Sydämellinen separatisti Kuiskauksia vapaudesta

Lasten aivopesula

  • Lasten aivopesula
  • Lasten aivopesula
  • Lasten aivopesula

Tässä kaksi otettta kasvastustieteen oppikirjoista eri vuosikymmeniltä. Nämä otteet tehnevät kiistattomasti selväksi sen, että koululaitoksemme opettajainkoulutuksessa julkilausuttu tarkoitus on iskostaa (indoktrinoida) Suomen kansa oikeistolaisen ideologian kilteiksi pikku muurahaisiksi. kasvatustiede2kavatustiede1

Johtopäätösten vetäminen ylläolevasta jätetään lukijalle. Toivomme kuitenkin, ettei kukaan vahingoita itseään tai ketään muutakaan välittömästi luettuaan ylläolevat otteet.

Tämän tietäminen on silti siten varsin instruktiivista ja valaisevaa ja osaltaan selittää nykyisen suomalaisen yhteiskunnan tilan sekä sen, minkä vuoksi kansalaisia on erittäin vaikeaa saada näkemään sitä millä tolalla asiat maassamme todellisuudessa ovat.

Oikeistoindoktrinaatio ei ole sen vähäisemmässä määrin epäeettistä kuin vasemmistoindoktrinaatiokaan ja mielestäni tämä tosiseikka aukotta paljastaa suomalaisen yhteiskunta- ja valtiovallan synkän mustan läpimädän sydämen.

Palkkaorjuus, kateus, ahneus ja usko kapitalismin kaikkivoipaisuuteen istutetaan jo kasvaviin taimiin ja sen tähden niistä kasvaa niin vääristyneitä.

Sen johtopäätöksen kuitenkin lukijalle haluan välittää, että omia lapsia ei kannata julkiseen kouluun mainitusta syystä laittaa, jos sille iskostusvapaita vaihtoehtoja on.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (75 kommenttia)

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

hahaa, noi kuvat o loistavia. ja oot näköjään alkanut tekstin sisäänkin niitä sulloa.

Susanna Kaukinen

Joo, oli vähän pakko - ei noita oikeen viittiny kokonaan siteeratakaan ja onhan ne uskottavampia noin alkuperäislähteistä.

Karseeta oikeistolaistamista - barrikaadeille, ma sanon!

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Kuvien tekstit on juurikin pahinta OPETUSJARGONIA mitä olla saattaa.

Toivottavasti joku joskus tulevaisuudessa vaivautuu lukemaan oppikirjojen puuduttavat ja tekotieteelliset sepustukset läpi siellä opetteluhallituksessa.

Vasen ja oikea ovat usein ainakin asiakkailta hukassa, joskus itseltäkin. Mutta totuuteen on pyrky, ainakin historian tulkinnoissa, ilmansuunnista välittämättä.

Susanna Kaukinen

Noh, historia on klassinen esimerkki siitä, millään muokataan asenteita. Eivät taida USA:ssa esimerkiksi käyttää Howard Zinnin historiankirjoja kouluissaan, kun oikeistolaisuutta haluavat iskostaa.

A People's History (The 20th Century) - Howard Zinn [1/53]
=> https://www.youtube.com/watch?v=Xwq_jiTjAuY&list=P...

Suomessa ihan sama juttu, lopulta. Voidaan opettaa, että Suur-Suomi oli oikeus ja kohtuus tai että kiltti Lenin-setä antoi Suomelle itsenäisyyden.

Noin läpinäkyvää se ei tosin ole, mutta aivan samalla tavalla valikoimalla se mitä kerrotaan tai jätetään kertomatta luo asenteita.

Biologia on toinen hyvä esimerkki, koska sieltä voi opettaa joko kilpailun tai yhteistyön universaaliksi malliksi.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Kenen tutkimuksista on kyse? Otteethan kuulostavat ennemminkin "vasemmistolaiselta propagandalta"... :-)

Eli onko sitä puolueetonta tutkimusta asiasta?

Susanna Kaukinen

Noi on kasvatustieteen kirjoista noi otteet. Mut onhan se muutenkin päivän selvää, että koululaitos iskostaa oppilaisiin sitä sun tätä, lähtien ihan siitä että rangaistuksen uhalla pakotetaan istumaan hiljaa paikallaan 45 minuuttia ja jos ei siihen pysty saa rangaistukseksi lisää kakkua niinku vankilassa.

Tosta on hyvä alottaa, jos meinaat että puhun pehmeitä:

Leikkiminen kielletty - kontrolliyhteiskunnan lapset:
=> http://www.atenakustannus.fi/kirjat/kirja/401

Tai vaikka opiskella USA:n historiaa päinvastaisesta näkökulmasta mistä historiaa opetetaan:

A People's History (The 20th Century) - Howard Zinn [1/53]
=> https://www.youtube.com/watch?v=Xwq_jiTjAuY&list=P...

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Enhän minä usko, että puhuisit pehmeitä, mutta toinen kuva oli lainaus Karl Marxin kirjoituksista ja toinen oli poliittisesti hyvin "värittynyt". Lienet samaa mieltä? Miten nämä kaksi tekstinpätkää vaikuttaisivat jotenkin oikeistolaisesti tuleviin opettajiin?

Niin ja sitten voidaan kirjoittaa varmaan tuhat sivua siitä, mikä on paras tapa opettaa, kun kyseessä on ryhmä lapsia. Rahaahan ei valitettavasti ole rajattomasti ja jonkinlaisia rajoja pitää kai asettaa myös lapsille tällaisessa tilanteessa. Varmaan opetusta voisi parantaa nykyisestä. Ja kaiken tämän kirjoitan lähinnä opiskelun asiantuntijana, en kasvatustieteilijänä.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #7

