa.

Eli tällä hetkellä meillä varmaan olisikin varaa kaikkeen, mitä Kaukinen kannattaa, mutta pelkään, että jos hänen kannattamansa yhteiskuntajärjestelmä tulisi käyttöön, niin meillä ei ilman pakkotyövelvoitetta kohta enää olisi varaa niihin.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #106

Tarkoittaako vasemmistolaisuus mielestäsi sitä, että menestymistä ei palkita? Minun mielestäni juuri vasemmistolaisuus on ollut se ideologia, joka sallii menestymisen omilla kyvyillä.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen Vastaus kommenttiin #107

Semmoinen kuva minulle on päässyt muodostumaan.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #112

Sitten meillä on ihan eri kuva.

Periaatteessa vasemmistolaisuus yhdistetään kommunismiin ja tästä voi ottaa esille Marxin kommunistisen manifestin, joka on varmaan kaikkein kuuluisin. Siinähän kehotetaan ottamaan tuotantovälineet yhteisomistukseen. Sitten on Marxismi-Leninismiä jne. Mielenkiintoista tietoa kommunismista http://fi.wikipedia.org/wiki/Kommunismi

Sitten on ammattiyhdistys-liikkeet ja sosiaalidemokratia. Ainakin Suomessa SDP:n tärkeimpiä tavoitteita oli heti yleinen ja yhtäläinen äänestysoikeus, 8:n tunnin työpäivä, torppareiden aseman parantaminen, minimipalkka.

Näissäkään ei missään oteta esille, ettei ihmistä saisi palkita menestymisestä. Suomalainen yhteiskunta kannattaa yksityisomistusta ja niin sitä kannattaa suomalainen vasemmistokin.

Vaikka meillä on verotus, niin meillä on ihmisiä, joilla on ihan mukavasti omaisuutta. Tätäkin voidaan miettiä vielä sitä taustaa vasten, että tämä maa on periaatteessa rakennettu vasta sotien jälkeen. Meillä on kannattavia perheyrityksiä, joita ei ole ketään ollut kaatamassa.

Mielestäni juuri tasa-arvo ja solidaarisuus on mahdollistanut sen, että yhä useampi on päässyt vaurastumaan.

Voit muuten miettiä sitä, että miksi vanhojen suomalaisten yritysten omistajien nimet ovat muita kuin suomalaisia. Esim. Sinebryckoff, Fazer, Finlayson. Miksi vasta nuorien yritysten omistajien nimet ovat suomalaisia?

Minna Eerolainen

No kyllä ne PS puolueen kannattajilta ne fasistiset ajatusmallit löytyy, yksi Kai Pöntinen Kokkareissa kun ei kesää tee:)
Minä olen nykyään ottanut vinkistä vaarin ja alkanut välillä seurata mistä Hommaforumilla keskustellaan, vilkaisen siis vain otsikkoja, mikä nuivahenkisiä puhuttaa. Viimeksi kun vilkaisin tuntui palstalla olevan kova tuska siitä että vieläkin jahdataan natsi-Saksan keskitysleirillä työskennelleitä..Moraalilla ja oikeudentajulla varustetulle normi-ihmiselle sopii paremmin kuin hyvin että murhamiehet saatetaan vastuuseen teoistaan joten hieman tätä huolta ihmettelin.

Käyttäjän JuSa kuva
Juhani Sademaa

Kyllä se aivan totta on, että "Yhtenäinen Venäjä" on Euroopan suurin ja mahtavin, täysin puhdasoppinen kansallissosialistinen puolue. Ei mitään "protofasisteja" vaan aivan oikeita.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Saariselta ihan hömppäkommentti.
Putinilaisia Suomessa edustavat kokoomukselaiset, joilla on niiden (Yhtenäinen Venäjä) kanssa veljesliitto.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Siinä suhteessa Suomessa ollaan onnistuttu että meillä köyhimmätkin ovat rikastuneet rutosti millä tahansa aikavälillä tarkasteltuna. Esimerkiksi pienituloisin desiili on kasvattanut parissa vuosikymmenessä reaalitulojaan yli 20%. Lisäksi tuloerot ovat kaventuneet roimasti (60 tai 80 lukuihin verrattuna), vaikka tämä ei välttämättä aina olekaan hyvä asia.

Köyhyyden lisääntyminen ei ainakaan voi olla syynä mihinkään, koska sellaista ei ole Suomessa tapahtunut. Väite on puhdas vale.

Susanna Kaukinen

Niin, Suomessa on köyhillä varmasti parempi kuin 1800-luvun puolivälissä kun nälkään kuolivat. Sen sijaan kehitys on viimeiset 20 vuotta ollut hyvin huono. Monet tuet ovat jääneet jälkeen ja tuloerot ovat revenneet taivaisiin - veroja ei ole viisaasti kannettu eikä käytetty varoja viisaasti.

Paljon on mennyt pieleen ja totuus yhtälöstä on se, että pääomatulojen progression poistaminen oli legendaarisen tason virhe.

Suomessa leipäjonot sen kun kasvaa ja Pekka väittää että köyhyys on vale. Uskon silmiäni juttujesi sijaan.

Käypä kuule hieman kertaamassa tietojasi Suomesta täällä:

=> http://pahamaa.info/index/huomioita_nykypaivan_suo...

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Jääneet jälkeen? Mistä? Pienituloisimman desiilin reaalinen ostovoima on kasvanut parissa vuosikymmenessä parikymmentä prosenttia. Hullujen maailmassa tuo voi tietysti tarkoittaa köyhtymistä.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #22

Katsotaan nyt ensin kokonaiskuvaa, ennenkun aletaan sorkkimaan tuota yksityiskohtaa.

Ole hyvä:

=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #22

Miten selität kasvavat leipäjonot?

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #29

Kuvittelin sinut älykkäämmäksi ja lukeneemmaksi. Ilmoita Hesarissa että jaat ilmaisia betonimyllyjä ja tee johtopäätökset.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #31

Oletin sinun olevan lukutaitoinen. Pettymys puolin ja toisin:

=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #22

tietysti noihin ois hyvä laittaa linkki, sun tiedoissa on joskus esiintynyt tietty mutuilua. v 90 elinkustannus indeksin pisteluku on 1223, nyt 1900. nousua sellainen reilu 50%
http://pxweb2.stat.fi/DATABASE/StatFin/hin/khi/khi...
1990 1 223
2014 1 900
http://yle.fi/uutiset/toimeentulotuki_pysynyt_sama...
"- Perusturvan taso toimeentulotuessa vuonna 1990 oli 418 euroa ja tällä hetkellä se on kuluttajahintaindeksillä muutettuna 417 euroa eli se on reaalisesti vähentynyt euron verran kahden vuosikymmenen takaisesta tilanteesta.

- Samaan aikaan reaaliansiot ovat kasvaneet 41 prosenttia, siten toimeentulotuen perusosa on jäänyt jälkeen 42 prosenttia yleisestä ansiotasokehityksestä, sanoo Kangas."

Elikkä su kannattas joskus googlea käyttää eikä mutua. ton mukaan näyttäs että yleinen ostoivoma on jäänyt reilu 10% hinnoista.

mä duunasin raksan palkoista tilastoja, sen mukaan raudottajat on ainut joka on kestänyt hintojen nousus mukan. kta oli hiukka reilu 25e.

Susanna Kaukinen

Tuloerot muuten aina laskee lamassa, se on tilastoharha joka johtuu rikkaimpien tulojen taantumaherkkyydestä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Juu, mutta tuloerot ovat nyt pienemmät kuin 60- tai 80-luvuilla. Silloin ne rikkaat vasta porsastelivatkin!

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #18

Kaivapas jostain tilastoja puheittesi perään. Nimittäin omaisuuseroja ei voi enää edes mitata, kun omaisuusverosta luovuttiin - muistaakseni 2005 - niin, kukaan ei enää edes tilastoi asiaa.

Korjattava asia, btw.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #19

Pahoittelen, muistin väärin. 60-luvulla ja vielä -71 tuloerot olivat nykyistä suuremmat, mutta -80- luvulla pienemmät.

www.stat.fi/til/tjt/2010/tjt_2010_2012-05-23_tau_0...

http://www.stat.fi/til/tjt/2011/05/tjt_2011_05_201...

Eniten minua ihmetyttää keskustelu tuloeroista, kun pitäisi puhua siitä miksi joku saa tuloja tuottavuuttansa enemmän?

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #21

Sen takia, että Suomi ei ole kilipääkapitalistinen tai fasistinen valtio.

Voin sanoa tämä myös toisin. Koska suuret tuloerot eivät ole ansaittuja:

Meritokratiasta:
=> http://susannakaukinen1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Susanna Kaukinen

Tässä hieman faktoja suomalaisesta todellisuudesta:

Lähde: http://pahamaa.info/index/huomioita_nykypaivan_suo...

