*

Sydämellinen separatisti Kuiskauksia vapaudesta

Vastuun ja vapauden vallankumous ~ koulu

  • Vastuun ja vapauden vallankumous ~ koulu
  • Vastuun ja vapauden vallankumous ~ koulu
  • Vastuun ja vapauden vallankumous ~ koulu
  • Vastuun ja vapauden vallankumous ~ koulu

Olisi hulluutta poimia 20 simpanssinpoikasta, viedä heidät suljettuun huoneeseen, sulkea ovet ja ikkunat ja istuttaa heitä koko päivä 45 minuutin siivuissa tuoleissa, suu supussa, nuttura nupsakasti ja silmät napakasti eteenpäin.

Suuri johtaja heiluttaa tahtipuikkoa. Ole hiljaa, istu kauniisti, älä puhu, älä räplää kännykkää, viittaa, älä pyöri, älä keinu, älä piirrä pulpettiin, älä älä älä älä! Tee mitä käsketään tai muuten. Tai muuten saat istua täällä vieläkin pidempään.

On kuvainnollista, että jälki-istuntoa käytetään rangaistuksena. Vankilassa saa lisää kakkua, jos ei osaa käyttäytyä. Koulussa saa lisää koulua, jos ei ole hiljaa.

Miksi lapsille tehdään näin? Nykyinen koulu on rakennettu teollistuvan yhteiskunnan tarpeisiin, tarkoituksena kasvattaa kuuliaisia pikku apinoita pyörittämään rattaita patruunain tehtaisiin kysymättä miksi tämä on minun osani.

Peruskoulu on pakollinen, elinkautisesta (lapsen näkökulmasta) ei ole pakoa. Istuttuasi ja toteltuasi laitoksessa 9 tai 12 vuotta, olet valmista tavaraa. Olet viettänyt valtaosan elämästäsi laitoksessa, olet laitostettu, tottelevaiseksi kepillä ja porkkanalla jälki-istutettu, mielettömäksi puudutettu tottelevainen alamainen.

Kaikki lukee samat kirjat, kaikki toistaa samat virret ja värssyt. Kaikki saapuu samaan aikaan, kaikki lähtee samaan aikaan. Vessaan pitää pyytää lupa. Ajatteluun ei ole lupaa, eikä sitä anneta. Johtaja ajattelee puolestasi. Opettaja ajattelee puolestasi, rehtori ajattelee puolestasi, pomo ajattelee puolestasi, Katainen ajattelee puolestasi.

Suomessa on maailman paras koulu. Suomessa on silti maailman paras koulu ja sille on kiireesti tehtävä jotain. Suomen maailman parasta vankeinhoitolaitosta ei olisi, jos Kokoomus olisi saanut tahtonsa aikanaan läpi. Kansanrintama vaati koulun ja sai sen, mutta kehitys jäi puolitiehen.

Suomen valtiolaiva karauttaa karille, ellemme me lopeta lastemme tyhmentämistä. Lapsi on valtavan potentiaalin aarreaitta, lupaus huomisesta, todella luomakunnan kruunu ja syyttömänä syntynyt. Meidän on lopetettava lastemme vangitseminen, tylsistyttäminen, jälki-istuttaminen, puuduttaminen, vastuuttomaksi tekeminen ja heidän luovuutensa ja ajattelunsa hävittäminen.

Koulu on yhteiskunnan kuva. Mitä me tahdommekaan yhteiskunnalta, siihen koulun pitää valmistaa. Jos me haluamme laitosyhteiskuntaa, ikuista putkea laitoksesta toiseen, päiväkodista kouluun, koulusta korporaatioon, korporaatiosta vanhainkotiin, sieltä suoraan riviin hautausmaalle,

Ei! Meidän on aloitettava aivan alusta!

Koulu on revittävä alas. Kouluun tarvitaan kapina, vapauden ja vastuun vallankumous. Vangit pitää vapauttaa ja korvata tyrannia demokratialla. Opettaja on kanssaoppija, oppilas kanssaopettaja. Lapselle tulee turvata oikeus, yhtälailla vapaus vastuuseen ja vastuu vapaudestaan. Me tarvitsemme demokraattisia kouluja.

Me olemme velkaa huomiselle sen, että jätämme jälkeemme paremman maan. Huomisen Suomi viljellään kouluissa. Kun lapset oppivat ottamaan vastuuta jo koulussa, pitämään toisistaan ja itsestään huolta ja rakentamaan yhteisöjä, yhteisiä sääntöjä, me rakennamme huomisen yhteiskunnan sydämen ja järjen äänelle. Me kylvämme todellisen demokratian siemenet.