Noh, mä en oikeen usko nykyiseen systeemiin ollenkaan. Tää vaikuttaa paljon viisaammalta:

```Montessoripedagogiikan pääperiaatteen voi kiteyttää: "Auta minua tekemään itse". Oppimistilanteessa montessori-ohjaajan tehtävä ei ole johtaa toimintaa, vaan tarjota apua kun lapsi itse sitä tarvitsee. Lapsella on vapaus valita työtehtävänsä itse ja hänelle luodaan työrauha tehtävän loppuun viemiseksi.'''

<= https://fi.wikipedia.org/wiki/Montessoripedagogiik...

Tai tämä:

"At the Sudbury Valley School, students individually decide what to do with their time, and learn as an aside to their personal efforts, interactions and ordinary experience, rather than through classes or a standard curriculum."

"Sudbury Valley School has published two studies of their alumni over the past forty years. They have learned, among other things, that about 80% of their students have graduated from college, and that they have gone on to become successful in many areas of life.

There have, as yet, been no formal studies of graduates of other Sudbury schools, but anecdotally, they seem to have similar results."

https://en.wikipedia.org/wiki/Sudbury_Valley_School

...

Eli mä nyt en vaan usko, että se on tolkullista istuttaa lapsia vankilanomaisissa oloissa (tai muutenkaan istuttaa, se on epäterveellistä) ja passivoittaa jengiä kuoliaaksi sillä kurin.

Jos pohtisit asiaa niin, että itseasiassa näiden blogien kirjoittaminen ja aiheista debatointi itseasiassa on mulle oppimista ja kanssaoppimista keskustelijoiden kanssa.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm Vastaus kommenttiin #8

Vain istuttaminen on todellakin täysin sieltä (en ole kylläkään yhtä vakuuttunut Montessorista ja vastaavista) ja olen täysin samaa mieltä tästä:

"näiden blogien kirjoittaminen ja aiheista debatointi itseasiassa on mulle oppimista ja kanssaoppimista keskustelijoiden kanssa"

Toivon mukaan en ole antanut itsestäni sellaista kuvaa, etten haluaisi keskustella, vaan ainoastaan "saarnata". Pyydän anteeksi, jos olen. Keskustelua ei mielestäni kuitenkaan saa aikaan, jos kaikki ovat täysin samaa mieltä ja esimerkiksi vain haukkuvat koulutusjärjestelmää/hallitusta/kapitalisteja/jne.

Keskustelua syntyy erityisesti silloin, kun eri mielipiteet "törmäävät". Uskon paljon John Stuart Millin ajatuksiin, jotka hän esitti kirjassaan On Liberty.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #9

Sun kandee muistaa että mä oon anarkisti, joka on aika eri asia ku joku DDR-henkinen kansankiusaaja. Äkkööttää pirun lailla nää Kyllösen autonseuraussekoilut ja kaikki muu vastaava valvonta ja kaitseminen.

Musta toi Sudbury aika hyvillä tuloksillaan kyllä hiukan pukkaa sulle vastaan siihen ettet niihin usko, tulokset puhuu puolestaan. Musta kouluissa liikaa passivoidaan kasvavaisia ja se on musta huono homma. Turha sit itkee miksei ole aktiivisia aikuisina, kun on kukkupurkissa kasvatettu.

En mä mitenkään ottanu, että saarnaisit, enkä mä siitä ees välittäis jos joku niin tekis, ku en pidä itteeni enkä ketään muutakaan yhtään minään. Samanarvosta väkeä kaikki tyyni.

Tosiaan - on liberty - noh, tuohon voi vastata vain näin...

"We are convinced that liberty without socialism is privilege, injustice; and that socialism without liberty is slavery and brutality."

~ Mikhail Alexandrovich Bakunin

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm Vastaus kommenttiin #12

Enhän sanonut, etten uskoisi, mutta on olemassa kaksi tapaa katsoa asiaa: oppiiko tietoa vai interaktiota (olen pahoillani, etten löydä parempaa sanaa). Silloin kun ensimmäiset Pisa-tulokset julkaistiin, asuin Tanskassa. Itkettiinkö siellä, että maa menestyi niin huonosti asioiden osaamisessa? Ei tietenkään. Siellähän otettiin esille se seikka, että koululaiset viihtyvät parhaiten koulussa.

Toinen yhteys Tanskaan: siellä moni keskusteli asioista, vaikka heillä ei ollut hajuakaan niistä. Se oli suoraan sanottuna erittäin ärsyttävää. Heille oli kuitenkin opetettu, että pitää aina olla mielipide jostakin. Lisäksi he olivat melko sosiaalisia eli luultavasti he ovat sinun ideaalikoulusi tuotoksia.

Mielestäni koulun pitää kuitenkin myös antaa tietoa. Tärkein kysymys onkin, mistä löydetään se hyvä tasapaino.

Vapaudesta John Stuart Milliä mukaillen: On tärkeää, että myös väärässä olevat saavat esittää mielipiteensä, sillä muuten totuudesta tulee vain mantra, jota toistetaan ymmärtämättä sen sisältöä.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #16

Suomessa on liian vakavasti tuo Mill otettu, ku kokoomuslaiset aamusta iltaa väärässä on ja ehtimiseen pääsevät lehtiin ja telkkariin juttujaan toistamaan. Sikäli olet oikeassa, että asialle pitäis jotain tehdä. ;-)

Tietoakin pitää oppia, mutta mä en usko tähän kuvitelmaan siitä, että sinne päähän voi vaan sitä tietoa kaataa. Ei se niin mene. Tekemällä oppii. Väittelemällä oppii enemmän kuin lukemalla tai luennolla, ellei oo valmiiks tosi kiinnostunu aiheesta, jolloin jotain jää noista jälkimmäisistäkin mieleen.

Uskon että aktiivinen oppiminen on tehokasta, passiivinen ei.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #17

Parhaiten oppii kantapään kautta.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #18

Ei kai sitä juur muuten opi. :-)

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm Vastaus kommenttiin #17

"Uskon että aktiivinen oppiminen on tehokasta, passiivinen ei."

Tämän voin hyvin allekirjoittaa, mutta miten se tehdään seitsenvuotiaiden kanssa. Ei seitsenvuotias voi väitellä asioista meidän tapaan eli hänelle on ensin annettava jotain, jolla väitellä. Eli kysymys on, miten saadaan tuon ikäiset lapset oppimaan sekä asiaa että muuta.