- Suomi tuomitaan ihmisoikeusloukkauksista selvästi useammin kuin muut
- Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa on leipäjonoja, ja joka ottaa vastaan
säännöllisesti EU:n ruoka-apua 
- Leipäjonot kasvaneet räjähdysmäisesti, tilanne pahenee yhä 
- Useampi kuin joka kymmenes työntekijä pakotettu tekemään työtään
- Suomessa Euroopan epätasa-arvoisin terveydenhuoltojärjestelmä  
- Erityisesti pienituloisten ja työttömien käyttämän julkisen rajusti (hallituksen keppihevosena EU-direktiivi, vaikka kyseinen
- Suomessa yhä kasvavat rikkaiden ja köyhien väliset elinikäerot jo
suuremmat kuin missään Länsi-Euroopassa 
- Elinaikaennusteen käyttäminen eläkeikärajan nostamiseksi harhaanjohtavaa
- Suomessa ainoastaan rikkaimpien elinajanodote kasvanut viimeisten 20
- Suurituloiset saavat terveyspalveluita Suomessa huomattavasti helpommin
- tilanne OECD-maiden synkin
- Suomalaisilla terveitä elinvuosia huomattavasti muita pohjoismaalaisia
- Köyhyydessä elävien lasten määrä kolminkertaistunut vuoden 1993
- määrä Pohjoismaiden korkein 
- Suomalaislapsia nyt köyhyysrajan alapuolella yhtä paljon kuin
70-luvulla 
- Lapsilisät leikataan pois kaikkein köyhimmiltä lapsiperheiltä 
- Suomen sosiaalimenot ovat EU:n alakastia, selvästi muita Pohjoismaita
- Suomalaiset työntekijät maksavat joka vuosi yli sata miljoonaa euroa
- Suomessa hallitusohjelma valmistellaan jo vuosi ennen seuraavia
- Ministeriö harkinnut jopa poikkeuslakiin turvautumista ajaakseen läpi
- Suomessa psykiatrisessa hoidossa oleva määrätään eristykseen tai
- Mielenterveyshoito Suomessa OECD-maiden heikointa 
- Monilla työssäkäyvilläkään ei varaa välttämättömiin lääkkeisiin
- tilanne pahin
- Suomi ylilääkitsee vanhuksiaan raskaalla kädellä ja usein ilman
- Lähes joka viides täysi-ikäinen suomalainen käyttää
- Masennuslääkkeiden käyttö Suomessa lisääntynyt rajusti viimeisen
- Suomi on Pohjoismaiden kärkimaa psykoosilääkkeiden ja rauhoittavien
- Suomessa valmisteilla laki, joka mahdollistaa lasten käyttämisen
- Enää vain joka kolmas suomalainen maksaa eriarvoisuutta hillitsevää
- pienituloisten lasku yhteisistä
- Tuloerot kasvavat Suomessa nopeammin kuin missään muussa OECD-maassa 
- Tuloerot Suomessa Islannin jälkeen Pohjoismaiden suurimmat 
- määrä ylivoimaisesti
- Osa-aikaisten työsuhteiden määrä kasvanut 60 prosentilla 15 vuodessa -
jo 15 % kaikista palkansaajista osa-aikaisia *
- Suomalaiset suuryritykset kuittaavat valtiolta jättimäisiä,
- Hallituksen suuryrityksille tarjoama mahdollisuus kiertää yhteisövero
- eli jopa 30 % enemmän kuin
- Peruskouluja suljetaan lyhytnäköisten säästötoiveiden huumassa sekä
- tällä hetkellä
- Suomen työllisyysaste Pohjoismaiden alhaisin 
- Köyhien suomalaisten määrä yli kaksinkertaistunut vuoden 1993
- pääomatulojen osuus
- Palkkojen osuus kansantulosta suhteessa pääomatuloihin on Suomessa
öljyrikkaan Norjan jälkeen laskenut selvästi muita OECD-maita nopeammin 
- Toisin kuin sitkeästi väitetään, julkisella sektorilla ei pakottavaa
- varat yli tuplasti suuremmat kuin velat 
- Suomella euromaiden pienin budjettivaje ja erityisen vahva valtiontalous
- silti peruspalveluiden leikkauksille ei puhtaasti ideologisista syistä
- Julkisen sektorin velat huomattavan pieniä verrattuna moniin muihin
EU-maihin, leikkaukset syventäisivät lamaa 
- Yritysten yhteenlasketut voitot Suomessa kymmeniä miljardeja vuosittain
- kotimaahan investoimisen sijaan voitot valuvat nyt pääasiassa
- Vailla tuloja elävien määrä on kaksinkertaistunut muutamassa vuodessa 
- Suomalaisten yleisimpiä kuolinsyitä ovat köyhyys, syrjäytyminen ja
- Väkivallasta johtuvia kuolemia Suomessa enemmän kuin muissa
- määrä myös EU-maiden kärkipäätä 
- Suomalaislapset kohtaavat perheväkivaltaa huomattavasti muita
- Suomessa tapetaan enemmän lapsia kuin muissa länsimaissa 
- Bilderberg-veteraani Jorma Ollilan johtama työryhmä ajaa jokaisen
- vastaavaa
- Suomalaiset työskentelevät vuodessa jopa 300 tuntia muita eurooppalaisia
- Suomalaiset työntekijät kokevat olevansa murtumispisteessä 
- Suomalaiset selvästi muita pohjoismaalaisia useammin toimeentulotuen
- Suomen sosiaalityöntekijät selvästi Pohjoismaiden tylyimpiä sekä
- Työttömyys ei parane perusturvaa leikkaamalla eikä työttömiä
- yhtä vapaata työpaikkaa kohti Suomessa keskimäärin
- ja heitä
- suomalainen laskutapa
- Suomalaisnuoret ovat maailman itsetuhoisimpia 
- Suomalaiset Pohjoismaiden itsetuhoisinta kansaa, maailmallakin
- Nousu pienituloisesta hyvätuloiseksi Suomessa harvinaista,
huono-osaisuus usein periytyvää 
- Korkeastikoulutettujen vanhempien lapset kahdeksan kertaa
- 15-17
- Lasten huostaanotoista tullut megaluokan bisnes Suomessa 
- Suomessa maahanmuuttajaperheitä kohdellaan huostaanotoissa huomattavan
- Suomalaiset ovat Pohjoismaiden köyhimpiä 
- Ruoka kallistunut Suomessa ennätystahtia verrattuna muihin EU-maihin 
- Pienituloisten suomalaisten joukko kasvanut sekä köyhtynyt entisestään -
- Työssäkäyvien köyhyys lisääntynyt Suomessa vuoden 1993 verouudistuksen
- nyt jo 10% toimeentulotuen saajista töissäkäyviä 
- Suomen sosiaaliturva kauttaaltaan Pohjoismaiden alhaisin 
- Suomen terveydenhuoltoon ja vanhustenhuoltoon ohjaamat varat OECD-maiden
- Transparency-järjestön
- Suomen suurin puolue hyväksyy yksituumaisesti ja täysin kritiikittä
- Suomalaiset selvästi Pohjoismaiden ylipainoisin kansa, Euroopassakin
- Suomessa kansanäänestyksiä muita länsimaita vähemmän 
- myös perusteettomia
- Kunnille jättisäästöt ylläpitämällä erittäin byrokraattista
- myös muut
[190]lähde (huom! lähde englanninkielisenä PDF-tiedostona) 
- Narkomaanien hoitaminen toisi jättisäästöt yhteiskunnalle 
- Syrjäytyneiden nuorten joukko kasvaa vuosi vuodelta 
- Perusturva jätetty tuntuvasti jälkeen ansiotason ja kuluttajahintojen
- Suomi on kuluttajalle kallein euromaa 
- Eurooppaministerimme pitää politiikan avoimuutta "vastenmielisenä
- Suomalaisen yhteiskunnan kahtiajako ihmetyttää ulkomailla 
- Suomen vankiloissa yli 500 vankipaikkaa joissa tarpeet tehdään ämpäriin
- näistä liki viidennes Hämeenlinnan naisvankilasssa 
- Suomi ei hyväksy YK:n alkuperäiskansojen sopimusta 
- Valtiovarainministeriö haluaa ohjata asumistukea saavat asumaan
kaupunkien vuokra-asuntoyhtiöihin 
- Supon johto luottaa sokeasti Kataisen "asiantuntemukseen" terrorismin
- Kokoomuksen turvallisuuspoliittiset kannanotot Yhdysvaltojen sanelemia 
- Biometrisiä passeja varten kerättyjä sormenjälkilä kerätään rekisteriin
- toisin kuin useimmissa EU-maissa 
- Sisäministeri ja poliisi haluavat biometrisiä passeja varten kerätyn
- Suomi Kreikan ohella ainoa EU-maa, jossa mielipidevankeja 
- Puolalaisten rakennusmiesten vilttiketju rakentaa Suomeen ydinvoimalaa,
- Valta ja vallanhimo sokaisee meidänkin päättäjämme ja yritysjohtajat 
- Suomalaisen punk-yhtyeen laulua Matti Vanhasesta käsiteltiin
- Suomi on harmaan konservatiivinen pumpulimaa pahimmasta päästä 
- Suomalaiset ovat Euroopan mediauskovaisin kansa 
- Luvallisiakaan mielenosoituksia ei siedetä Suomessa, jos aihe koetaan
- Kansanedustajiamme häiritsevät mielenosoitukset tullaan jatkossa
- Suomalainen kulutuskulttuuri tiensä päässä 
- Turkistarhaus kielletty lukuisissa Euroopan maissa, Suomessa ei 
- Valtaosa Suomen turkistiloista rikkoo tarhauslakeja 
- Chilin kasvattaminen Suomessa on arvelluttavaa ja johtaa helposti
- Poliisi painostaa salassa nettisivujen ylläpitäjiä luovuttamaan tietoja
- tiedot talletetaan
- Poliisi selviää jatkuvilla huomautuksilla perusteettomista,
- mikään ei muutu 
- toisin kuin muissa
- Poliisi jarruttaa oikeuden toteutumista Suomessa 
- telepakkokeinolakia rikotaan
- todellinen luku
- Sitkeästi vaiettu poliisien harjoittama väkivalta arkipäivää
- yksi
- vain
- Kansalaisten ja yritysten työntekijöiden verkkovalvonta kiristyy yhä 
- Työpaikkakiusaamista Suomessa huomattavasti enemmän kuin missään muualla
- Suomi seksuaalirikollisten luvattu maa 
- Joka viides suomalaisnainen kokee väkivaltaa parisuhteessa, väkivalta
yleisempää kuin Länsi-Euroopan maissa keskimäärin 