Jos me haluamme toivoa huomiselle, segregaatio on lopetettava. Oppilaiden sullominen ikäluokkakarsinoihin on erhe. Pienten on saatava olla isompien seurassa, joiden turvassa he voivat luottaa. Vanhempien on oltava pienempien seurassa, jotta he oppivat vastuuntuntoa, huolenpitoa. Opettajallekin on paikka. Opettaja on fasilitaattori, sovittelija ja tukipilari. Hän pitää huolta siitä, että yhteisö saa sääntönsä luotua ja ongelmansa ratkottua.

Huomisen johtajat/kansalaiset tai seuraajat/alamaiset valmistetaan laitoksissa. Annetaan potilaiden johtaa mielisairaalaa, jotta he osaavat kapinoida seuraavassa laitoksessa ja rakentavat paremman maailman välittämiselle, vastuulle, yhteisille säännöille, todelliselle demokratialle, aidolle kansalaisuudelle - ja ennenkaikkea - solidaarisuudelle.

Tehdään meidän pikku punkkarit virattomiksi, vapautetetaan heidän vastuuseen!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Susanna Kaukinen

Palautettu yleisön pyynnöstä.

Susanna Kaukinen

Ei maha mitään, pyysivät mokomat.

Montessori-koulu on muuten hyvä vaihtoehto, joka on ihan olemassaoleva ja siten helppo. Maria Montessori on eräs suurista idoleistani.

Martti Kauppila

Eipä voi paljon älyttömämpi "ploki" enää olla.

Susanna Kaukinen

Te ette vaan tajuu(TM). :-)

Nykyajan duuneissa ihmisten pitää olla oma-aloitteisia ja ajatella omilla aivoillaan, eikä sitä edistä pätkääkään tämä että puudutetaan ihmiset toistietoisiksi nykyisissä luokkahuoneissa, joissa pitää vaan pönöttää ku pahimmassakin ikuisessa jälki-istunnossa.

Samaten sitä yhteistoimintaa ois hyvä oppia jo siellä skolen penkillä, koska sitäkin tarvitaan. Töissä, kotona, politiikassa ja ammattiliitossa. Joka paikassa. Harrastuksissa. Jopa nakkikioskilla, että kaikki saa poistua sieltä hampaiden kanssa jotta voi nakkisämpylänsä sitten napostella.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Näistäkin kommenteista näkyy selvästi mikä on oppineiden ja opetettujen ero.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Susanna, vaikka monessa asiassa olen kanssasi samaa mieltä olen myös monessa täysin eri mieltä.

Koulu on paikka jossa jossa valmistetaan ihmistaimi elämää varten. Koulun tehtävä on opettaa tiettyä nöyryyttä mutta myös samalla sopivassa suhteessa kapinallisuutta. Kapinallisuus ei kuitenkaan saa nousta häiritsemään muiden oppimista.

Koulun tehtävä on siis luoda ihmisiä jotka osaavat ottaa huomioon myös toiset ihmiset mutta myös samall haastaa totutut kuviot.

Sanktiot kuuluvat ihmistaimen elämään samoin kuin palkinnot.

Väittäisin että haastava tehtävä, mutta onko se mahdoton?

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Joskus kaduttaa, ettei tuu juotua viinaa viikonloppuisin.
Joutuu niin paljon kestämään selvinpäin, että tää varmaan loppuu iltarukouksiin tai television ostoon - ettei tarvitsisi enää ajatella, nähdä ja kokea reaalimaailmaa.

Oi Herra, tule ja purista!

Henry

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Jouni. Nyt pitäisi varmaan sitten tarkentaa tuota "elämä"-juttua?
Sinä ainakin, olet oppinut sanoman hyvin...

Pavlovilla olisi mennyt varmaan kokeet perssiilleen jos olisi erehtynyt käyttämään kissoja.

Susanna Kaukinen

"Pavlovilla olisi mennyt varmaan kokeet perssiilleen jos olisi erehtynyt käyttämään kissoja."

<3

Käyttäjän harritkiiskinen kuva
harri kiiskinen

Oikeassa olet päällisin puolin ja suuressa lionjassa täysin oikeassa. Nykyinen EU-koulu ei tietty täytä mainitsemaasi vaatimusta, eivät normitason loppuunsa ylikehutut opettajat täytä opettajalle tässä mielessä asetettavia vaatimuksia.

Toimituksen poiminnat