Olen monta kertaa aikaisemmin sanonut, että koulussa pitäisi erityisesti keskittyä kolmeen oppiaineeseen: äidinkieli, matematiikka ja vieraat kielet. Jokainen näistä kehittää henkilöä, hänen ajatteluaan. Muut aineet lähinnä vain täyttävät hänen aivojaan.

Sitten voidaan väitellä siitä, miten päästään hyvään lopputulokseen parhaimmalla tavalla.

PS. Huomasit kai, että mainitsemasi koulu on yksityiskoulu eli ainakin USA:ssa sinne menevät ainoastaan hyvinvoivat. Sehän on se toinen ongelma: miten varmistetaan, että kaikki saavat samantasoisen koulutuksen.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #19

Montessori-kouluja on Suomessakin:

=> http://www.montessori.fi/koulut.html

Ja olen toki tuosta samaa mieltä, että kaikille pitäisi tarjota samanlaiset mahdollisuudet. En silti usko tasapäistävään kukkapurkki-istuttamiseen. Jos tästä sitten seuraa epätasa-arvoisia lopputulemia, sitä varten maahan pitää palauttaa progressiivinen verotus.

Minä en usko, että on hyvä vain noita kolmea ainetyyppiä opettaa. Varmasti liikuntaa ja taideaineitakin tarvitaan. Ja onhan historia ja biologiakin perin tärkeitä aineita ja kaikkihan tykkää eläimistäkin.

Joo, itse vierastan tuota ajatusta noihin aineisiin keskittymisestä. En pidä hyvänä. Tavallaan ovat juurikin aineina länsimaisen utilitaristisen ajattelutavan harhaluulojen iskostamisen välikappale. Itse en niin usko utilitarismiin, ksoka sen seurauksena ihmiset puristuvat Excel-taulukoiden rivien väliin.

Olen muutenkin 90% deontologi.

Musta jokaiselle lapselle pitäis nyytistä saakka opettaa kaks kieltä, kotikieli ja lingua franca - tai muu hyödyllinen toinen kieli. Korkea tavoite, mutta musta se olis hyvä, joskaan sitä ei ehkä voida saavuttaa. Silti se olis hyvä.

Vierastan tota utilitarismia sen takia, että se on pilannut melkein kaiken länsimaisen ajattelun niin kapitalismin kuin marxilaisuudenkin puolella. Liiallinen tehostaminen tappaa resilienssin, mutta siinä sivussa surkastuttaa elämästä pois kaiken elämisen arvoisen.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm Vastaus kommenttiin #20

Puhuin tästä koulusta: Sudbury Valley School. Se on yksityiskoulu.

Ymmärsit väärin: en tarkoittanut, että ainoastaan näitä aineita opetettaisiin, niille annettaisiin vain enemmän aikaa kuin muille. Tärkein aine on mielestäni äidinkieli, sen jälkeen matematiikka.

En itse näe näissä mitään yhteyttä utilitarismiin, sillä äidinkieli antaa perustan oppia kaikkea muuta ja matematiikka taas opettaa loogista ajattelua eli sitäkin tarvitaan monen muun aineen oppimiseen. Vieraat kielet kehittävät ajattelua aivan toisella tavalla kuin vaikkapa maantieto.

Tietenkin kaikki muutkin aineet ovat tärkeitä, etenkin luovat. Tärkeintä on löytää tasapaino eri aineiden välillä.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Elitistiseen ajattelutapaasi kuuluu, että ihmiset eivät osaa ajatella itse?

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Tässä on voimaa. Rationaalinen järki on yliarvotettua.
Asch´in koe...

http://www.youtube.com/watch?v=qA-gbpt7Ts8

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Olipas hurja video..tuohan on täysin käsittämätöntä. kiitoksia tästäkin :)

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Hurja video (tai siis koetulos) kylläkin, mutta minä tulkitsen sen täysin päinvastoin. Minusta tuo koe osoittaa nimenomaan, että rationaalinen järki on käsittämättömän aliarvotettua. Ainoa aito koehenkilö (kokeen muut osallistujat olivat näyttelijöitä) ei arvottanut omaa järkeään ja havaintokykyään vaan meni muiden mukana antamaan vääriä vastauksia, vaikka ilmeiden perusteella selvästi epäilikin niiden oikeellisuutta.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #47

Kyse ei ole järjestä vaan psykologisesti resilienssistä. Edward Snowden on esimerkki ihmisestä, jonka psykologinen resilienssi on sankaruuden tuottavalla tasolla.

Jos katsotaan muita psykologisia kokeita, kuten Milgramin koetta, niin asia tulee paremmin selväksi.

"Yli 60 prosenttia eri yhteiskuntaryhmiä edustavista koehenkilöistä oli valmis kokeenjohtajan ohjeiden mukaisesti antamaan opetettavilleen kuolettavina pitämiään sähköiskuja (450 volttia)."

<= https://fi.wikipedia.org/wiki/Milgramin_tottelevai...

Kannattaa kanssa lukea tämä:

=> https://fi.wikipedia.org/wiki/Stanfordin_vankilakoe

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #67

joo ja ihmisten muistikuvatkin muokkaantuu ryhmäpaineen vaikutuksesta. (liekkö ollut linkeis?) jos viisi ihmistä kertoo menneisyyden noin, kuudes uskoo muistavansa sen olevan niin.

mä pentuna erääs tilantees olin jolloin kaikki kertoi nähneensä jotakin. tiesin että valehtelen kun kerroin samoin mut kerroin kuitenkin. eka luokalla.(pyörremyrsky tiellä jota ei ollut mutta kaikki sen kertoi näkevänsä)

eli kestän poikkeukselleisen hyvin ryhmäpainetta *miettii*

Käyttäjän ViiviPartanen kuva
Viivi Partanen

Joo tuttuja tutkimuksia ja näitä on useampia. Ryhmän "paine" (voi myös olla yksilön epävarmuus) saa mm. erään (en muista nyt tekijää) tutkimuksen mukaan ihmiset muuttamaan mielipidettään, kun toiset ryhmän jäsenet (juonessa mukana) väittävät valopisteen liikkuvan tiettyyn suuntaan, vaikka se ei (muistaakseni) liikkunut (jos se liikkui, niin päinvastaiseen suuntaan).

Tämä selittää hyvin nykyaikana tätä punavihreiden ja persujen keskinäistä kamppailua ja asioiden mustavalkoistumista. Ihmiset ovat valinneet puolensa ja kummatkin osapuolet ovat muuttuneet mustavalkoisiksi ryhmän vahvistamana.