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

En jaksa ottaa kantaa koko listaan. Se on puhtaan propagandaistinen ja epämieluisat faktat sivuuttava.

- ilmaisia betonimyllyjäkin jonotettaisiin.
- kuolleisuuserot selittyvät lähes yksinomaan "köyhien" runsaammalla tupakoinnilla, alkoholinkulutuksella, lihavuudella ja liikunnan puutteella. Ei varakkuudella. Korrelaatio ei tässäkään tapauksessa tarkoita kausaliteettiä.

-perusturva on sidottu hintaindeksiin. Lisäksi silloin tällöin tehdään tasokorotuksia. Perusturvaa saavien tuottavuus taas ei ole kasvanut

-osinkotulot eivät ole kevyesti verotettuja, sillä yritys saa maksaa niitä vain jo verotetuista jakokelpoisista varoista.

- sairaanhoidon ongelmat kulminoituvat juuri psyykkisiin ongelmiin. Joka toinen työkyvyttömyysetuus maksetaan masennuksen perusteella, vaikka itse sairauden esiintyvyys väestössä hyvin pieni. Suomalaiset siis huijaavat sairausetuuksia koska siitä saa taloudellista hyötyä. Otat masentuneet pois niin terveydenhuoltojärjestelmämme kukoistaa.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #30

Kuolleisuuserojen syyt ovat siinä että huonovointiset lääkitsevät itseään alkoholilla. Syy on pitkälti tuloeroissa ja terveydenhoidon vakavassa rapautumisessa.

Perusturva on riittämätöntä ja 10% Suomen väestä tekee ilmaistöitä, siis pakkotyötä, orjuutta,

Yritys- ja pääomaverotus on alle EUrooppalaisen keskitason.

Suomessa on sen takia niin paljon masennusdiagnooseja, että burnoutista joutuu palkattomalle pakkolomalle ja burnouttiin usein kuuluu masennus tai ahdistustyyppinen pahoinvointi. Terveydenhoito on rapautettu ja se on kykenemätön siten vaikuttamaan asiaan.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #35

Kerrotaan nyt sitten vielä tässä tyhmemmillekin että alkoholi, tupakka, ylipaino ja liikkumattomuus EIVÄT ole lääkkeitä mihinkään. Itsehän harrastan noita kaikkia muuten, eikä Se ole tuloerojen tai tapahtuneen terveydenhuoltojärjestelmän, vaan IHAN ITSENI syytä kuten kaikkien muidenkin kohdalla.

Yrität tehdä ihmisistä tahdottomia muuleja. Ei käy, kiitos.

edit: en nyt lähde korjaamaan, mutta hassut ja puuttuvat sanat ovat nokian kieliopinkorjaajan tekosia, eivät lukihäiriön :)

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #57

Ihmiset eivät ole koneita. Me kaikki tiedämme, että nuo ovat haitallisia. Mutta silti ihminen ei välttämättä yksin jaksa päivästä toiseen pitää itseään kunnossa, jos kärsii vaikka yksinäisyydestä ja sen takia on ahdistunut.

Alkoholismi on sairaus. Siihen ei auta millään tavalla paapominen. Mutta pitäisi se alkoholisti jotenkin saada näkemään oma tila. Jos jätetään toisten alkoholistien kanssa samaan porukkaan, niin kukaan ei näe omaa tilaansa eikä edes ymmärrä miten voisi tilanteen hoitaa.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #62

Ollaan samoilla linjoilla. Jos joku haluaa apua, sitä on syytä antaa. Jos ei halua, siitä on aivan turha syyttää muita. Etenkään ihmisiä jotka eivät edes tunne kaveria.

Jos keksit yksinäisyysongelmaan ratkaisuja, sinustakin tulee pian yrittäjä :) .

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #71

Yksinäisyysongelmaan auttaa parhaiten se, että ihmiset integroidaan osaksi yhteiskuntaa. Parhaiten se onnistuu kun aloitetaan lapsista.

Harrastukset on paras keino pitää lapset toisten lasten seurassa, joten yhteiskunnan pitäisi satsata lasten harrastuksiin ja kerhotoimintaan. Tietenkin ohjaajille on hyvä opettaa pedagogisia taitoja ja heidän on hyvä olla valveutuneita, että osaavat puuttua esim. kiusaamiseen oikealla tavalla.

Kiusaaminen on jollain tavalla lapsille ominaista, koska lapset suojelevat itseään ja pelkäävät kaikkea erilaista. Tämän takia aikuisen pitää olla sanomassa, että tässä ei ole mitään pelättävää ja tehdä selväksi että lasten pitää luottaa ryhmän ohjaajaan, aikuiseen.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #72

Yksinäisyys altistaa. Ongelma on systeeminen. Eikä kosketa pelkästään Suomea.
http://www.hs.fi/tiede/a1392605099085

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #30

perusturva sidottiin hintaindeksiin tämän hallituksen toimesta, se oli vassin hallituskysymys. eli se sun opintotuki tulee siks että mä uhrasin 10 000 e vaalimanontaan.

kuolleisuuserot selittyvät paitsi elämäntavoilla, myöskin hoidon tasolla. meillä varakkaita ylihoidetaan, köyhiä ei hoideta ollenkaan.

osinkotulojen ongelma on paitsi tasavero ja verottomat osingot, myös veroparatiisit joiden kautta menee 30 miljardia rahasta.

on totta että mielenterveys ongelmilla huijataan. moni joilla on omgelmia päässä, leikkauttaa jalan jolloin saa sairaslomaa. tuollaiset plasebo leikkaukset yleensä parantavat tilaa muutamaksi vuodeksi.

Jarkko Korhonen

Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa on leipäjonoja, ja joka ottaa vastaan säännöllisesti EU:n ruoka-apua. Kyllä se mun mielestä kertoo köyhyyden lisääntymisestä..

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Kone ottaa vastaan tuotekehitystukea. Kyllä Se minun mielestäni kertoo siitä ettei ko. Firma voi tehdä tulosta?

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Köyhät onnistuivat parhaiten tienaamaan ja kasvattamaan itselleen omaisuutta sotien jälkeen, kun oli arava-lainat ja lähdettiin maalta kaupunkiin tienaamaan. Siihen sitten päälle vielä tuli perinnöksi pieniä metsäpalstoja maaseudulta ja loppujen lopuksi omaisuutta kertyi ihan mukavasti.

Tulojen tarkoitus on kattaa menot. Nykyään on se ongelma, että hinnat on niin ylikorkeat, että monenkaan tulot eivät riitä välttämättömiin elintarpeisiin. Tarkoitan 2000-luvulla välttämättömiin.

On ihan turha jauhaa, miten on jotain ostovoimaa jne. Jos se raha ei silti vaan riitä.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Entäs nuorisotyöttömyys,missä menee köyhyyden raja. Pitääkö mennä kauaskin taaksepäin?

