Sydämellinen separatisti Kuiskauksia vapaudesta

HS: Oikeistopolitiikka tappaa

  • HS: Oikeistopolitiikka tappaa
  • HS: Oikeistopolitiikka tappaa

Meinaa minullakin kerrankin mennä jauhot suuhun, kun Helsingin Sanomat uutisoi suurin kirjaimin: Häpeän politiikka tuottaa kasapäin ruumiita. Tottakai se on totta, mutta tuosta otsikosta on jo vaikea parantaa!

Olennaisinta ehkä kuitenkin on lopultakin käsittää, että oikeistolaisuus on ääriliike. Paremman käsitteen puuttuessa tulkitsen tämän vaarallisen liikehdinnän, jota tavataan eliitin kabineteissa äärioikeistolaiseksi politiikaksi. Se mitä monet tarkoittavat äärioikeistolla, noh, sitä kutsuttakoon äärinationalismiksi. Nykyajan äärioikeistolainen kun ei välitä pätkääkään synnyinmaastaan, vaan luottaa pääoman korporaatiointernationaaliin.

Hesarissa sanotaan suoraan, että niin kauan kuin oikeisto on vallassa, murhat ja itsemurhat kasvavat tasaisesti. Tämä on havaittu ainakin USA:ssa, Australiassa ja Britanniassa, joissa asiaa on tutkittu. Artikkelissa pyöritellään hyvin mielenkiintoisesti häpeän ja kunnian kulttuureiden käsitteitä, joten se kannattaa lukea.

Oikeistolaisuus on pohjimmiltaan kunniakulttuuria ja vasemmistolaisuus syyllisyyskulttuuria. Edellisessä kunnia saavutetaan paitsi omin saavutuksin, myös polkemalla heikommat suohon. Oikeiston ideologiaan on siis sisäänrakennettuna ihmisviha, tasa-arvon vastustaminen ja luokkasota.

Vasemmistopolitiikassa taas pyritään kohti luokatonta yhteiskuntaa. Kuten ymmärrätte, tämä on oikeistolaisten kauhu: pahinta on olla samanarvoinen kuin muut, koska se tarkoittaa sitä, että on pohjalla. Oikeistolaisten kunniantunnon ja ylpeyden lähtökohta pakottaa oikeistolaisen, jos ei vihaamaan lähimmäistään, silti käymään luokkasotaan, koska kanssaihminen on oman ylpeyden vuoksi pakko alistaa.

Sanomattakin lienee selvää, että oikeistopolitiikka on sodan politiikkaa ja vasemmiston politiikka rauhan politiikkaa. Jopa Suomen Pravda legitimoi vasemmistopolitiikan ja allekirjoitti omakohtaisesti anarkistien keskeisen poliittisen väittämän: vasemmistoradikalismi on vain puolustusreaktio oikeistolaisten harrastamaan luokkasotaan ja sen rakenteelliseen väkivaltaan, joka tappaa.

Johtopäätökseni on, että oikeistolaisten arvot ovat yhteiskuntakelvottomia ja edustavat täydellistä barbariaa. Näin ollen äärikapitalistisen oikeiston ei pidä enää koskaan päästä hoitamaan minkään maan talouspolitiikkaa, koska heidän talouspolitiikkansa on ääriliikehdinnän luomaa vihapolitiikkaa.

Tarkkaan ottaen, vihapolitiikkaa ei muutenkaan tule edistää ja johtopäätökseni on, ettei liene hedelmällistä pohtia sitä, kuka aloitti väkivallan, vaan lopettaa se. Loogisesti ajatellen tämä voitaisiin saavuttaa helposti kieltämällä oikeistolaiset poliittiset liikkeet ja puolueet tappamiseen johtavina ja luokkasotaa edustavina ääriliikkeinä.

Huomautettakoon lisäksi, että ylpeys on kuolemansynti ja täydellisessä ristiriidassa kaiken kristillisen opetuksen kanssa, ei vähiten sen tappavan vaikutuksen vuoksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (42 kommenttia)

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Viimeisen neljännesvuosisadan aikana Suomessa vasemmiston ääniosuus vaaleissa on koko ajan laskenut. Samanaaikaisesti itsemurhat ja henkirikokset ovat vähentyneet.