Itse avaukseen... Asenteet yliopistotasolla näyttävät tukevan punavihreiden toimintaa. Olen jo toistamiseen löytänyt punavihreän asenteen yliopiston opettajista ja tämä on mielestäni erittäin herkullista, koska ei ole väliä sillä onko kyseessä tieteellinenyhteisö sen suhteen, että ihmisillä on tietty asenne, vaikka he haluavat uskoa olevansa objektiivisia. Se tietty asenne kielii negatiivista suhtautumista persuihin. Se asenne välittyy puolueellisesti, vailla neutraalia asennetta.

Miksi sitten se on niin herkullista? Koska se kielii siitä, että ihminen elättää omassa mielessään objektiivisuuden käsitystä itsestään (olen osa tieteellistä yhteisöä, enkä ota kantaa tunnepohjaisiin asioihin tunteenomaisesti, vaan analysoin asioita kognitiivisesti tai ainakin tiedostaen ennakko-olettamukseni), mutta on kuitenkin edelleen omien asenteidensa uhri, jolloin objektiivisuus katoaa ja ihminen alkaa ilmentämään omia negatiivisia asenteita, jotka ovat jopa korostuneita objektiivisuuden sijaan.

Miksi haluan kertoa tämän julkisesti? Siksi koska kukaan ei petä niin mestarillisesti ketään, kuin ihminen itseään ryhmään katsomatta!

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #75

no yliopisto opettajien on pakko olla punavihreämpiä kuin keskimääräinen tallaaja koska tohtoreiden äo liikkuu 115 - 160, kesmääräinen on 100. eli koska oikeistolaisuus on tyhmyyttä, kait fiksut hiukka enemmän vasemmalla on.

moni kuvittelee oikeitolaisia pahoiksi. ei ne ole. vain tietämättömiä ja kyvyttömiä hankkimaan tietoa.

tietty on fiksuja oikeistolaisia. siis miljardöörejä. niiden etu on oikeistolainen järjestelmä.

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen Vastaus kommenttiin #80

Evoluutio ei ole kadonnut mihinkään, vaikka valitettavan hidasta onkin. Kuten Rouvinen toteaa, hieman fiksumpi biomassa hakeutuu hommiin, joissa esim. jatkuva informaation hankinta ja ratkaisujen etsiminen järkevään yhteistyöhön on mahdollista, ja myös viitsivät nähdä vaivaa.
Yliopisto ei aina ole välttämättä mikään järjen runsaudensarvi, vaikka älyä sinne kasautuukin. Vastaavasti myös varsinkin pseudotieteissä esiintyy megalomaanista pöljyyttä, jolla parhaimmillaan saa Nobelin, ja on ainakin hetken aikaa virallisesti uskottava.

Miksi Niinistö sai pressanvaalikampanjaansa kulttuurin edustajiksi Cheekin ja Apulannan Santapukin, mutta eipä sitten juuri muita, vaikka yritys oli kauhia? Siksi, että luovilla aloilla ihmisen työkalu on oma persoonallisuus, ja jotta sitä voisi menestyksellä käyttää, joutuu kyseenalaistamaan itsensäkin useampaankin kertaan, ja siinä sivussa pohtimaan myös kokonaisuutta sekä asemaansa siinä.

Kapitalistin ongelma on soveltaen sama kuin Juku-Juku-Maassa, jossa elää vain leijonia ja ihmisiä, jotka syövät toisiaan; osan ihmisistä pitää kehittyä ravinnoksi, muuten leijonat kuolevat nälkään, ja ihmisiltä loppuu ravinto, ja ihmisetkin kuolevat nälkään.

Jossain vaiheessa puuhan kyseenalaistava (korvaan tuon Kaukisen hienon termin psykologinen resilienssi kyvyllä kyseenalaistaa ja toimia aidosti itse hankkimansa, käypäiselle kritiikille alistetun tuloksen perusteella) osa kieltäytyy olemasta ravintoa, ja kehittää kasvissyöjän ruoansulatuksen ja muuttuu leijonille myrkylliseksi lajiksi.
Kaikki persut on syöty, ja kapitalisteista kukaan taas ei tahdo olla ravintoa, vaan syödä leijonia, ja kun viimeinen leijona on syöty, viimeinen kapitalisti sammuttaa valot ennen nälkäkuolemaa. Jäljelle jäävät punavihreät vegaanit.

Fiksu muija / kundi ei siirrä perimäänsä pöljän kapitalistin geenejä, oli tällä fyrkkaa miten paljon tahansa, ja vaikka käyttäisikin tätä hyväkseen, käy tekemässä lehtolapsen punaviher-runoilija-kirjailija-älykön kanssa, ja selviytyminen on edennyt taas pykälän. Se, että kirjoittaa kirjan itsestään, ja kehuu siinä itseään, ei toimi (ainakaan positiivisesti), vaan yliopiston punaviherpiipertäjät analysoivat opuksen riekaleiksi ja tekevät kirjoittajasta koomikon.

Sen takia ne nuo Rouvisen harrastuksetkin ovat paljolti kirjallista laatua (ja se on oivaltanut, että vihollinen on pöljyys ja vihulaisen pelko siitä, että näyttää tollolta, jos sitä kerran on, pahuus korkeintaan hyvin marginaalisena ilmiönä).
Suurelta osin ulkoaohjautuvien määrä populaatiossa on vielä valtava, ehkä 95%:a (jengi joka kuvittelee nähneensä niitä pyörremyrskyjä ja pitää häpäisemiseen perustuvia TV-formaatteja hauskoina, kunniissä kerran nauretaan pöljille), mutta sillä vajaalla 5%:lla, jotka kyseenalaistavat tarvittaesaa käytännössä kaiken (tilanteen niin vaatiessa myös oman itsensä ja ajattelunsa, ja tulevat tulokseen, että eivät nähneet mitään pyörremyrskyä, kun sellaista ei todellisuudessa ollut, ja vielä sanoo sen ääneen pelkäämättä leimautuvansa pöljäksi, kun tietää olevansa pöljä), on populaation henkisistä resursseista käytettävissään huomattavasti laskennallista osuuttaan enemmän.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Jos Lehto kattelet ympärilles vaikka jossain lauantaisessa shoppailuhelvetissä käydessä niin oletko itsekkään ihan varma tuosta ihmisten itse ajattelusta?

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Mitä ihmettä tuokin nyt tarkoitti? Mitä voi tietää toisten ihmisten ajattelusta pelkästään katsomalla heitä? En minä ainakaan kuvittele tietäväni kaupassa ohi kulkevien tuntemattomien ihmisten ajattelusta yhtään mitään.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #50

Jos viettää aikaa shoppailuhelvetissä ja katsoo ihmisiä jotka kantavat kaupoista tarpeetonta tavaraa silmät kiiluen visan vienosti vinkuessa taustalla.
Vaikuttaako tuo ihmismassan käyttäytyminen ihan ajattelevien rationaalisten ihmisten touhulle?

Voi kyllä olla huono esimerkki kun ajattelee nyt uudestaan.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen Vastaus kommenttiin #65