Susanna Kaukinen

Kunhan puhuvat. Pitää kaivaa tilastoja kun ehtii. Monet tuet on ollu jäädytettyinä ja inflaatio syö niitä - hinnat nousee. Samalla tehdyt korotukset taas ovat osin kadonneet toisten tukien leikkauksiin, kun niitä on usein päällekkäin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Nykyinen suuntaus on kansalle hyvä. Kaikki köyhtyvät ja kirpparitakki päällä kulkijoiden joukko lisääntyy.

Levitä Susanna vasemmiston ilosanomaa.

Oikeistorekyyli on jo ladattu. Toivattavasti ei tule ääripäät esiin liiaksi. Vasemmiston opeilla Suomi velkaantuu kehitysmaaksi.

Susanna Kaukinen

Joopa joo. Ja oikeiston ja fasistien opeilla tämä maa taantuu syväksi luokkayhteiskunnaksi, joka on määritelmällisesti kehitysmaan todellisuuden kuva. Samalla menee yhteiskuntarauha.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Hyvä Pekka

Mua tosiaan kiinnostaa nyt ne vasemmiston opit. Katsoin wikipediasta, niin ei löydy mistään että vasemmistolaisuus ideologiana kehoittaisi ottamaan valtiolle velkaa.

Susanna Kaukinen

Joo, ei sitä kannata ottaa. Ongelmia velasta vaan seuraa, eritoten jos on ulkomaille.

Susanna Kaukinen

http://www.kymensanomat.fi/Mielipide---Sana-on-vap...

Vasemmiston rappio tiukkaa kansan pinnaa

19.12.2013 4:00
Suomessa, kuten useissa muissakin Euroopan maissa, tuloerot kaventuivat merkittävästi vuosina 1966-90.

Vasemmistopuolue voi menestyä vain olemalla vasemmistolainen.

Sotien jälkeen Neuvostoliiton vaikutus kilpailevaan kapitalismiin oli merkittävä. Varsinkin Pohjoismaissa tapahtui myönteistä kehitystä, kunnalliset palvelut olivat tarjolla kaikille, ja verotus sekä sosiaaliturvajärjestelmä tasasivat tuloja.

Neuvostoliiton kaatuminen avasi portit oikeistolaisemmalle talouspolitiikalle. Sen ydin on, että markkinavoimat hoitavat kaiken. Yhteiskunnan, valtion ja kuntien rooli halutaan kaventaa mahdollisimman vähäiseksi. Neuvostoliiton kaatuminen katkaisi myös työväenliikkeen aatteellisen selkärangan.

Vuonna 1987 kokoomus tuli mukaan hallituksiin. Tuloerot alkoivat kasvaa vuoden 1990 jälkeen varsinkin ylimmän tuloluokan osalta, ja hyvinvointikehitys rapautui hiljalleen. Vajaassa 20 vuodessa tuloerot olivat kasvaneet takaisin vuoden 1966 tasolle. Leipäjonot kasvavat. Työttömyys ja erityisesti nuorisotyöttömyys on korkealla tasolla.

Tapa palkita johtajat huippupalkoilla levisi Suomeenkin. Tulivat optiot ja kultaiset kädenpuristukset. Summat olivat usein aivan käsittämättömiä. 90-luvun pankkikriisi maksatettiin veronmaksajilla ja erityisesti kolhittiin pienyrittäjiä.

Työväenliikekin lähti mukaan osakekauppoihin, ja kävi juuri kuin vanha viisaus herrojen kanssa marjaan lähtemisestä varoittaa. Markkinoiden Molokin kitaan menivät osuuskauppa, pankki, vakuutusyhtiö, rakennusyhtiö, työnväentalot ja motellit. Työväenlehdet katosivat, ja valtamedia on markkinavoimien hallussa.

Valtion yritykset pantiin myyntiin ja kuntien toimintoja ryhdyttiin yksityistämään ja yhtiöittämään. Paperiteollisuuden annettiin sulkea tehtaat vähin äänin ja lähteä saalistamaan kolmansiin maihin. Tämä kouraisi erityisesti Kymenlaaksoa.

Kuntien tehtävämäärää kasvatettiin huomattavasti ja samanaikaisesti kiristettiin rahahanoja. Uhkaavalla työvoimapulalla pelotellen suurtyöttömyyden vallitessa avattiin rajat halpatyövoimalle. Harmaa sektori lähti voimakkaaseen nousuun. Veroparatiisit voivat paksusti. EU:ssa korruptio on vaikea ongelma. Talousrikollisten jahtaamiseen kannattaisi kaikissa EU-maissa lisätä resursseja.

Puolueet samankaltaistuivat. Vasemmisto liukui oikealle. Kokoomus ilmoitti olevansa työväenpuolue. Poliittiset seuraukset ovat vasemmiston kannalta karmeat. Vasemmistopuolueet unohtivat, että vasemmistopuolue voi menestyä vain olemalla vasemmistolainen. Nyt nukkuvien puolue kasvaa ja perussuomalaisten kannatus lähestyy vasemmistopuolueiden yhteenlaskettua kannatusta. Ei ihme, että osalla kansaa pinna kiristyy.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#28
Tarkoitatko fasistilla kansallissosialistia vai kommunistia? Hieman vapaasti tulkiten se kuvaa myös sosialidemokraatteja.

En kuulu tuohon joukkoon. Olen porvari ja kannatan markkinataloutta.

Susannan uskottavuus on jo mennyt, kun ei tunne poliittisia termejä ja rupeaa raivoamaan.

Suomella ei ole näköpiirissä ainakaan 10 -vuoteen elintason nousua. Nousukin alkaa aikanaan huomattavasti alemmalta tasolta kuin nykyinen.

Sitä ennen on huudettu porvareita apuun ääni käheäksi.

Susanna Kaukinen

Fasismi on sukua rasistiselle kansallissosialismille, joka ei usein edes ole sosialistista. Neuvostoliiton reaalisosialismi oli tavallaan fasistista, kommunismi ei. Kommunismi tarkoittaa vain luokatonta yhteiskuntaa.

Porvarius ei estä proto-fasistiseen puolueeseen kuulumista.

Susannan uskottavuus on huipussaan, koska toisin kuin väittäjä, Susanna tuntee termit.

Jos elintason nousua ei ole tiedossa, on entistä tärkeämpää jakaa yhteiset tulot entistä oikeudenmukaisemmin, eli niin ettei kaveria jätetä.

Porvarit ovat kusseet koko kansan muroihin, kun Suomen työväen kilpailukyky on luokkaa maailman kolmanneksi paras, mutta rahakiimassaan porvarit ovat leikkineet kvartaalikapitalismia ja ottaneet rahat ulos firmoista ja jättäneet tarpeelliset investoinnit tekemättä.

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

"Jos elintason nousua ei ole tiedossa, on entistä tärkeämpää jakaa yhteiset tulot entistä oikeudenmukaisemmin, eli niin ettei kaveria jätetä.

Porvarit ovat kusseet koko kansan muroihin, kun Suomen työväen kilpailukyky on luokkaa maailman kolmanneksi paras, mutta rahakiimassaan porvarit ovat leikkineet kvartaalikapitalismia ja ottaneet rahat ulos firmoista ja jättäneet tarpeelliset investoinnit tekemättä."

Kyllä selvästi on jonkunlaisen reformin tarvetta, tulonjaon osalta ongelmia on aina ja joka hetki, sitten määrittely entistä oikeudenmukaisemmaksi? Ei tietenkään menestyvän yritysjohtajan tarvitse ansaita 100 kertaa enemmän kuin lattiatason työntekijän, bonukset vielä kasvattivat cappiä, oli jo välillä ulosmittaamisen meininki kannattavissakin yrityksissä, ikäänkuin ei olisi ollut uskoa suomalaiseen teollisuuteen esimerkiksi ja jätettiin investoinnit tekemättä?

Toimialakohtaisesti tarkasteltuna paperiteollisuus on ollut pienenevä toimiala kun taas selluteollisuus on vahvassa kasvussa esimerkiksi. Kyllä Suomen menestystekijöitä täytyy tuoda esiin, 90-luvulla se oli vielä suomalainen insinööriosaaminen ja kännykkäbusines, mikä on seuraava menestystekijä? Nyt näyttää siltä, että Suomi seisoo taas tukevasti puujaloilla, mikä riittää osaltaan piristämään nykyistä ahdinkoa.

Monissa kohdissa olet oikeassa, enkä edes sano, että olisi väärässä missään näin kauniina päivänä. Itse uskon, että tulonjakoa on harjoitettava oikeudenmukaisesti, mutta kuten isoisäni sanoi jo 100 vuotta sitten, että jos tehtäisiin tasajako aamulla, iltapäivällä olisi jo rikkaita ja köyhiä. Näin se vähän tahtoo mennä omaisuuden kanssa.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #44

Sen takia sitä jakoa pitää tehdä ehtimiseen, ettei homma karkaa lapasesta. Nyt on homma hanskassa ja hanskat hukassa. Näin ei voida jatkaa.