Susanna Kaukinen

Noh, oikeisto ei ole vielä täällä saanut maata ajettua noiden jyrkkien luokkayhteiskuntien tasolle ja jos se meistä on kiinni, ei koskaan saakaan. Suomalaiset ovat demokraatteja, vasemmistolaisimpia kaikista pohjoismaista yli 70% vaatiessa tulonsiirtojen lisäämistä siitä huolimatta, että meillä on pohjoismaiden pienimmät tuloerot. Suomi on vanha kovan kommunismin maa.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto
Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

joo viina ja huumeet on korvannut hirsipuun tai puukon.

Susanna Kaukinen

Jos katsoo mielenterveystilastoja ja alkoholikuolemia, niin ei liene niin ruusuinen näkymä?

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen Vastaus kommenttiin #5

alkoholikuolemat 1970 399
2012 1 960
myrkytkset
1970 98
2011 336
2012 284 (mielenkiintoinen lasku, varmaan vassin hallitukseen menosta johtuu.)

Hahaa. no, elä raivaria kisko, voi siinä muitakin selityksiä olla.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #12

Alkoholi tappaa 5x. Tosin se johtuu ainakin osin alkoholipolitiikan liberalisoimisesta.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

ahneus on kans kuolemansynti.

tietty tuo kieltäminen on rationaalinen ratkaisu, siinä sä vaan lähestyt erään kadonneen korporatiivisen valtion poliittisia käytäntöjä. meidän täytyy hyväksyä 6 milj vuosittain nälkään kuollutta lasta, ennen kuin menemme kieltojen tielle.

sananvapaus tai joukkomurhat.

stalinismilla on puolensa mutta niin myös sananvapaudella. annetaan kataisen jatkaa. kansa päättäköön.

Susanna Kaukinen

Tässä maassa kansa ei saa päättää yhtään mitään ja eduskunta rikkoo lakeja jatkuvasti.

Ilkka Huotari

Ihan hyvä, mutta pieni tunne on, että tässä vedettiin vähän mutkia suoriksi. Olisiko kyse tuloeroista, eikä oikeisto-vasemmistosta?

Esim. Japanissa, mikä nyt on melko rauhallinen maa rikollisuuden suhteen:

    Suurin puolue: Liberal Democratic Party (LDP)
    Edustajia: 295
    "Populism, Conservatism and Japanese nationalism. The LDP is Japan's largest political party. It is a conservative party and is made up of various conservative, nationalist and centrist factions."

... eli Japanin persut?

    Toiseksi suurin: Democratic Party of Japan (DPJ)
    Edustajia: 57
    "It was formed in the late 1990s as a result of the merger of several anti-LDP parties.
    it is generally perceived as a center-left party."

.. eli vastavoima "persuille"?

    3. suurin: Japan Restoration Party (JRP)
    Edustajia 53
    "It is considered more right wing than the Liberal Democratic Party."

Mutta jos puhutaan tuloeroista, niin olen aikalailla samaa mieltä. http://www.ted.com/talks/richard_wilkinson.html

Susanna Kaukinen

Luitko sen Hesarin jutun? Musta siinä oli ihan arvokasta pohdintaa, omituista kyllä.

Ilkka Huotari

Luin nyt vähän (lisää) ja se syyllisyyden kulttuuri taitaa päteä Japaniinkin...

Ehkä jos ei puhuisi oikeistosta-vasemmistosta, vaan kunniakulttuureista, niin voisin olla samaa mieltä?

Täytyy miettiä vielä.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #10

Mikä kulttuuri sun mielestä Suomessa vallitsee?

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #14

Heikon itsetunnon kunniakulttuuri, eli pahin kaikista :)

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #16

Ehkä osin näinkin, mutta jotenkin koen ettei se ole tilanteen koko kuva, kun Suomessa on paljon demokraatteja - mikä on perinteisessä mielessä vasemmistolainen asenne.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #18

Vaikea sanoa tarkkaan tästä kulttuurista, koska keskinäinen eripura tuntuu olevan suurta.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #19

Mäkään en oikein näe oman kulttuurin sisään, pitäis googlettaa jos löytys jotain.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #19
Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #19

Jotain:

Honor as a value in Finland, Estonia, Italy, Russia, and Switzerland:
=> http://gpi.sagepub.com/content/16/3/279.abstract

Andras Lahdelma

"arvokasta pohdintaa, omituista kyllä"

Jani Kaaro on vähän eri asia kuin Hesari. Kaaron jutut ja Fingerpori ovat tällä hetkellä HS:n asiaosasto.