En tosiaan osaa sanoa. En osaa arvioida ihmisten kaupasta kantamien tavaroiden tarpeellisuutta, koska en ole pyytänyt saada nähdä heidän ostoskassiensa sisältöä enkä kysellyt, mihin he aikovat ostamiaan tavaroita käyttää. En myöskään kurki, valitseeko edessäni tai takanani asioiva henkilö maksupäätteen valikosta debitin vai creditin, joten Visan vinkumisestakaan en osaa sanoa.

Esimerkikn huonoudesta en tiedä, mutta ainakaan se ei tuonut esiin sitä, mitä oletin sinun haluavan tuoda esiin. Sen sijaan se taisi paljastaa enemmän sinusta itsestäsi, ja siitä, miten suhtaudut muihin ihmisiin ja millaisin perustein teet päätelmiä heidän ajatuksistaan. Ainakin minä sain tuosta sellaisen kuvan, että niputat kaikki ihmiset harmaaksi massaksi, joka käyttäytyy ja ajattelee suunnilleen samalla tavalla, ja jota niin paljon parempi, hienompi, fiksumpi ja filmaattisempi ihminen sinä itse tietysti olet.

Susanna Kaukinen

Ajatustapaani kuuluu, että en pidä siitä, että ihmisten oman ajattelun mahdollisuus poljetaan opetussuunnitelman ja muun iskostuksen mutaan yhteiskunnan hallitsevan luokan mustien sappaiden toimesta.

Otathan nyt huomioon, että lapset eivät oikeasti ole ollenkaan niin resilienttejä ajatusmalliensa kanssa kuin aikuiset?

Kun olet lapsena kaikkea roskaa ihmiseen iskostanut, kuinka moni aikuisenakaan pystyy poisoppimaan tästä kasvatuksestaan?

Oikeasti aika harva.

Eli kyllä: olen sitä mieltä ihmisten kyvylle ajatella ihan itse tehdään kouluissa monessa tapauksessa ihan hirveästi vahinkoa.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Tässä järjestelmässä enemmistöstä kasvaa opetettuja ja vähemmistöstä oppineita.

Se luo pohjan myös narsismin ihannoimiseen, koska narsistit kykenevät sysäämään syrjään omien suoritustensa tiellä olevat hidasteet jo varsin varhaisessa kehitysvaiheessa. Aikaansaavia ihmisiä on helppo ihailla, mutta heidän viisautensa ei juurikaan näytä kehittyvän enää kouluiän jälkeen.

Estottomimmillaan narsismi on oppineiden keskuudessa, vaikka sellaisia piirteitä löytyy lähes jokaisesta. Kaiken lisäksi käyttöjärjestelmä suosii hitaasti kokemuksen kautta kasvavan viisauden sijaan nokkeluuden antamia pikavoittoja, eli narsismi palkitaan hyveellisenä piirteenä.

Niinpä tuloksena saadaan lyhyellä tähtäimellä rajallisesti positiivisia vaikutuksia ja pitkällä tähtäimellä rajattomasti negatiivisia.

Susanna Kaukinen

Niin, mun mutsi on professori, eikä hän kaikessa välttämättä ole ollenkaan viisas. Olen niin läheltä nähnyt tämän oppineisuuden paradoksin, että minulle on aika vaikea kertoa, että opetetut ovat viisaita.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Mitä koulussa pitäisi opettaa? Vai olisiko helpompi listata se mitä ei pitäisi?

-Uskonto, tuskin tarpeellinen. Ehkä enemmän voisi panostaa jonkinlaiseen elämänkatsomukseen?
-Matematiikka, tarpeellinen aine. Ehkä enemmän voisi lisätä laskuharjoituksia jotka läheisesti liittyvät oikeaan elämään, vaikkapa; Paljon maksan korkoja jos asuntolaina 200000 ja laina-aika 25 vuotta? Jatkokyssäriksi että kuinka paljon pitää Jepen viettää aikaansa työmaalla jos tuntipalkka on 10 euroa, ennenkuin laina on kokonaan maksettu.
-Äidinkieli, englanti ja joku vapaaehtoinen kieli?
-Historiaa pitäisi opettaa enempi syventävästi. Ainakin oma kouluaika meni tankatessa voittajien historiaa. Kaikki mitä tahtoi tietää syvemmin oli luettava muualta kuin koulun kirjoista. Vuosilukujen tankkaus hemmettiin ja enempi opiskelua syistä ja seurauksista.
-Medialukutaitoa, tämän nyt luulisi olevan sanomattakin selvää. Lähellekkään kaikki ei ole sitä miltä se ensisilmäyksellä näyttää.
-Biologiasta, fysiikasta ja kemiasta on syytä olla ainakin persuteet hallussa.
-Ajattelua. Tämä viimeisin on kuitenkin tärkein kohta. En tiedä voidaanko ihmistä opettaa ajattelemaan vai tapahtuuko se aina jonkinlaisen heräämisen kautta?

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Huomaatko miten pienen merkityksen annat äidinkielelle ja matematiikalle? Ne ovat kuitenkin kaikkien muiden aineiden pohjalla.

Äidinkieli ja matematiikka juuri luovat ajattelun perustan.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Mie kai jotenkin ilmasin itteeni sekavasti tai vaihtoehtosesti siulla meni jotain ohi.

"-Matematiikka, tarpeellinen aine. Ehkä enemmän voisi lisätä laskuharjoituksia jotka läheisesti liittyvät oikeaan elämään, vaikkapa; Paljon maksan korkoja jos asuntolaina 200000 ja laina-aika 25 vuotta? Jatkokyssäriksi että kuinka paljon pitää Jepen viettää aikaansa työmaalla jos tuntipalkka on 10 euroa, ennenkuin laina on kokonaan maksettu.
-Äidinkieli, englanti ja joku vapaaehtoinen kieli?"

Matematiikan tärkeyteen törmään joka päivä. Kaikki eivät kuitenkaan tarvitse sitä jatkuvasti.
Enkä mie torppaa äidinkieltäkään millään tavalla. Ilmaisu- ja lukutaito on tärkeitä asioita. Omista kouluajoista jäi mieleen lähinnä possessiivisuffeksit ynnämuut "tärkeät" asiat.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm Vastaus kommenttiin #32

No, ehkä kyse oli enemmän tästä:

"-Äidinkieli, englanti ja joku vapaaehtoinen kieli?"

Kielet, etenkin äidinkieli, ovat mielestäni hyvin tärkeitä. Millä tavalla sitä ilmaisee jotakin, ellei osaa omaa kieltänsä?

Matematiikka, se minkä siitä oppii, on hyvin tärkeää. Myös kääntäjänä ja tulkkina voin sen allekirjoittaa. Ehkäpä tärkein juttu on seuraava: matematiikka ja kielet eivät ole toistensa vastakohtia, päinvastoin!

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #35

Pitää panostaa ulosantiin enemmän. :)

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #35