(Ja tottakai se menee kapitalismissa omaisuuden kanssa noin, koska vaikka kukaan ei tekisi mitään tyhmää, riittää, että joku tekee edes snadisti muita viisaammin ja pyramidihuijauksen omainen mekanismi sitten hoitaa loput. Kapitalismi siis on pyramidihuijaus, käynnistyy kahdella ominaisuudella: palkkatyö ja lainananto. Noita ilman ongelmaa ei ole.)

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro Vastaus kommenttiin #89

Valtion rooli tulisi nähdä edelleenkin edellytysten luojana, ja ilmeisesti tulonjakoon tarvitaan valtiota, mikä muukaan organisaatio voi kantaa vastuuta yhteiskunnan eri toiminnoista? Yritykset hoitavat elinkeinoelämän toimintoja, jotka tähtäävät jonkin liiketoiminnan pyörittämiseen - tässä kohdin tulee kapitaali ja työ kuvaan. Kai tässä kohtaa jokainen joutuu miettimään sitä omaakin osaamistaan, millä sitten voisi osallistua itsensä, perheensä ja yhteiskunnan tukemiseen taloudellisesti. Organisaatiomalleja on kehitelty, itse en osaa sanoa, mikä on tarkoituksenmukaisin tai kehittynein mihinkin tarkoitukseen, luultavasti monet eri muodot hakevat paikkaansa. Itsensä työllistäminen on ihan hyvä vaihtoehto, sekään ei sovi kaikille?

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#36
Rupea Susanna porvariksi, niin ei tarvitse aina itkeä muiden omaisuutta ja palkkoja.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #58

Niisku-nyyh! Sitä varmaan kaikki Suomen porvarit toivoo. :-)

Vaan ei toivoa, sillä mä en tee tätä rahasta vaan oman itseni olemisen ilosta - ja se on kultaa arvokkaampaa. ^_^

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #58

kyllä se tuloilla ja omaisuudella mitattuna sinuun verrattuna on porvari. se että pyrkii luomaan paremman maailman on yleisempää parempiosaisten keskuudessa kun köyhälistön koska köyhälistön energia menee leivän kerjuuseen. köyhyys myös tekee nöyräksi, ei uskalla vastustaa systeemiä.

mä oon joskus suuren kasansuosion saavuttanut aloittamalla puheeni: Marx sanoi, ryysyköyhälistö tukee porvaristoa joten meidän kohderyhmämme on yli 50 000 vuoteen tienaavat....

toi saa torilla massat innostuu kun sen vassari lausahtaa.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Hyvä Pella

Selitäpä nyt ihan omin sanoin, mitä mielestäsi tarkoittaa termi porvari.

Alun alkaen porvari ei liittynyt mitenkään vapaaseen markkinatalouteen.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Nukkuvat saatais varmaan herätetyä "Putouksen, hahmojen avulla. Kansa kaipaa väriä Eduskuntaan. Nyt ei jaksa edustajat itsekkään kuunnella sitä jorinaa,vaan painavat kahville saatuaan vuoronsa käytettyä. Puheet kuulostavat kansan korvissa samanlaisilta. "Meidän puolue haluaa kaikille kaikkea hyvää". Ehkä edustajien pitäis mennä näyttelijä kouluun? Voitais tehdä ohjelma "touhuaa edustajien kanssa" Monikohan muuten tietää,mikä on "protofasistinen"? Sen sijaan " porvarit on kusseet kansan muroihin" uppoaa.

Susanna Kaukinen

Miltä kuulostaisi oikeasti vasemmistolainen, joka sanoo suraa miten ajattelee ja pyrkii asioissa totuudellisuuteen?

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Niin, kyllä vasemmiston tehtävänä tänään on oikeistolaistumisen jarruttaminen, ja siinä se ei ole pärjännyt, ainakaan Suomessa.

Pääsyynä on mielestäni propaganda ja valtamedian umpikaupallisuus, joka on johtanut äänestäjien siirtymiseen vasemmalta oikealle.

Valtamedia kertoo sen, mitä sen rahoittajat haluavat, tosiasioista viis. Rahoittajia ovat pääsääntöisesti mainostajat, joiden tarkoitus on erittäin lyhytjännitteinen: saada omaa tuotettaan kaupaksi, ja mahdollisimman nopeasti ja paljon. On kaiketi haihattelua kuvitella että valtamedian rahoittajilla olisi minkäänlaisia intressejä totuuden kertomiseen kansalaisille, mikä toimisi niiden etuja vastaan.

Yleisen mielipiteen syntyminen on mielenkiintoinen prosessi, otetaanpa esimerkiksi vaikka Ukrainan tilanne. Valtamedian siivittämänä yleiseksi "totuudeksi" on noussut se, että pitää olla Venäjää vastaan, koska Janukovitsin kaatajat haluavat EU:hun. No, kaatajien ydinjoukko muodostuu äärioikeistosta, mitä tosiasiaa ei pahemmin mainita. Media tulee siis asettuneeksi äärioikeiston asianajajaksi, ja propagandamahtinsa voimalla tuosta kannasta on tullut yleinen mielipide Suomessa.

Näin se käy.

Aivan hirvittävä tilanne olisi ellei oikeistojyrällä olisi minkäänlaista vastavoimaa, ja melkein yhtä hirvittävää on se, että se Suomessa on niin heikko.

Susanna Kaukinen

Valtameedion ennustukset on iso osa ongelmaa. Olet oikeassa Ukrainan suhteen, suomalainen meedio on ollu taas jälleen täysin luokaton.

Syytä on kuitenkin myös vasemmiston omissa toimissa ja reippaasti onkin.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Olisi ihanaa jos löytäisimme systeemin jossa mahdollisimman moni voisi olla tyytyväinen. Kun olet vakituisessa työsuhteessa, tienaat varmasti tuplat minuun verrattuna. Se ei haittaa minua pätkääkään. Teen startup-yrittäjänä duunia josta oikeasti nautin, vaikkei palkkaa voi maksaa edes joka kuukausi.

En halua vasemmistolaista utopiaa. Haluan olla vapaa yrittämään ja epäonnistumaan tai parhaassa tapauksessa onnistumaan. En ole ihan selvillä mitä sinä haluat. Et kuitenkaan ilmeisesti tätä nykyistä juttua.

Raha ei voi olla Se juttu. Se ei ole sitä monelle aloittavalle yrittäjälle, sillä tulot jäävät usein alle toimeentulotuen. Sosiaalisen tuen taso on mielestäni vähintään riittävä, mutta sen turvallisuutta lisääviä ominaisuuksia voisi kehittää. Pienempi summa automaattisesti kaikille? Tällöin epäonnistumisen riskikin olisi paaaaljon siedettävänpi.

Susanna Kaukinen

Kannatan pienimmille yrittäjille jatkuvaa starttirahaa (vrt. perustulo). Vastaavasti haluan ottaa suurista voitoista yhteiskunnalle enemmän.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

En minäkään siedä London Cityn keinottelijoita, joiden työnkuva on yksinkertaisesti kusettaa kaikkia. Mutta en näe mitään syytä rajoittaa hyvän yrittäjän - tai esimerkiksi Koneen tapauksessa tjn - tuloja. Verotus on ok johonkin rajaan asti. Kaikki tarvitsevat terveyttä, koulutusta ja vanhuuden ajalla hoivaa, ei minulla ole mitään sitä vastaan että ne hoidetaan yhteisesti veroista. Mutta jos joku on vain saaja koko elämänsä, ei siinä voi liikoja odotella. Tässäkin on tietysti poikkeuksia.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

"Teen startup-yrittäjänä duunia josta oikeasti nautin, vaikkei palkkaa voi maksaa edes joka kuukausi"

Näitä utopioita en ymmärrä. En ole koskaan ymmärtänyt. Yrittäjät sanovat tekevänsä 25 tuntia vuorokaudessa töitä. Ruokaa ne syövät joka päivä, mutta eivät nosta palkkaa firmastaan senttiäkään.

Joku tässä keskustelussa mättää. Kun se mättää noin pienissä asioissa, se mättää isioissakin asioissa.

Koska alettaisiin puhumaan rehellisesti. Se olisi yksi tie onneen.

Tämä kommentti ei ole osoitettu vain Pylkkäseen. Yrittäjät valehtelevat elämisentasostaan hyvin yleisesti.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

En minä ainakaan tee kuin keskimäärin 8h päivässä. Riippuu mitä tulkitaan duuniksi. Paljon asioita joutuu vain pohtimaan läpi vapaa-ajallaankin Nostan myös palkkaa, mutta melko vähän ihan realiteeteistä johtuen.

Ehkä aloittelevat yrittäjät liioittelevat ahkeruuttaan, mutta vielä enemmän sosiaalitoimiston asiakkaat liioittelevat kurjuuttaan. 500 törsäykseen plus laskut ilmaiseksi ei tosiaan ole pikkusumma täältä katsottuna.