Susanna Kaukinen Vastaus kommenttiin #23
Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Hei Susanna, kun ihmiset jaotellaan yleensä mielipiteiltään ryhmiin, äärioikeisto, oikeisto, keskusta, vasemmisto ja äärivasemmisto.

Jos käytetään toisenlaista luokittelua, hyvät ja pahat, niin mitkä ovat pahoja ja oikein pahoja ja mitkä ovat hyviä ja oikein hyviä? Miten tämä luokittelu suhtautuu oikeisto-vasemmisto-luokitteluun. Mikä ryhmä Suomessa on oikein hyvä?

Jos vielä lisätään tähän poliittiset puolueet, niin minkälaisia prosenttiosuuksia esiintyy nykyisissä puolueissa ihmisvihaa ja väkivaltaa?
Itsenäisyyspuolueen prosenttiosuuden varmaankin tiedät.

"Vasemmistopolitiikassa taas pyritään kohti luokatonta yhteiskuntaa"
Tarkoittaako tämä siis sitä, ettei olisi muuta luokkaa kuin (oikein)hyvät? Se olisi tosiaankin taivas maanpäällä! Siihen Jeesuskin pyrki.

Susanna Kaukinen

No mun henkilökohtainen tulkinta on se, että humanismi on ainoa oikea suunta. Sen tien loppupäässä on luokaton yhteiskunta, niin hyvä yhteiskunta kuin voi olla, jossa työ on suurilta osin automatisoitu ja väellä on aikaa tehdä kaikkia muita hyödyllisiä ja iloa tuottavia asioita sekä aikaa olla toistensa ja lastensa kanssa.

En oikein näe suomalaista puoluevasemmistoa vasemmistona, koska se ei selvästikään pyri oikein mihinkään muuhun kuin valtansa säilyttämiseen. Oikeiston kanssa se on yhdessä tehnyt pahojaan, joten melkein katson Suomen vasemmiston oikeistolaiseksi tai vähintään oikeistomieliseksi - ja tällä tarkoitan nimenomaan talouspolitiikkaa ja internationalismia.

Pidän hierarkioita pääsääntöisesti pahoina, mitä ne ovat erityisesti jos valta ohjautuu ylhäältä alaspäin. Tästä syystä pidän pahana valtiota, joka on keskusjohtoinen ja yrityksiä jotka ovat keskusjohtoisia. Tähän kategoriaan mahtuu yhtälailla korporaatiot ja Neuvostoliitto - ikävä kyllä myös Suomi, jossa eduskunta ohjaa maata ylhäältä alaspäin ja on jopa perustuslain yläpuolella, jonka vuoksi kansalla ei ole mitään suojaa eduskunnan totalitarismia vastaan, jota puoluekurin vuoksi ohjaa vain pieni eliitti, joka tekee mitä raharikkaat sanovat.

Käyttäjän OlliTuovinen kuva
Olli Tuovinen

Tarkoitatko äärioikeistolla kansallissosialismia? Sehän on ajamansa yhteiskuntamallin puolesta huomattavan lähellä äärivasemmistoa. Äärioikeisto ja -vasemmisto eivät ole ääripäitä millään mittarilla. Äärioikeisto on terminä kyllä varsin harhaanjohtava.