Äidinkielen opetuksessa ainakin mun kouluaikana oli jotain pahasti pielessä. Lähinnä se johti mulle jälki-istuntoon, lintsaamiseen ja ajoittaiseen asian puimiseen rehtorin kanssa.

Olen kirjoittanut tänne toistasataa blogia ja olen yksi suosituimmista blogaajista täältä ja opin vihaamaan äidinkieltä enkä vieläkään oikeastaan juurikaan välitä kieliopista - se ei merkitse minulle mitään - kieli on musiikkia ja soitan biisini just niinku ite diggaan - se sääntöjen tankkaaminen ; aika peetä, suoraan sanoen.

Olennaista on kyetä ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi ja oman itsen mukaisesti. Tämä niin vieraissa kuin omassa kielessä.

Sääntöjen ja sijamuotojen tankkaaminen on jonkin sortin mielenhäiriö. Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, puhumaan puhumalla.

Sääntökirja voi olla referenssinä, jos sitä jaksaa joskus halutessaan vilkaista. Minä edes sitä en tee. Osaan mielestäni omiin tarpeisiin suomenkieltä ihan fine.

Tapio Suhonen

Vaikka tuo on totta, niin se ei tarkoita, että kyvykäs matemaatikko kykenisi ymmärtämään todellisuuden syysuhteita: Tahto, valta ja Status Quo saattavat harhauttaa ajattelijan päättelykykynsä tuollepuolen.

Rehellisyys ja rohkeus eivät ole kaikkien ihmisten ominaisuuksia.

Wittgenstein, muiden muassa, ei kyennyt (aina) tuomaan ajatuksiaan esiin vallitsevan kirjainsymbolien puitteissa. Hänen tekstinsä ovat usein ajatusjärjestelmänsä puitteistusta.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #34

Matematiikka on logiikkaa. Logiikalla voi täysin loogisesti päätellä asiat suoraan keskitysleirille ja joukkomurhaan, jos syöttää päättelyyn väärät alkuarvot.

Tästä syystä arvoilla on aika hemmetisti väliä.

Matematiikka on pelkkä väline.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #62

joo matematiikka antaa todella kauheat tulokset. vaikka mä lähes aina argumentoin numeroilla, en todellakaan usko että asiat voidaan laskea. tai ainakaan laskenta kaavaa ei ole keksitty. systerin kanssa pähkäiltiin tunti puhelimessa. se pyrkii duunaa terveydenhoitoon parempaa laskukaavaa. nykyinen laskentakaava ei arvota ollenkaan inhimillistä kärsimystä, ihmisarvoa.

tosin mä sille huomatin jälleen kerran, sä kurkotat tähtiin. opeta näille tolloille, on edullisempaa ehkäistä rutto kun hoitaa rutto ja olet harpannut suuren askelen. nykyiset säästö politikothan ei tuotakaan tajua.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Entäpä jos vain muutettaisiin koulua niin,että lopetettaisiin se jo valikoidun tiedon kaataminen lapsen aivoihin?

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Hyvä idea, ja kannatan, mutta miten tuo käytännössä onnistuisi? Kaikella kunnioituksella lapsia ja nuoria kohtaan, mutta epäilen, että ainakaan kaikilla heillä ei olisi kapasiteettia päätellä ihan kaikkea itse. Jonkin verran valmista (ja siis valikoitua) tietoa joudutaan väkisinkin kaatamaan. Ja sitä paitsi aika moni asia, joka on kuitenkin syytä opettaa, on aikuisillekin valikoitua tietoa ja häilyy jossain tiedon ja mielipiteen rajamailla. Esimerkkinä voi katsoa vaikka niitä meidän vääntöjä rahan olemuksesta. :-)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Käytännön suuntaa hakisin tuollaisesta koulusta http://www.brockwood.org.uk/

Kapasiteetti voi riittää eri asioihin eri tavalla lapsilla ja nuorilla..jokainen on lähtöisin omista lähtökohdistaan ja jos ne joutuvat tyytymään vain määriteltyihin sääntöihin niin tottakai ne pärjää jotka ovat lähtöisin niiden sääntöjen keskeltä. Ihmisellä on kapasiteettia mahdottoman paljon..kunhan vain ihminen itse saadaan siitä innostumaan ja sitä pitäisi mielestäni hersytellä jatkuvasti esiin eikä vain tyytyä johonkin..yleensä annettuun.

Meidän vääntö rahan olemuksesta on vain vääntöä eikä varmaankaan tule johtamaan koskaan mihinkään..tosin minusta sinänsä mielenkiintoista,koska siinä joutuu seurailemaan omia varmuuksiaan. Tämä tapahtuu oikeastaan kaikissa väännöistä mistä tahansa asiasta.

Eikö idealistisesti aikuisen pitäisi opettaa lapselle totuus asioista eikä valikoitua tietoa missä mielipiteellä on suurempi vaikutus kuin tiedolla. Ongelmana ehkä on se,että sitä totuutta ei me aikuisetkaan olla kovin halukkaita tietämään.

Käyttäjän MattiKarvonen kuva
Matti Karvonen

Koottuja ajatuksia:
http://www.lifelearningmagazine.com/quotes-about-u...

Kasvatusjärjestelmästä hyvä uutinen myös. 2 vuotiaat olivat päiväkodissa tutkineet kuinka lumi sulaa vedeksi. Hyvä alku etenkin niille joita ei kotona kannusteta ihmettelemään ympäristöä.

Susanna Kaukinen

Aivan ihania quoteja. Kiitos paljon, jakoon lähtee! :-)

Tapio Suhonen

Ohjeeksi; ideologista jargonia vastaan ei kannata taistella ideologisella jargonilla.

It is preferable not to travel with a dead man

Toiseksi; USA:n ja Suomen koulutuspropagandat eroavat melko paljon toisistaan. Teekutsuproggis eroaa painotuksiltaan mm. Suomen neuvostovastaisuuspelon tuotteistamasta oppimimateriaalista.

Susanna Kaukinen

Olisikin erittäin mielenkiintoista vertailla eri maiden opetussuunnitelmia, vaikkakin ne alkavat varmaan pikku hiljaa globaalin siirtomaakapitalismin seurauksena muistuttaa toisiaan samalla tavalla kuin kaikki kulttuuritkin korvautuvat McDonalds-paskalla, joka syövyttää mielet, tuhoaa sydämet ja saastuttaa ruumiin.

Tapio Suhonen

Se, mitä itse niistä tiedän, ne ovat aina ajankuvia ja maan kulttuuria.

Tuo ideologisuus on oikeastaan syy siihen, miksi todellisia vaikuttimia ei saateta näkyviin. Muodon palvonta, symboliikka ja trendiarvot ajavat sen yli, mikä on todellista. Ollaanpa sitten USA:ssa, Venäjällä tai Suomessa...