Siinä olet kyllä oikeassa, ettei blogeissa varmasti esitetä koko totuutta. Jos on ilman tuloja, niin joku ruokkii kuitenkin.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Tunnen itse ukrainalaisia ja venäläisiä, ja sen verran olen ymmärtänyt että tämä ei ole ensimmäinen kerta kun kansa osoittaa mieltään. Vaikka ei kai näin rajusti ole sitä ennen tehnyt. Toisaalta emme tiedä, miten iso joukko on ollut mieltään osoittamassa.

Parempi vaan olla niin ettei sano juuta tai jaata Ukrainan tapahtumiin.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Euroopan lähellä ollaan. Vähän ehkä turhan lähellä on tuo konflikti Eurooppaa. Toiveissa on, että Euroopassa säilyy rauha. Jos nyt jotain arvaa Ukrainasta sanoa, niin sen, että tavallisella kansalaisella ei Ukrainassa asiat ihan mallillaan ole. Systeemi ei toimi hyvin tavallisen kansalaisen kannalta.

Ei ole kuin reilun parikymmentä vuotta, kun eräällä Euroopan keskellä sijaitsevalla alueella
"systeemi ei toiminut".

Eikä ole kuin vajaa sata vuotta Suomen 1917-1918 tapahtumista.

Silloin virheet tai "aukot" Suomen systeemissä mahdollistivat pahuuden. Suomessa.

Toivon, että Suomessa ja Euroopassa vahvistetaan niitä rakenteita, jotka pitävät yllä vakaata yhteiskuntaa.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #70

Niinhän se on. Toivottavasti meillä tosiaan kiinnitetään huomiota oman yhteiskunnan rakenteisiin ja toivottavasti monessa muussakin maassa.

NL:n entisissä maissa menee varmasti vielä vuosia ennen kuin ovat oppineet pois NL:n hallinnosta. Välillä vaikuttaa, että jokainen maa haluaa vähän "irrottautua" toisistaan ja unohtaa maantieteen. Ehkä pelätään, että NL:n aika tulee takaisin mutta ei tiedetä mitä itse halutaan.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #73

Ja vaikuttaa tosiasialta, että systeemi on säilynyt sellaisenaan monelta osin.

Joten ongelmatkin ovat säilyneet. Lähes yksi yhteen samanlaisina.

Systeemin muutos on se juttu. Kuinka se tehdään fiksusti?

Siinä on muutamien tuhansien uusien työpaikkojen kysymys Suomellekin.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #76

Tosiaan ovat säilyneet monia vuosia samanlaisina. Siihen ei voi vaikuttaa mitenkään muuten, että ukrainalaiset lähtevät maailmalle tutustumaan erilaisiin yhteiskuntiin ja oppivat uutta.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #70

Ikävä kyllä ei ole ollenkaan poissuljettu vaihtoehto, että täälläkin ruvetaan tappamaan, jos asioiden hoito jatkuu nykyisenlaisena. EU on varsinainen syy, miksi näin voi käydä. Liittovaltiohankkeet historian tutkijoiden perusteella viisinkertaistavat sodan riskin.

Suomessa on se hyvä puoli, että meillä on oma armeija. Ruotsin puolustus palkka-armeijalla heidän oman arvionsa mukaan kestää viikon. Suomen valloittaminen on taas samanlainen edesottamus kuin koettaa vallata Vientam tai Afganistan - ikuinen sissisota, joka ei lopu millään, koska Suomessa on ehkä maailman korkein maanpuolustustahto.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #91

Olen eri mieltä syistä. Tässä on todellisia syitä maailmantalouden ja Suomenkin talouden nykytilaan:
1. Varojen siirto veroparatiiseihin.
=> Rahat eivät enää kierräkään terveesti kansantaloudessa.

2. Maailman nopea tekninen muutos.
=> Poliittinen järjestelmä ja kansantaloudet eivät ole pysyneet muutoksen tahdissa lainkaan.

Kun pato murtuu, on veden voima valtava.

200 Suomen kansanedustajaa ei pysty teknologioista aiheutuvaa murtuvaa patoa tukkimaan. Virta, joka johtuu teknologioiden murroksesta on liian vahva. Työllisyystilanne tällä hetkellä Suomessa ei johdu Suomen päättäjistä tai EU:sta.

On monia syitä:

- Automaation käyttö on lisääntynyt.
Päättäjät eivät sitä oikein voi kieltääkään. Kiinassakin automatisoidaan.

- Robottien lisääntyvä käyttö tuotannossa
Onnistuuko niidenkään kieltäminen? Ei. Intiassakin robotisoidaan.

- Digitaalisen työn siirto netin yli minne tahansa maailmassa, eli uploading.
Millä ihmeellä se kiellettäisiin? Pitäisi sulkea koko netti.

- Outsourcing eli ulkoistaminen. Ja offshoring, eli ulkoistus toiseen maahan.
Milläs nekään kiellettäisiin? Rajojen sulkeminen ei oikein sekään enää onnistu.

- Informing, eli se, että Googlen, blogien, Facebookin jne. kautta sama tieto on käytössä kaikkialla maailmassa. Milläs kieltäisit hakukoneet? Esimerkkinä eräs Suomalainen idea, jonka toiminta estettiin Suomessa onkin melkoinen menestys USA:ssa: Tietämys ja ideat liikkuvat.

Tässä listalla lisää oikeita syitä, miksi työn sisältö muuttuu nopeasti:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_World_Is_Flat#Ten...

Eihän näitä oikein ole osattu hanskata monessakaan maassa. Ei edes USA:ssa, jossa tuo Flat World julkaistiin jo vuonna 2005.

Se on kyllä totta, että kun nämä OIKEAT SYYT on nyt vihdoin havaittu Suomessakin ja myös EU:ssa, on löydettävissä paljon fiksumpia konsteja saada työtä Suomeen.

Ei ole olemassa yhtä eikä kahta syytä töidenkään siirtymiseen rajojen yli.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #93

Puhut hieman eri asiasta. Liittovaltiohankkeet ovat aina vaarallisia. Suomen ei olisi pitänyt koskaan lähteä EU:n kelkkaan, joka ei osaa hoitaa talous- eikä rahapolitiikkaa ja jonka kautta meille on tullut niin kilipäiset vapaakauppasopimukset, että me vuodetaan verorahaverta kuin pistetty sika.

Murrokseen liittyvät mainitsemasi asiat ovat toki totta, mutta se ei ole, ettei niille voida tehdä mitään. Keinoja kyllä olisi, mutta EU:ssapa ei ole poliittista tahtoa, koska koko perhanan aparaatti on oikeistolaisen aivopierun vallassa, joka estää minkään rationaalisen johtopäätöksen tekemisen kokonaistilanteesta.

Mainitsen esimerkkikeinoja, jotka nyt eivät välttämättä ole suosituksia, joilla ongelmia voitaisiin suitsia.

- protektionsimi: halvan ulkomaisen työn voi tehdä kalliiksi nostamalla sen hintaa rajalla
- veronkiertoa ei edes yritetä estää, sitä vastaan voitaisiin käydä aivan toisenlaista kamppailua ja aivan toisenlaisian rangaistuksin, nyt harvat kiinnijääneet saavat matalamman jälkiveron kuin alkuperäinen vero olisi ollut ja kunnat ja valtio säästää käyttämällä firmoja, jotka käyttää veroparatiiseja - tällä toiminnalla on siis Suomen hallituksen täysi hyväksyntä.
- pääomakontrolli: klaaraamattomista rahansiirroista pidätetään 30%
- automaatio- ja robotisaatio pakottaa firmojen suoraan verottamiseen, jos työvoimaa ei käytetä, jos muu ei auta, pitää robotisoida valtion toimesta, jotta kansa pääsee osingolle
- pankeilta pitää ottaa pois veroluontoiseen koronkiskontaan ja ottaa velanlasku valtiosta riippumattoman kolmannen tahon käsiin
- rahanluonnin voi tehdä myös niin, että raha luodaan kansalaispalkkana sen sijaan että se luodaan velasta - tällöin kansa saa rahaa vaikkei sillä ole töitä ja samalla varmistetaan että luotu raha kiertää reaalitalouden kautta ennenkuin se menee finanssimarkkinoille
- finanssimarkkinoiden rajoitukset, kuten Glass-Steagal
- viime kädessä valtiolla on väkivaltakoneisto, jota voidaa käyttää antisosiaalisesti käyttäytyviä vastaan ja varat voidaan jäädyttää ja huijarit ja petokselliset voidaan heittää tiilenpäitä lukemaan

Kun tuota pakkaa kiristelee sieltä täältä, eikä vedä mitään överiksi, alkaa paperikassi pitää paljon paremmin vettä. Eräs lisäkeino siihen on pienten kotimaisten käyttö kaikessa julkisen hallinnon ostopalveluissa - ei pakene rahat veroparasiittisaarille tuolla kurin.