Käyttäjän TimoSotikoff kuva
Timo Sotikoff

Tulevaisuus rakentuu synteesille, jossa yksilönvapaus ja yhteisöllinen vastuu kohtaavat harmoniassa, jota ohjaa demokratia. Mielestäni Susanna on tuonut juuri tähän suuntaan avautuvia visioita esille. On selvää, ettei yksilöiden loputon kisaaminen toisiaan vastaan pitkän päälle enää toimi, vaaan systeemin on auettava yhteistyölle. Ei se sulje pois yksilönvapautta, ylähhätläjohtaminen niin taloudessa kuin poliittisessa vallassa sensijaan sulkee.

minnam ahonen

Muistelen vaiko unta näin että dignity-indexi(Katainen)ja happiness-indexi (Cameron)ottaa kaiken kansan häpeän ja syyllisyyden hellän dynaamiseen syleilyynsä ja pyyhkii ne pois...

Susanna Kaukinen

Hymyile ja kärsi, oikeistolainen doktriini.

EDIT: Sama oli käytössä Neuvostoliitossa.

minnam ahonen

...ja vähän sitä kiitollisuutta, pliis. Tämä kaunis (summa siis):
http://www.apa.org/monitor/2012/09/gratitude.aspx

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

tää kommentointi systeemi on täys p*ka. ketjut on suunniteltu kolmella vastineelle. samoin editori.

aaltis, mulla o demo kuin se pitäs tehdä, viittiks duunaa?

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Meen tuohon takaisin tuohon Hesarin juttuun:
- 1990-luvun alussa kun aloitettiin todella kovat leikkaukset ja mentiin kapitalismimalliin "jokainen tapelkoon itsestään, muita vastaan - voimakkain voittakoon"-malliin... ja vaikka minulla ei ole tilastoja tästä, on aivan selvää että väkivalta ja itsemurhat lisääntyivät jyrkästi meidän yhteiskunnassamme.
- Holkerin hallituksen oli määrä hieman Tatcherimäisesti opettaa ammattiliittoja, mutta homma karkasi täysin käsistä, koska raukka ei ymmärtänyt taloutta - ja toinen hyvä oli sitten Koivisto, jota ei millään ilveellä saa vasemmistolaiseksi.
Nyt tekojaan ovat katuneet niin Holkeri kuin Viinanenkin - Koivisto söpöttää edelleen jotain aivan tunnistamatonta.

______________________

Suomi on rikas maa ja kaikenlainen paarialuokan ylläpitoon tähtäävä politiikka kohdistuu kansaa vasten.

Katsokaa nyt vähän historiaan; sotilasvallankaappukset ja oikeistodiktatuurit => miten kansan on käynyt?

Toisaalta kun joku Castro, Chavez, tai ABC-maa on yrittänyt tehdä asialle jotain, on koko "oikeistolainen pallonpuolisko" ollut lyömässä keppejä rattaisiin - suhteellsien hyvällä menestyksellä, muttei niin hyvällä, etteikö kansa olisi oppinut lukemaan.

Aki Häkkilä

Itsemurhakuolleisuus ollut laskusuuntainen Neuvostoliiton romahtamisesta saakka.
http://tilastokeskus.fi/til/ksyyt/2012/ksyyt_2012_...

Väkivaltarikollisuus
http://www.findikaattori.fi/fi/57

Näyttäisi sille, että aina kun kapitalisti kiristää kuristuspantaa, väkivaltarikollisuus vähenee.

Susanna Kaukinen

Neuvostoliitto oli valtiokapitalismi.

90-luvun lama näkyy noissa käppyröissä. Väkivalta lisääntyy.

Aki Häkkilä Vastaus kommenttiin #94

Samaa retoriikkaa tulee aina molemmilta laidoilta, natsit ja kommunistit ja muut hirmuhallinnot on aina "niitä toisia".

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Viittaamasi Jani Kaaron kolumni on harvinaista herkkua erityisesti valtaviestimessä. Olenkin ihmetellyt, miten kauan noin pätevä tiedetoimittaja ja ajattelija saa Hesarissa jatkaa noita valtavirran vastaisia kolumnejaan. Printtilehteen HS ei niitä toki paina, vaan ne ovat vain (maksullisessa) verkossa luettavissa.

Suosittelen luettavaksi kaikkia hänen aiempiakin kolumnejaan:

http://www.hs.fi/kotimaa/aihe/janikaaronkolumnit/

Kaarolla on hyvä selkänoja: hän viittaa kolumneissaankin aina johonkin tutkimukseen, joita vastaan on kenenkään aika vaikea käydä muuten kuin äyskimällä, jota kommenttiosiossa kyllä nähdään erityisesti oikeistoon suuntautuneiden kommentaattorien taholta.