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Heh, minulla taas on käsitys, että koululaitoksen tarkoitus olisi iskostaa Suomen kansa vasemmistolaisen ideologian kilteiksi pikku muurahaisiksi. Itselläni on tästä omakohtainen kokemuskin. Eräs ala-asteen luokanvalvojani oli ilmeisen voimakkaasti vasemmistolainen, ja sen seurauksena minäkin hetken aikaa pikkutilliäisenä kannatin vasemmistolaisuutta ja ihailin Neuvostoliittoa. Myöhemmin opin ajattelemaan, mutta tämä elämänvaiheeni jätti vanhemmilleni uskomattoman tehokkaan pilkka-aseen, jonka he saattoivat vetäistä esille aina, jos jostain heidän kanssaan kiistelin tai riitelin. :-)

Susanna Kaukinen

Neuvostoliitto oli ihan samanlainen kuin mikä tahansa muu globaali korporaatio toimien tasolla. En näe mitään syytä sitä ihailla, vaikkakin on ymmärrettävää, että Venäjän diktatoorinen perinne oli niin vahva, ettei sinne demokratiaa saatu istutettua vallankumouksen yhteydessä. Mentaliteetti ei ollut sille valmis.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Matematiikasta on tullut kilpailu .Tavan ihminen ei pysy enää kärryillä siitä missä mennään( esim minä) Niin se maailma karkaa ulottumattomiin ihmisistä ja heidän tarpeistaan ja matemaatikot eksyvät liian kauas numeroittensa sekaan.

Susanna Kaukinen

Matematiikkaa opetetaan ihan hölmösti. Siinä pitäisi voida edetä kunkin omaa tahtiaan.

Toisekseen, koulussa opetetaan matematiikasta myös vääriä asioista. Hyödyllistä jokaiselle olisi osata prosenttilasku ja tilastojen ja taulukoiden lukeminen ja tätä pitäisi oppia aivan huomattavasti enemmän.

Jouni Nordman

Taitaa olla parenpi opettaa lapset omilla rahoilla elämään, kun vasemistolaisen mallin mukaan toisten rahoilla mälläämään.

Susanna Kaukinen

Niin, meinaat, että lasten pitäisi käydä töissä koulun ohessa, että omilla rahoillaan pärjäisivät. ;-)

Jouni Nordman

Ei vaan sitä, että on hyvä opettaa itsenäistä selviämistä, johon yhdistetään ryhmässä selviämine. eikä vasemistolaisesti, että kaikki on ensin yhteistä, josta jokin anastaa kaiken, muita hyväksikäyttäen.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #70

Tarkoititko kapitalismia,koska selityksesi näyttäisi osuvan siihen mitä tällä hetkelläkin tapahtuu pankkimaailmassa mikä ei suinkaan ole vasemmistolainen edes sinunkaan mielestäsi.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Omana kouluaikanani 60-luvulla opetus oli leimallisesti äärioikeistolaista kautta linjan. Toki poikkeuksellisen fiksujakin opettajia oli, joiden oli kuitenkin pidettävä kieli keskellä suuta.

70-luvulla toimin itse opettajana peruskoulun ala-asteilla. Pätkätyöläisenä nuohosin parikymmentä koulua, eikä tilanne ollut merkittävästi muuttunut. Joukossa oli jopa kouluja, joiden opettajanhuoneissa kiistettiin vimmaisesti evoluutio. Tuolloin sain usein pyyhkeitä opetussuunnitelmista poikkeamisesta ja mm. saatuani lapset kirjoittamaan vapautuneesti aineitaan - anonyymisti...

Lasteni koulunkäynnin aikoihin 1990- ja 2000-luvuilla oli paljolti opettajasta kiinni, minkälaista opetus oli, mutta järjestelmällistä indoktrinaatiota oli vähemmän näkyvillä. Sen sijaan jos opettaja poikkesi hyvinkin oikeistohenkisestä opetussuunnitelmasta, joku kipakka pankinjohtaja-vanhempi oli välittömästi marisemassa rehtorille. Oikeistohegemonian säilyttämistä pidettiin itsestäänselvyytenä vielä silloin, enkä usko asioiden olennaisesti siitä muuttuneen.

Jussi Rautakorpi

Toisin sanoen, sinun vain oli pakko alkaa opettamaan lapsia vastuullisiksi stalinisteiksi? Mikä oikeus sinulla on päättää pankinjohtajan lapsen kasvatuksesta? Kuka teki sinusta jumalan opetussuunnitelman yläpuolelle?

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Haukotus.

Ovatko kaikki ei-äärioikeistolaiset mielestäsi stalinisteja?

Mikä oikeus kenelläkään on päättää kenenkään kasvatuksesta?

Kukako teki minusta "jumalan"? Terve järki. Se korvasi äärioikeistolaisen propagandan, jonka muut "jumalat" olivat määränneet koulun tarkoitukseksi.

Jussi Rautakorpi Vastaus kommenttiin #48

I rest my case. Lepuutan salkkuni.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #48

Aika vähän sitä koululla kyllä kärsii olla poliittista agendaa, mutta pirullisesti se sinne aina kuitenkin ui opetustavassa, oppimateriaalissa, opettajien asenteissa ja niin poispäin.

Tottakai myös lapset tuo kouluun sen mitä kotonaan ja toisiltaan oppii.

Koulu on paitsi yhteiskunnan se funktio, joka kasvattaa seuraavan sukupolven, toisaalta myös väistämättä osa sitä yhteiskuntaa, jossa se sijaitsee.

Sikäli Marx on edelleen oikeassa: tuotanto on yhteiskunnan alarakenne, joka määrää sen päälle kasvavan ylärakenteen ja sen kulttuurin. Kapitalistisen yhteiskunnan koulu lähes välttämättä oikeistoindoktrinoi oppilaita.

Susanna Kaukinen

Mitä olen pankkiirien touhuja tässä katsellut, olisi voinut olla aivan aiheellista jotain muuta oppia saada kuin kotoa oppii.

Susanna Kaukinen

Mä kovasti näin vaivaa, että sain nyt ilmeisesti tyttöni Montessori-koulu -putkeen heti päiväkodin alusta alkaen ja on hyvä toivo, että hän pystyy siellä jatkamaan ylä-asteen loppuun asti. Siellä on ainakin enemmän vapautta fokusoida oppimista oman mielenkiintonsa mukaan ja pidän tätä tosi hyvänä.

En myöskään jaksa olla taas rehtorin kansliassa ehtimiseen selittämässä tyttöni (tällä kertaa) tekemisiä, joten luulen että tässä valinnassa voitti kaikki.

Nimim. `rankaistu siitä että laski matematiikan kirjan loppuun, kun tunnilla oli tylsää'

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Miksi oikeisto sitten hallitsee? Niillä on rahat ja opinnot. Siksi siellä shoppailuhelvetissä pyöri tämä oppimattomien joukko,ostamassa niitä herkkuja ja nameja,joita bisnesmiehet tuottaa. Tottakai siitä shoppailusta tulee tauti,kun muita arvoja ei elämään mahdu. Vaikka olisi veloissa kaulaa myöten,niin uudet kännyt pitää saada joka vuosi koko perheelle.