Osakeyhtiölakiakin voi muuttaa sosiaalisesti kestävämpään suuntaan, jos siltä tuntuu.

Suomen luonnonvarat pitää uudelleenkansallistaa ja katsoa, ettei niitä riistetä missään ilman että siitä on hyötyä kansalle.

Näitä juttuja kuule on loputtomasti ja ainoa joka näitä asioita estää tekemästä on ideologinen kilipääkapitalismi, jonka tähden Suomi on sellaisissa sopimuksissa mukana, joka ajaa koko maan keskipitkällä aikavälillä kehitysmaan asemaan.

EU kiihdyttää tätä kehitystä monin tavoin, joista eräs on TTIP-siirtomaasopimus.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #97

Ymmärrän tarpeesi yksinkertaistaa asioita. Ei kuitenkaan taida olla niin, että "liittovaltio" olisi se joka aiheuttaisi konflikteja.

Kyllä se on systeemin "luhistuminen" tai systeemin bugit. Ja kuten tiedetään, bugit on korjattavissa. Systeemi, joka mahdollistaa esim. oligarkkien kaltaisen toiminnan. Millä sellainen kehitys estettään? Systeemin täysremonteissa on usein käynyt niin, että häikäilemättömimmät ovat päässeet valtaan. Eikö vain?

Kumpi on helpompaa? Bugien korjaaminen vai systeemiarkkitehtuurin vaihto kokonaan? Ihan rehellinen mielipiteesi alan ammattilaisena kiinnostaa.

Liittovaltioita maailmalla:
http://en.wikipedia.org/wiki/Federation

Lähellekään kaikissa näissä ei ole ollut itse liittovaltiokehitys syy konflikteihin. Vaan systeemi. Sveitsi on tunnetusti sangen rauhallinen liittovaltio. Systeemi on se, joka antaa tilaa hyvinvoinnille ja systeemi on se, joka mahdollistaa pahuuden. (Stanfordin vankilakoe esimerkkinä tästä.)

Muihin asioihin en lähde tässä vaiheessa syvemmin ottamaan kantaa, pikkuisen on objektiorientoitunutta tekemistä luvassa... ;) Muuten on kyllä ilo nähdä, että ihmisiä kiinnostaa laajasti yli rajojen Suomen ja suomalaisten hyvinvointi.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #100

Periaatteessa tuo "systeemin luhistuminen" eli teknologian aiheuttama työn luonteen muuttuminen on se mistä Karl Marx puhui.

Juuri tätä tämä EU:n liittovaltio kehitys mahdollistaa. Tai siis toi oli huono lause.

EU mahdollistaa juuri kapitalismin haitat ja vähät rahat, jotka teknologia meille on suonut, ovat kertyneet harvoille ja tulevat kertymään harvemmille.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari Vastaus kommenttiin #103

Miten sitten Meksiko?
Meksikossa omistukset keskittyvät. Erittäin voimakkaasti.

73 miljardia dollaria Forbesin uutisen mukaan.

Meksiko on erään määritelmän mukaan liittovaltio.
Meksiko on vaihtanut useasti omaa yhteiskuntajärjestystään.
Välillä liittovaltio, välillä jotain ihan muuta.

Onkohan suurempi riski omistusten keskittymiselle juuri siinä, että vaihdellaan "systeemiä" vähän väliä? Meksikossa ainakin vaikuttaa tältä.

Yhteiskuntajärjestelmä ei ole se oikea syy, siihen, että omistukset keskittyvät.

Ei vaikuta olevan se syy, että maat tekevät yhteistyötä, kuten EU:ssa.
Ehkä peräti päinvastoin. Olisiko peräti niin, että saatetaan tarvita
isompia hartioita, että tällainen kehitys saadaan käännettyä?

Jostain syystä yhteistyö toimii.

Niin. Tarkoitukseni ei ole kääntää keskustelua mihinkään suuntaan. Halusin tuoda esille sen, että yleensä yksinkertaistukset eivät toimi.

Miksi yksinkertaiset ratkaisut eivät sitten tuota toivottuja tuloksia?

Maailma on hyvin monimutkainen. Ja koska ongelmat ovat monimutkaisia, niin yksinkertaiset ratkaisut eivät oikein ota toimiakseen.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #111

Yhteistyö on varmasti hyväkin asia. Mutta yhteistyötä on niin monenlaista. Toimivatko aina kaikki valtion edustajat koko maan hyväksi? Vaiko vaan osa kansasta hyväksi?

Petteri Sahinjoki

Vasemmistolaisuus on juutalaisen rahaeliitin luomus ja sen työkalu, jonka avulla ihmisestä on määrä tehdä rotta, todella alhainen olio orjaksi ja lampaaksi New World Orderiin.

Todellinen raha-aateli jää vasemmistolta useimmiten rauhaan. Myös pörssispekuloijat jne. vasemmisto jättää säännönmukaisesti rauhaan.

Sen sijaan vasemmisto on aina suojellut sitä varsinaista finanssieliittiä eli näitä "kv. rahanväärentäjiä", ja ollut aina hajottamassa, eikä rakentamassa. Se on hyökännyt aina “porvareina” pitämiään yhteiskunnan hyödyllisiä kansallismielisiä teollisuusmiehiä vastaan.

Sosiaalidemokratia ei ole koskaan luonut sosiaalidemokraattista yhteiskuntaa, vaan aristokraattisen luokkayhteiskunnan ja yksityisen finanssielittin orjan.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#49
Joku sen rahan painaa Susannankin ihanneyhteiskunnassa. Se jolla on setelipaino on valta.

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Erittäin oikeassa olet. Juuri siksi toivoisin sen vallan olevan edes vähissä määrin sen vallan kohteiden hallussa - ei puhtaan voiton tavoittelun käsissä palvelemassa itseään.
Se rahan määrän ja kohdistuksen eriyttäminen tekniseen ja poliittiseen toimintaan on sitte se seuraava asia...

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Niinpä. Tästä "Se jolla on setelipaino on valta" olemme samaa mieltä. Sen takia on typerää nyky-hallituksen ottaa velkaa ulkomaisilta setelinpainajilta.

Susanna Kaukinen

Me kaikki tiedämme, mistä nämä kaikki juutalaisuus-harhat tulevat, bastardisoituneen vasemmiston kiiltokuvakirjoista ja Hitlerin amfetamiinihorinoista.

Todellinen raha-aateli ei saa anarkisteilta mitään armoa, kuten tiedät. Jenkeissäkin olivat naama punasena huutamassa: "Banks got bailed out - We got sold out!"

Paskahousuvasemmisto voi toimia toisin. Niitä usein tapaa mm. poliittisesti mädäntyneiden maiden hallituksissa.

Kansallismieliset teollisuusmiehet on vieny sun duunit Kiinaan ja Viroon. Taidat unohtaa, että kapitalistilla ei oo isänmaata.

Sosiaalidemokratia on tuollainen, kun se tekee yhteistyötä oikeiston kanssa. En ole sosiaalidemokraatti, enkä edes kannata heidän ajatteluaan. Siltikin on sanottava, ettei Suomen sosiaalidemokraattinen puolue ole millään tavalla sosiaalidemokraattinen - ehkä se vielä suomalainen jotenkin on, ikävä kyllä.

Aki Häkkilä

"Taidat unohtaa, että kapitalistilla ei oo isänmaata."

Riippunee kapitalistista. Sosialismiinhan on alusta asti kuulunut internationalismi, ellet sitten ole kansallissosialisti.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Itsekkyys ja ahneus tahtovat astua aina kuvaan,siksi on kysymys arvoista. Kun antaa,niin saa,on minun mottoni.
Tiedotusvälineet ihannoi rikkautta,joka tulee esille idoleissa ja näissä palvontakohteissa. Siihen kasvetaan ja kasvatetaan. Kun ei pidä itseään juuri minään,niin etsii aina idoleitaan,joita sitten toisaalta kadehditaan. Jos tyydyttäis ympäröivään luontoon ja läheisiin ihmisiin ja ammennettais sitä elämänvoimaa sieltä,niin maailma saattaisi pelastua.
Mutta ei. Nämä Alfa-uroot on aina valloittamassa jotakin. Ehkä sittenkin naisten voimin,miehet ovat jo sotineet riittävästi. Ei se sen kummempaa ole,kuin kaksi luupäätä grillijonossa.

Susanna Kaukinen

Harva on siitä laillani meuhkannut, miten yhteiskuntamme on oikeistolaistamisen saastuttama.

Mikael Kerokoski

Fasismi on yksi sosialismin muoto. En ihan ymmärrä mitä kirjoittaja tarkoittaa? Vasemmisto on syynä vasemmiston nousuun?