Käyttäjän kuolimonpaimensaaresta kuva
Arto Bäcklund

Susanna, kirjoitat tässä aiemmin, että tärkein pyrkimyksesi on humanismi.

Wrightiläisen humanismin, ja muunkin, tärkein yleisteesi lienee ihmisten kunniottaminen. Tähän perustuu länsimaisen järjestelmän aatepohja kristillisen etiikan vankina jossa kaiken lähtökohta on ihminen. Se mahdollistaa kapea-alaisen ihmiselukkakeskustelun malliin; rikas / köyhä, vapaa / orja, kylläinen / nälkäinen, ym.

Humanismin ihannointi on itsekeskeistä piehtarointia historian aika-akselilla kausaalisesti unohtaen muut elukat ja koko elonkehän.
Ainakin se on lyhytnäköistä.

Susanna Kaukinen

Mulla on melkoisen syvän vihreät näkemykset. Kaikki sitoutuu kaikkeen: jos ihmiset kohtelevat toisiaan huonosti, eläimillä ei ole juuri toivoa. Jos ihmiset riistävät toisiaan, riistävät luontoakin.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

eipä siinä jää paljon mahdollisuuksia jos olet valintatilanteessa, kuole nälkään tai tuhoa ympäristö.

Jouni Nordman

Jos katsomme mikä on oikeuden mukaisesti lähinnä rauhaa rakentava politiikka, niin liberaalisuus on tässä hyvin lähellä, sillä tässä rikkaat aina omaisuuttaan käyttävät yhteisönsä eduksi. Jossa tällöin yhdistyvät sekä vasemmiston että oikeiston parhaat puolet, sillä kummatkin suunnat perustuvat harvan valtaan. Tässä vasemmisto riistää mahdottomilla veroilla ja oikeisto taas suojelee monopoleja, jotka taas riistävät ylihinnottelulla.

Suomessa on siinä huono juttu, että nämä kummatkin ääripäät vain on valta poliitiikassa. Josta liberialisuuden vastustamisesta parhaimpana esim. uuden lastensairaalan vastustaminen.

Jouni Nordman

Jos katsomme mikä on oikeuden mukaisesti lähinnä rauhaa rakentava politiikka, niin liberaalisuus on tässä hyvin lähellä, sillä tässä rikkaat aina omaisuuttaan käyttävät yhteisönsä eduksi. Jossa tällöin yhdistyvät sekä vasemmiston että oikeiston parhaat puolet, sillä kummatkin suunnat perustuvat harvan valtaan. Tässä vasemmisto riistää mahdottomilla veroilla ja oikeisto taas suojelee monopoleja, jotka taas riistävät ylihinnottelulla.

Suomessa on siinä huono juttu, että nämä kummatkin ääripäät vain on valta poliitiikassa. Josta liberialisuuden vastustamisesta parhaimpana esim. uuden lastensairaalan vastustaminen.

Susanna Kaukinen

Rikkaat antaa tutkitusti pienemmän prosentin tuloistaan hyväntekeväisyyteen kuin köyhät. Bottom line: eivät ole rikkauttaan ansainneet, se on muilta varastamista.

Käyttäjän auvorouvinen kuva
Auvo Rouvinen

oletetaan kaksi ihmistä. kumpikin tienaa 100, toinen antaa 30 hyväntekeväisyyteen, toinen sijoittaa 10% tuotolla.

10v, kitupiikillä on hiukka vajaa 500 säästöä. korkoa korolle.

jos mennään oikeistolaisella ideologialla eli henkilö joka tekee hyväntekeväisyyttä on hyvä, henkilö joka ei tee, on paha, kaikki rikkaat on absoluuttisen pahoja.

nirri pois.

mä oon punikki, en koskaan lahjoita (no joskus mut yksilölle) vaan käytän hyväntekeväisyyteen varaamani raha vasemmistolaisen probagandan levittämiseen. en siis usko lahjoittamiseen vaan oikeudenmukaisen maailman luomiseen.

Toimituksen poiminnat