Sen verran he oppivat siellä koulussa.

Susanna Kaukinen

Kun tietää miten tää homma toimii, ostaminen muuttuu vastenmieliseksi.

Janne Suuronen

Jaa, että Marxin juttuihin vetoat. Ainakin tuo jälkimmäinen lähde.

Kahden kouluikäisen lapsen vanhempana voin vakuuttaa, että pelkosi on turha. Nykyinen koululaitos pahimmilla porvarialueillakin nimittäin kasvattaa lapsista Orwelimaisesti Vihreiden arvojen kannattajia. Vaikkapa ihmisen merkitystä ilmastonmuutokseen pidetään täysin varauksettomasti totena ja sillä varjolla sitten lapsille & nuorille tuputetaan erilaisia ihkujuttuja. Myös arvoliberalismi on vallannut koulut.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Paikallisen sähköyhtiön edustajakin mainitsi tuossa lukeneensa mukulansa koulukirjasta miten Tanskassa sähkö tuotetaan tuulivoimalla.

Kirja ei vaan maininnut sitä miten ne loput 75 % energiasta tuotetaan kun tullella ei saada kuin 25 %.

Susanna Kaukinen

Joo, ihan mielenkiintoinen artikkeli:

=> https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Denmark

Tavoitteita Tanskasta:

- In February 2011 the Danish government announced the "Energy Strategy 2050" with the aim to be fully independent of fossil fuels by 2050
- The European Renewables Directive set a mandatory target at 30% share of energy from renewable sources by 2020.
- The government targets 50% wind power in the electricity system by 2020

Susanna Kaukinen

Vihreys on aika hampaatonta, jos siihen ei liity kapitalistisen järjestelmän kritiikkiä, koska ilman kasvun loppua ei ole luonnon pelastamista - eikä tämä koske ainoastaan ilmastonmuutosta.

Arvoliberalismi on oikeastaan globaalikapitalismin rationaliteetin mukaista, koska kaikki pitää saada työmarkkinoille ihonväristä ja seksuaalisesti suuntautumisesta tai mistään muustakaan huolimatta, jotta saadaan varmistettua työvoiman ylitarjonta ja täten äärimmäisen huono neuvotteluasema työntekijöille.

Käyttäjän RaikoKarvonen kuva
Raiko Karvonen

Kapitalismiin moni luottaa. Se tuo monille kiistatonta taloudellista hyötyä ja hyötyähän ihmimen talousjärjestelmästä haluaa mahdollisimman paljon. Sen olemme voineet havaita viime vuosina myös täällä Suomessa.

Nykyinen kapitalismi on ajautunut täysin karille. Se on epäonnistunut pahasti. Kapitalismi on aiheuttanut nyt Eurooppaan ja Suomeen talouskriisin, velkakriisin, luonnon tuhoutumisen ja monen muun nykyään edessä olevamme kriisin ja ongelman.

Minua kapitalismi ei pysty eikä halua työllistää. Tosin enpähän ole ainoa tässä maassa. Onhan meitä työttömiä nyt tässä maassa jo 328 000 työtöntä, joten on tämä myös talousjärjestelmän heikkoutta, kun se ei kykene kaikkia ihmisiä työllistämään.

En siten usko täysin kapitalimiin enkä moneen muuhunkaan asiaan. Kouluissa pitää opettaa mahdollisimman puolueettomasti asioita oppilaille. Siellä ei pidä esittää asioita vain yhdestä ainoasta näkökulmasta.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

toi tuotantotapa määrää järjestelmän on totta. koska meiltä on katoamassa rutiinityö joka vaatii lähinnä nöyryyttä, koulun pitäisi muuttua niin että lapsista tulee innostuneita taiteilija keksijä tutkijoita sen ainaisen nöyrän ojan kaivajan sijaan.

toi siis ihan vaan talouden kannalta. kurilla ei pärjää muualla kun armeijassa.

Käyttäjän PekkaSavolainen kuva
Pekka Savolainen

Rouvinen perskules, se on köyhä ja tuottamaton aines opetettavaa nöyryyteen jo äidinmaitoa säännöstelemällä.

Minä vaadin yrittäjyyskasvatusta esikouluihin, ei mitään joutavia satuja ja aakkospelejä, vaan kerrotaan Hayekin sedän ja Randin tädin uhrautuvaisista ideologioista, pelataan Monopolia ja opetellaan rahan arvo, ja etenkin se, että sitä ei kyvyttömät ja köyhät tarvitse, kun eivät kerran osaa käsitelläkään.

Eikä keskinäinen kilpailukaan eskarissa ole vielä lainkaan sillä tasolla, mitä kilpailuyhteiskunnassa tarvittavat valmiudet aikanaan vaativat. Potalle oppimistakaan ei palkita lainkaan riittävillä kannusteilla, kuten asianmukaisella sijoituksella eskaritilille. Ja sakkoja niille räyhäkkeille ja räkänokille, joitten rähjäinen, isoveljen vanha mirrikin on ryhmäkuvassa vinossa, ja eihän sitä sitten ilkeä kunnon perheen mummollekaan näyttää.

Jos jo eskarin jälkeen tili on miinuksella, niin ei perusopetukseen ole mitään asiaa loisimaan kymmentä vuotta ja terrorisoimaan tiliänsä komeasti kasvattaneitten, kyvykkäiden opintoja.

Tälle heikommalle ainekselle sopiva jatkokoulutusmuoto on parakkimajoitteinen sisäoppilaitos (kun Puolustusvoimat vähentää jatkuvasti henkilöstöä, niin työvoimaakin on tarjolla riittämiin), loppuu se kannabiksen pössyttely, ameebamainen vötkyily, väkivalta ja kunnon kilpailukykyisten tulevien veronmaksajien muukin terrorisointi ala-asteilla.

Kyllä ne oppii lahjattomat luuserit kyvyilleen sopivat hommat sielläkin, ja vähän kunnioitusta niitä kohtaan, jotka noidenkin loisten syömiset ja asumiset lopulta hyvää tahtoaan aikanaan kuitenkin maksavat.

Käyttäjän TaunoVornanen kuva
Tauno Vornanen

Täällä Pietarsaaressa tuo parakki koulunkäynti on jo tuttua Suomenkielisille. Edelleenkään ei tiedetä,rahojen puutteessa, missä Suomenkieliset lukiolaiset opiskelisivat. Muutenkin on vähän sellainen olo,kuin olisi vieraassa maassa. Tuo parakkijuttu johtuu kyllä kosteusvaurioista,melko uudessa rakennuksessa. Tiedä sitten vaurioiden laadusta,tuntuu vain,että sitä märkää löytyy nykyään vähä liiankin herkästi. Mutta se onkin sitten jo oma bisneksensä.

Toimituksen poiminnat