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Miten se voi olla sosialismin muoto, kun kerta fasistit vastustivat sosialismia?

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Ei kai se, että jotkut sosialistit vastustavat fasismia sulje pois sitä, että fasismi olisi sosialismin muoto? Onhan kommunistikin tapelleet keskenään, mutta ovat silti kaikki kommunisteja.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La Vastaus kommenttiin #78

Kirjoitin, että fasistit vastustavat sosialismia.

Susanna Kaukinen

No samalla tavalla kuin kaikkein homofobisimpia on miehet, joilla on eniten homoseksuaalisia tuntemuksia.

Susanna Kaukinen

Fasismi on marxilaisuudesta väännetty. Se on aika lähellä kaikin puolin vallankumouksellista marxilaisuutta lähellä, kun hetken mietit. Yhtäläisyydet ja erot on aika selkeitä. Ei se fasismi tyhjästä pöydälle hypännyt, kyllä sen juuret lepää vallankumouksellisessa marxilaisuudessa.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Niin tai sitten molemmat ovat hegeliläisyyttä.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #87

Voi sitä ehkä noinkin koettaa katsoa, mutta kyllä minä näen suuria yhtäläisyyksiä vasemmmistolaisuuden ja fasismin välillä, kun niistä sopivia lahkoja katsoo. Olennaisesti marxilaisuus (jota edes tohtori Marx ei kannattanut) on pahimmillaan juuri fasistista vasemmistolaisuutta.

Fasismi sinänsä on sentralistisen "Suuri Johtaja" -vasemmistolaisuuden ja populismin sekasikiö, jossa yhdistyy pseudoäärivasemmistolaisuus eräänlaisena äärikeskustalaisuutena, vallankumouksellisuus kumouksellisesta vasemmistolaisuudesta ja vähemmistöviha vihapuheeseen perustuvasta kiihottavasta populismista.

Työväenpuolue ilman sosialismia tarkoittaa pitkälti kapitalistien kanssa epäpyhän liiton solmivaa fasismia ilman ihmisoikeuksia.

Luonnollista on sekin, että fasismi nousi marxilaisuuden jälkeen, jossa sen juuret lepää.

Asian voi ajatella niinkin, että missä anarkismi on good cop, fasismi on bad cop. Ne ovat aikalailla vastakohtaisia:

anarkismi - fasismi

vallan hajautus - vallan keskitys
yksilönoikeudet - kansalaisvelvollisuudet
yksilönvastuu - alamaisuus
syvä demokratia - jyrkkä keskusjohtoisuus
antiautoritaarisuus - suuri johtaja
ihmisoikeudet - vähemmistöviha

...ja niin poispäin.

Mikael Kerokoski Vastaus kommenttiin #99

No mistä tämä anarkismi nyt vetäistiin? Vasemmistolla, natseilla, fasisteilla, kommareilla yms on sama kantasolukko. Liekö anarkismi samaa kuonaa...

Käyttäjän RaikoKarvonen kuva
Raiko Karvonen

Vasemmisto on hampaaton vastaamaan nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin.

Suomessa ongelmia riittää: 328 000 työtöntä viime kuun lopussa.

Vasemmiston pitäisi olla todella vastavoima oikeistolle. Onko se sitä tänään? Ei riittävästi, koska kannatus on nykyisin alhaalla ja vasemmiston linja on nykyisin se, että hyvinvointivaltiota riisutaan ja karsitaan yhdessä oikeiston kanssa. Ei ihme, että kannatus tätä kautta koko ajan pienenee.
Suomalaisen vasemmiston olisi syytä jo herätä huomaamaan, että nykypolitiikka johtaa sille vaalitappioon ja sitä kautta takaisin oppositioon. Nyt ei todellakaan näytä hyvältä vasemmiston kannalta vaan näyttää todella pahalta.
Nykyinen vasemmisto ei ole vastavoima nykyiselle oikeistolle juuri millään lailla, vaikka näin minäkin olen tähän asti luullut.

Susanna Kaukinen

Näin se menee. Uutta on rakennettava vasemmalta. Muuta keinoa ei ole.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Kaikki huonosti. Koko vasemmisto äärilaidan kommunisteja lukuunottamatta on hallituksessa.

Mitä täällä vingut ja valitat jos vasemmistolaiset poliitikot hölmöilevät urakalla. Heillä on mahdollisuus muuttaa asioita HALLITUKSESSA. Ihan vaan tiedoksesi, että perussuomalaiset ovat OPPOSITIOSSA. Ilmeisesti kuitenkin kaikki mahdolliset viat ja vaivat yhteiskunnassa on perussuomalaisten syytä.

Sitä saa mitä tilaa kun äänestää ajattelemattomasti vasemmistoa. Olen ylpeä siitä, että en ole koskaan eläessäni äänestänyt vasemmistolaista.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Jos jonkun puolueen nimi on Vasemmisto, niin onko se silti vasemmistolaispuolue? Jos aletaan tätiä kutsumaan sedäksi, niin onko täti sitten setä? :D jne.

Perussuomalaisten web-sivuilla lukee, että PS kannattaa yritysten valtion omistusta. Tämä on perinteistä vasemmistolaisuutta parhaimmillaan.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Kaikki huonosti. Koko vasemmisto äärilaidan kommunisteja lukuunottamatta on hallituksessa.

Mitä täällä vingut ja valitat jos vasemmistolaiset poliitikot hölmöilevät urakalla. Heillä on mahdollisuus muuttaa asioita HALLITUKSESSA. Ihan vaan tiedoksesi, että perussuomalaiset ovat OPPOSITIOSSA. Ilmeisesti kuitenkin kaikki mahdolliset viat ja vaivat yhteiskunnassa on perussuomalaisten syytä.

Sitä saa mitä tilaa kun äänestää ajattelemattomasti vasemmistoa. Olen ylpeä siitä, että en ole koskaan eläessäni äänestänyt vasemmistolaista.

Vasemmistolaisten mielestä suomalaisen veronmaksajan velvollisuus on maksaa kaikkien afrikkalaisten heimopäälliköiden kulut, mutta omalle kansalle ei riitä rahaa. Sen näkee jo tuosta lastensairaalafarssista.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Onkin näemmä tullu samaa asiaa kahteen kertaan. :)

Muistaakseni joskus Stubb telkkarissa sanoi, että Suomen kannattaa panostaa Afrikkaan tai siis joidenkin suomalaisten yritysten. Tuskin tarkoitti että Suomen valtio perustaisi yrityksiä Afrikkaan.

Kaipa kehitysapua pidetään enemmän vasemmistolaisena kuin oikeistolaisena juttuna. Ehkä se on se solidaarisuus. Mutta sitten taas joskus pidettiin vasemmistolaisuutena (siis sosialismina) rajat kiinni ja omat rahat omassa maassa-politiikkaa. Sitten kehitysapu on myös ollut kristillinen juttu.

Viimeksi kehitysapua korotettiin Heidi Hautalan johdolla. Onko Vihreät vasemmistolais-puolue? Itse en kovin selkeää tulkintaa Vihreistä tekisi.

Itse ihmettelen, että miksei ne kehitysavut missään näy.

Käyttäjän procedescio kuva
Jouni Kari

Kyllä kehitysapu on toiminut.

Aiheeseen liittyy myös rutkasti myyttejä.
http://annualletter.gatesfoundation.org

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Otsikkoon viitaten.
Niin, onhan se totta, että vasemmistomme Arhinmäkineen on antanut kaiken tukensa Putinin Venäjälle toistuvin vierailuin - jopa omaa väsymystä vastaan taistellen. Siinäkö se nousun syy?

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Mun ällöttää semmoiset valtiot kuten brasilia, kiina tai intia. Kaikissa näissä maissa on mittaamattoman rikkaita ihmsiä joita ei veroteta käytännössä lainkaan. Myös afrikassa, esim. angolassa on suunnattoman rikkaita ihmisiä.

Ottaisivat verot ensin omilta asukkailta ja velvoittaisivat näitä olemaan solidaarisia omalle kansalle.

Vasta sen jälkeen on lupa tulla länsimaiden kukkarolle loisimaan.

Kehitysavun kohdentamisessa ja maailmankaupan rakenteissa olisi paljon korjattavaa.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Sinähän olet Susanna hauskempi kuin Laitinen, Lehtola ja Hytönen yhteensä, vaikka tosin kirjoitatkin vain omista harhoistasi käsin. Kiitos tästä, päivään naurut sain vaikka se onkin ihan totta että perussuomalaisten äänestäminen ei ole kuin korkeintaan psykologisesti hetkellisesti helpottava keino oman poliittisen turhautumisen lääkitsemiseen. Mitään todellisia seurauksia sillä ei tule olemaan, koska Soini on notkea ja menee ensi hallitukseen vaikka millaisella tuplakierteellä.

Toimituksen poiminnat